آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۶

چکیده

هدف: سازمان ها فارغ از اندازه و نوع صنعت در تلاش برای برقراری ارتباطی قوی و مثبت با کارکنان خود هستند. یکی از روش های مهم برقراری ارتباط مناسب، درک انگیزه های درونی کارکنان است. هدف این پژوهش، فراتحلیل پیشایندها و پسایندهای انگیزش درونی کارکنان بود.طراحی/روش شناسی/رویکرد: این پژوهش به روش فراتحلیل انجام شد. با استفاده از چک لیست در پایگاه های داده در طی 38 سال (1985-2023) در این زمینه 317 مطالعه یافت شد که از بین آن ها 30 مطالعه انتخاب و به وسیله نرم افزار CMA2 تحلیل شد.  یافته های پژوهش:  پیشایندهای ارتباطی مهم ترین پیشایندها و پسایندهای رفاهی مثبت و رفتاری مهم ترین پسایندها بودند. در بین 13 پیشایند؛ متغیر عدالت رویه ای دارای اندازه اثر پایین تر از 3/0 و ضعیف (8 درصد)، اخلاق کار اسلامی، خودکارآمدی، استقلال، رفتار شهروندی، رهبری اخلاقی، رضایت شغلی، مشارکت شغلی، رهبری خدمتگزار و توانمندسازی روانشناختی بین 3/0 تا 5/0 و متوسط (69 درصد)، رهبری تحولی، رهبری معنوی و پاداش های درونی بیشتر از 5/0 و قوی (23 درصد) بودند. از میان 13 پسایند؛ رضایت شغلی ضعیف (8 درصد)، خلاقیت، بهره وری، عملکرد، ریسک پذیری، شناسایی سازمانی، تعهد سازمانی، قصد جابجایی و فرسودگی شغلی متوسط (61 درصد) و رفتارهای فرامحیطی، تسهیم دانش، مشارکت شغلی و نگهداری (31 درصد) قوی بودند.محدودیت ها و پیامدها: به دلیل تمرکز کمتر مطالعه ها روی پیشایندها و پسایندهای انگیزش درونی این پژوهش تنها به انگیزه های درونی پرداخته است تا خلأ پژوهشی این بخش را پوشش دهد.پیامدهای عملی: نتایج پژوهش، می تواند در اقدامات مرتبط با منابع انسانی به مدیران کمک شایانی نماید.ابتکار یا ارزش مقاله: این پژوهش به شناسایی و دسته بندی پیشایندها و پسایندهای انگیزش درونی در مطالعه های پیشین پرداخته است که می تواند الگویی جامع در حوزه انگیزش درونی باشد.نوع مقاله: مقاله پژوهشی

متن

Antecedents and Outcomes of Employees' intrinsic Motivation: a Meta-analytic Approach

Purpose:  Organizations, irrespective of their size or industry type, strive to forge strong and positive relationships with their employees. An essential aspect of effective communication is understanding the internal motivations of employees. This study aimed to meta-analyze the precursors and consequences of employees' intrinsic motivation.Design/Methodology/Approach:  Employing a meta-analytical approach, this study scrutinized relevant literature from a span of ۳۸ years (۱۹۸۵-۲۰۲۳). Utilizing specific search criteria in various databases, ۳۱۷ studies were identified. Of these, ۳۰ studies were selected and subjected to analysis via the Comprehensive Meta-Analysis (CMA۲) software.Research findings:  The analysis revealed that relatedness precursors were paramount, leading to positive welfare and behavioral consequences. Among the ۱۳ identified precursors, procedural justice exhibited an effect size below ۰.۳, categorized as weak (۸%), whereas variables such as Islamic work ethics, self-efficacy, autonomy, organizational citizenship behavior, ethical leadership, job satisfaction, job involvement, servant leadership, and psychological empowerment demonstrated moderate effect sizes ranging from ۰.۳ to ۰.۵ (۶۹%). Transformational leadership, spiritual leadership, and internal rewards surpassed an effect size of ۰.۵, classified as strong (۲۳%). Regarding the ۱۳ outcomes, job satisfaction was deemed weak (۸%). In contrast, creativity, productivity, performance, risk-taking, organizational identification, organizational commitment, turnover intention, and burnout were moderate (۶۱%), and extrinsic-environmental behaviors, knowledge sharing, job involvement, and retention were strong (۳۱%).Limitations & consequences:  This research primarily focuses on intrinsic motivation due to the scant attention this area has received in existing literature, thereby addressing a significant gap in this field.Practical Consequences:  The findings of this study offer valuable insights for managers in making informed decisions related to human resource practices.Innovation or value of the article:  This study makes a significant contribution by identifying and categorizing the precursors and consequences of intrinsic motivation, presenting a comprehensive model in the realm of intrinsic motivation research.Paper Type: Research Paper

تبلیغات