آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

هدف : هدف از این مطالعه، بررسی روند تغییر مهمترین علل ظهور و مؤثرترین راهکارهای مدیریت فساد اداری در سه مقطع زمانی مختلف (سال 1378، سال 1388 و سال 1399) از منظر مدیران و کارکنان بخش دولتی در استان خراسان رضوی می باشد. طراحی/ روش شناسی/ رویکرد: پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از منظر روش گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی و از نوع بررسی روند بوده و جامعه آماری آن مدیران و کارکنان سازمان های دولتی خراسان رضوی می باشد. یافته های پژوهش: بر اساس تحلیل داده های جمع آوری شده در این سه مطالعه، عوامل اقتصادی از رتبه اول در سال 78 به رتبه سوم در سال 88 و 99 تنزل یافته و عوامل مرتبط با قوانین و مقررات که در سال های 78 و 88 در جایگاه پنجم (آخر) قرار داشتند به رتبه اول علل بروز فساد ارتقاء یافته اند. همچنین، قوانین و مقررات کارآمد به عنوان مهمترین راهکارهای کنترل فساد، از رتبه دوم در سال 78 به رتبه اول در دو مطالعه اخیر ارتقاء یافته و افزایش حقوق کارکنان دولت از رتبه اول در سال 78 به جایگاه سوم در سال 88 و به پله 13 در سال 99 سقوط کرده است. محدودیت ها و پیامدها : مهمترین محدودیت این پژوهش، همچون سایر مطالعات مشابه که در خصوص معضلات نظام اداری انجام می شود، محافظه کاری در پاسخگویی به سؤالات است که باعث می شود نرخ بازگشت پرسشنامه ها بسیار پایین بیاید و فرآیند اجرا را دشوارتر سازد. پیامدهای عملی : بر اساس نتایج تحقیق، تمرکز بر شفاف سازی قوانین و مقررات، اطلاع رسانی در خصوص نحوه دریافت خدمات، ایجاد مکانیزم های کارآمدتر در فرآیند تصمیم گیری سازمان های دولتی، اصلاح فرآیندها و ساختارهای اداره امور با رویکرد تشدید کنترل های موجود و حصول اطمینان از اجرای دقیق قوانین و بستن راه های اعمال نفوذ و سلایق در اجرای مقررات می تواند به منظور مدیریت بهتر بیماری فساد مد نظر سیاست گذاران قرار گیرد. ابتکار یا ارزش مقاله : در زمینه فساد اداری در ایران، مطالعه طولی انجام نشده و این مقاله با بهره گیری از رویکرد روندپژوهی، امکان شناسایی تغییرات نگرش در جامعه هدف و بهره گیری از آن را در تدوین سیاست های اثربخش تر در این حوزه فراهم می آورد.

متن

Longitudinal Study of the Causes of Administrative Corruption and its Control Methods in the Years of ۱۹۹۹, ۲۰۰۹ and ۲۰۲۱

Purpose :  The purpose of this study is to investigate the trend of changes in the most important causes of emergence and the most effective strategies for managing corruption in three different time periods (۱۹۹۹, ۲۰۰۹ and ۲۰۲۱) from the perspective of managers and employees of the Khorasan Razavi public sector. Design/ methodology/ approach: The present study is applied in terms of purpose and in terms of data collection method, it is descriptive-survey and longitudinal survey. Research Findings:  Based on the analysis of data collected in these three studies, economic factors have decreased from the first rank in ۱۹۹۹ to the third ranks in ۲۰۰۹ and ۲۰۲۱ and the factors related to laws and regulations in ۱۹۹۹ And ۲۰۰۹ were in the fifth (last) position, up to the first rank of the causes of corruption. Also, efficient laws and regulations as the most important strategies to control corruption, have been upgraded from second place in ۱۹۹۹ to first place in the last two studies and increase the salaries of government employees from first place in ۱۹۹۹ to third place in ۲۰۰۹ and to ۱۳th place in ۲۰۲۱ has fallen. Limitations & Consequences :  Conservatism in answering questions, which makes the return rate of questionnaires very low and makes the implementation process more difficult. Practical Consequences :  Based on the results of the research, the focus is on transparency of laws and regulations, informing about how to receive services, creating more efficient mechanisms in the decision-making process of governmental organizations, reforming processes and governance structures with the approach of tightening existing controls can be considered by policymakers in order to better manage of the disease of corruption. Innovation or value of the Article :   In the field of administrative corruption in Iran, no longitudinal study has been done and this article, by using the trend research approach, provides the possibility of identifying changes in the attitude of the target society and using it in formulating more effective policies in this field. Paper Type : Research Paper

تبلیغات