آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۱

چکیده

هدف: جایگاه اجتماعی به نوعی موقعیت فرد در ساختار اجتماعی است که منابع در دسترس او را تعیین می کند. این مقاله به بررسی پیشران های موثر بر آینده جایگاه اجتماعی حرفه حسابرسی در ایران پرداخته است.روش: روش پژوهش آمیخته متوالی است. در مرحله کیفی، با مطالعه کتابخانه ای منابع یک دهه اخیر، پیشران های موثر بر آینده جایگاه اجتماعی حرفه حسابرسی شناسایی و در مرحله کمی، برای رتبه بندی پیشران ها بر اساس اثرگذاری و اثرپذیری با استفاده از روش تحلیل اثرات متقاطع، پرسش نامه ای با افق زمانی 20 سال در سال 1401 بین خبرگان حوزه حسابرسی توزیع شد.یافته ها: در مجموع 35 پیشران موثر در قالب 7 کلان روند شناسایی شد که عبارت اند از: مشتریان خدمات حسابرسی، حرفه حسابرسی و حسابرسان (درون حرفه ای)، سیاسی-اقتصادی، اجتماعی-جمعیتی، فناوری، حقوقی و محیطی.نتیجه گیری: نتایج بیانگر 6 کلان روند اصلی با بیشترین اثرگذاری و اثرپذیری است که عبارت اند از: وضعیت رقابت در بازار حرفه، مطالبه آینده نگری اطلاعات، تئوری ذی نفعان و شفافیت، توسعه فناوری، تنوع بخشی به خدمات حسابرسی، کیفیت آموزش حسابرسان و تطابق آن با تحولات نوین.دانش افزایی: این مطالعه بینش های ارزشمندی را در مورد پیشران های موثر بر آینده جایگاه اجتماعی حرفه حسابرسی در ایران ارائه می کند که می تواند به سیاست گذاران، نهادهای نظارتی و موسسات حسابرسی در آماده سازی برای آینده و سازگاری با محیط در حال تغییر کمک کند.

Identification of Drivers Affecting the Future Social Status of the Auditing Profession in Iran

Purpose: Social status refers to an individual's position in the social structure. This research aims to identify the effective drivers on the future social status of the auditing profession in Iran.Method: This study utilized a mixed-methods research approach to investigate the influential drivers impacting the future social status of the auditing profession. The first phase involved a qualitative library study method to identify these drivers from the past decade. In the second phase، a researcher-designed questionnaire with a 20-year time horizon was distributed to auditing experts in 2022 to rank the drivers using cross-impact analysis.Results: The results identified 35 effective drivers within seven mega trends influencing the future of the social status of the auditing profession in Iran: auditing service clients، auditing profession and auditors (intraprofessional)، political-economic،socio-demographic، technological، legal and environmental factors.Conclusion : This study reveals that six major trends، namely competition in the professional market، future-oriented information demand، stakeholder theory and transparency، technology development، diversified audit services، improved quality of auditor education، and alignment with modern developments، are the most influential factors affecting the future social status of the auditing profession.Contribution: This study offers valuable insights into the factors that will influence the future social status of the auditing profession in Iran. The findings have practical implications for policymakers، regulatory bodies، and auditing firms as they anticipate and respond to changes in the industry.

تبلیغات