آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباریابی مدل ایجاد جامعه کارآفرینانه در نظام آموزشی پایه با رویکرد جامعه شناسانه انجام شده است.روش: این پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی متوالی (کمی و کیفی) بوده است، جامعه آماری در بخش کیفی خبرگان آموزشی و پژوهشی و مدیران متخصص در رابطه با نظام آموزشی پایه و کارآفرینی و در بخش کمی مدیران، معلمان، دبیران و مشاوران در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل دادند. نمونه ها در بخش کیفی شامل 12 نفر به روش هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری و در بخش کمی 385 نفر به روش تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. داده ها با مصاحبه نیمه ساختاریافته و به روش تحلیل محتوا عرفی با کدگذاری بررسی و بر اساس آن مدلی با 3 بعد، 9 مؤلفه و 100 گویه طراحی گردید. برای اعتباریابی مدل ابتدا پرسشنامه ای طراحی و پس از تعیین روایی صوری و محتوایی، 20 سؤال حذف و 80 سؤال باقی ماند.یافته ها و نتیجه گیری: نتایج نشان داد، بار عاملی تمامی سؤالات بالای 4/0، روایی همگرایی بالای 5/0، پایایی هر دو ملاک (آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی) تمام ابعاد بالای 8/0 و روایی واگر مورد تأیید است و درنهایت شاخص نکویی برازش مدل بیشتر از 36/0 به دست آمده است. مدل طراحی شده از روایی، پایایی و برازش مناسب و قوی برخوردار بوده و سیاست گذاران و برنامه ریزان می توانند از آن برای ارزیابی و بررسی وضعیت موجود، نظام آموزشی پایه در جهت ایجاد جامعه کارآفرینانه استفاده نمایند.

Designing and Validating the Model of Creating an Entrepreneurial Society in the Basic Education System with a Sociological Approach

Objective: This research has been conducted by designing and validating the model of creating an entrepreneurial society in the basic education system with a sociological approach.Methods: It is a mixed sequential exploratory research; socio-statistics of this research in the qualitative part consists of educational and research experts and managers specializing in the basic education system and entrepreneurship and in the quantitative part it consists of managers, teachers, professors and consultants in Educational Year of 2020-2021. The samples in the qualitative section included 12 people using a targeted method until reaching theoretical saturation, and in the quantitative section 385 people were selected using a multi-stage cluster random method. The data was analyzed by semi-structured interview and conventional content analysis method with coding, and based on that, a model with 3 dimensions, 9 components and 100 items were designed. To validate the model, first a questionnaire was designed, and after determining face and content validity, 20 questions were removed and 80 questions remained.Resuls and Conclusion: The results showed that the factor loading of all questions is above 0.4, the convergent validity is above 0.5, the reliability of both criteria (Cronbach's alpha, composite reliability) of all dimensions is above 0.8, and the validity of the variable is confirmed, and finally, the quality index fit of the model is greater than 0.36. The designed model has strong validity, reliability and fit, and policy makers and planners can use it to evaluate and review the current situation of the basic education system in order to create an entrepreneurial society.

تبلیغات