آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۱

چکیده

استراتژی های تولید، مجموعه ای از ابزارها را در اختیار سازمان ها می گذارد تا با به کارگیری ترکیبی از آن ها، گام های مناسبی برای حضور در بازارهای داخلی و خارجی بردارند. در این بین صنعت خودروهای سنگین، به عنوان یکی از صنایع مولد و کارآفرین کشور، می تواند با انتخاب اولویت های رقابتی مناسب، عملکرد صادراتی خود در منطقه خاورمیانه را بهبود بخشد. این پژوهش به دنبال آن است تا با تبیین مدلی مناسب برای صادرات خودروهای سنگین ایرانی، در این مسیر یاری رسان باشد. جامعه آماری این پژوهش، شامل شرکت های تولیدکننده خودروهای سنگین در ایران است. همچنین با توجه به محدود بودن تعداد اعضای جامعه آماری، از روش سرشماری استفاده شده و تمام اعضاء مورد بررسی قرار گرفتند. در این پژوهش، پس از استخراج چارچوب مفهومی اولیه از ادبیات پژوهش، با بهره گیری از پرسشنامه مورد تأیید خبرگان، مدل مفهومی با استفاده از معادلات ساختاری و با بهره گیری از نرم افزار Smart-PLS مورد آزمون قرار گرفت. بدین منظور، اعتبارسنجی مدل اندازه گیری و مدل ساختاری انجام شده و مدل روابط ساختاری بومی شده صادرات خودروهای سنگین ایرانی تدوین گردید. یافته های پژوهش علاوه بر آن که نشان داد تولیدکنندگان خودروهای سنگین کشورمان، باید به ترتیب اولویت های رقابتی انعطاف پذیری و تحویل پذیری را جهت بهبود عملکرد صادراتی خود در صدر توجه قرار دهند؛ اقدامات و برنامه های اجرایی برای بهبود عملکرد حاصل از هریک از اولویت ها را پیشنهاد نمود. همچنین این پژوهش مشخص کرد عملکرد صادراتی فعلی خودروهای سنگین ایران در وضعیت مناسبی قرار نداشته و از نظر برخی شاخص ها دارای وضعیتی ضعیف و از نظر بعضی دیگر از شاخص ها، دارای وضعیتی متوسط است.

Explanation Model for the Export of Iranian Heavy Vehicles Based on Production Strategies

Production strategies provide organizations with a set of tools to take appropriate steps in path of presence in domestic and foreign markets by using a combination of them. Meanwhile, heavy vehicle industry, as one of the productive and entrepreneurial industries of country, can improve its export performance in Middle East region by choosing appropriate competitive priorities. This research seeks to help in this direction by explaining a suitable model for export of Iranian heavy vehicles. Statistical population of this research includes heavy vehicle manufacturing companies in Iran. Also, due to limited number of members of statistical population of research, census method was used and all members were investigated. In this research, after extracting initial conceptual framework from research literature, using a questionnaire approved by experts, conceptual model was tested using structural equation and using Smart-PLS software. For this purpose, validation of measurement model and the structural model was carried out, and localized structural relations model of export of Iranian heavy vehicles was developed. The findings of this research, in addition to showing that manufacturers of heavy vehicles in our country, should pay attention to competitive priorities of flexibility and deliverability in order to improve their export performance; it suggested measures and implementation plans related to improving performance of each of priorities. Also, this research determined that current export performance of Iran's heavy vehicles is not in a good condition and according to some indicators, it has a weak condition and according to some other indicators, it has an average condition.

تبلیغات