آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

پژوهش حاضر با هدف طراحی چارچوب برنامه درسی آموزش میان فرهنگی برای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان انجام شد. این پژوهش مبتنی بر رویکرد کیفی و به روش پدیدارشناسی انجام شد. میدان پژوهش متخصصان برنامه درسی، متخصصان علوم اجتماعی بودند که با حضور 18 مشارکت کننده به روش هدفمند و با انجام مصاحبه های نیمه ساختاریافته انجام شد. داده های لازم با روش کدگذاری تجزیه و تحلیل شدند. برای اعتباربخشی چارچوب از گروه های کانونی با بهره گیری از نظرات خبرگان بهره برداری شده است. تحلیل عمیق مصاحبه ها به شناسایی و دسته بندی ویژگی های عناصر برنامه درسی آموزش میان فرهنگی منتج شد. مضامین ناظر بر اهداف برنامه درسی آموزش میان فرهنگی در سه بعد اساسی (شناختی، عاطفی/ نگرشی و مهارتی) تأکید دارد. در بخش محتوای آموزشی مواردی از جمله ترویج احترام به ارزش ها و تفاوت ها، تأکید بر حفظ و انتقال میراث فرهنگی، ضررت تأکید بر پرهیز از نژادپرستی، انطباق با هویت تاریخی محلی اقوام مختلف، توجه به انسجام ملی و قومی، توجه به تکثرفرهنگی، توجه به آموزش زبان های بومی و محلی، توجه به پرورش خودآگاهی فرهنگی، ترویج عدالت و برابری، توجه به ادیان مختلف آسمانی، پذیرش تفاوت ها. در بخش روش های یاددهی یادگیری، ایفای نقش، روش نمایشی، روش پروژه، روش تدریس همیاری، روش تدریس گردش علمی، روش تکیه سازی، روش بارش مغز، روش حل مسئله، روش محاکم قضائی و در نهایت، عنصر ارزشیابی در قالب آزمون عملکردی، ارزشیابی مشاهده ای، ارزشیابی شفاهی، آزمون مداد کاغذی، تکالیف مهارت محور،خودسنجی، و همسال سنجی شناسایی شدند.

Designing an Intercultural Curriculum Framework for Teacher- Students at Farhangian University

The purpose of this study is to Designing an Intercultural Curriculum Framework for Teacher- Students at Farhangian University. The present study was based on a qualitative approach and phenomenological method with the presence of 18 participants among curriculum and sociology specialists using purposive sampling method and semi-structured interviews. The analyzes were based on open, axial and selective coding. In-depth analysis of the interviews resulted in identifying and categorizing the features of intercultural education curriculum. It can be argued that Intercultural training curriculum framework consists of 4 elements of purpose, content, teaching-learning methods and methods of evaluation. Themes oversee the objectives of the Intercultural education curriculum in three basic dimensions (cognitive, emotional / attitudinal, and skill). Promoting respect for values and differences in the educational content section; Emphasis on the preservation and transmission of cultural heritage; Emphasis on social interaction; The disadvantage of emphasizing the avoidance of racism; Adaptation to the local historical identity of different ethnic groups; Paying attention to the role of Iranian ethnic groups in maintaining national independence; Attention to national and ethnic cohesion; Attention to cultural diversity; Attention to teaching indigenous and local languages; Attention to cultivating cultural self-awareness; Promoting justice and equality; Attention to different heavenly religions; Accept differences. In the section of teaching-learning methods, role-playing; Demonstration method; Project method; Collaborative teaching method; Scientific teaching method; Reliance method; Brain Enhancement Method; Problem solving method; The method of the courts; Group discussion method. The element of evaluation, as the last element in the intercultural curriculum from the perspective of the study groups in the form of: functional test; Observational evaluation; Oral evaluation; Paper pencil test; Skill-based tasks; Self-assessment; Peer assessment were identified.

تبلیغات