تحلیل محتوای کتاب های علوم دورۀ اول ابتدایی بر اساس میزان توجه به مهارت های فرایند علمی با روش آنتروپی شانون
آرشیو
چکیده
هدف کلی تحقیق حاضر تحلیل محتوای کتاب های درسی علوم دوره اول ابتدایی از نظر میزان توجه به مهارت های فرایندی است. جامعه آماری مشتمل بر کتاب های درسی علوم دوره اول ابتدایی بود و کل جامعه آماری برای نمونه در نظر گرفته شده است. در این تحقیق علاوه بر تحلیل داده ها در سطح آمار توصیفی از روش آنتروپی شانون برای ارزیابی ضریب اهمیت مؤلفه های مربوط به مهارت های فرایندی استفاده شد. واحدهای مربوط به مهارت های فرایندی شامل مهارت های مشاهده، برقراری ارتباط، اندازه گیری و کاربرد ابزار، آزمایش کردن، استنباط کردن، فرضیه سازی، پیش بینی، طراحی تحقیق، نتیجه گیری و طبقه بندی در متن و تصاویر کتاب های درسی علوم تجربی دوره اول ابتدایی است. نتایج تحقیق نشان داد از مجموع 578 واحد ثبت شده، بیشترین تکرار مربوط به مؤلفه برقراری ارتباط با 192 واحد (21 / 33 درصد) و مشاهده با 168 واحد (06 / 29 درصد) اختصاص یافته است، و کمترین تکرار مربوط به مؤلفه های پیش بینی با 9 واحد (56 / 1 درصد) و طراحی تحقیق با صفر واحد (0 درصد) است. بیشترین مقادیر ضریب اهمیت مؤلفه های فرایندی در علوم دوره اول ابتدایی نیز مربوط به مؤلفه های برقراری ارتباط و نتیجه گیری (115 / 0) بوده و مؤلفه های فرضیه سازی (101 / 0) و طراحی تحقیق (0) در رتبه آخر قرار دارد. در مجموع، مؤلفه طراحی تحقیق در کتاب های درسی علوم تجربی دوره اول مورد بی توجهی قرار گرفته است و این خود عاملی بر نامتوازن بودن مؤلفه های مهارت های فرایندی در کتاب درسی ذکر شده است.Analysis of the Contents of the Science Textbooks of the First Elementary Period, based on the Amount Of Attention to Science Process Skills with Shannon Entropy Method
The general purpose of this research is to analyze based on the amount of attention to process skills. For this purpose, the eleven elements of the components related to the process skills were used. The statistical society consisted of science textbooks of first elementary course. In this research, Shannon entropy content analysis method has been used. The results of the research show that out of a total of 578 units registered the most frequent related to the communication with 192 units (33.21 %) and the observation with 168 units (29.06 %). The least repeat for the predictive with 9 units (1.56 %) and the research design with 0 units (0 %). Maximum values of the coefficient of importance of the prosses skills in science textbooks of the first elementary course, related to the communiction and the conclusion (0.115), the hypotessis (0.101) and the research design (0) is in the last rank. In total, the component of the research design in the textbooks of the sciences of the first period has been ignored and neglected, and this is a factor in the unbalance of the components of process skills in the textbook.