اثر پذیری ساختاری کلیله و دمنه از اشعار ابوالفرج رونی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
اثر پذیری ساختاری کلیله و دمنه از اشعار ابوالفرج رونی * ابوالفرج رونی از پیشگامان تغییر سبک شعر فارسی از خراسانی به عراقی است. او با روحیه مبتکرانه خود دست به ابداع و نوآوری های بسیاری زده است که سبک شعری او را از دیگر معاصرانش متمایز کرده است. ابوالمعالی نصرالله منشی نیز آفریدگار نثر فنّی و آراسته فارسی و خالق کلیله و دمنهبهرامشاه است که آن چنان که خود او گفته، «تا زبان پارسی میان مردمان متداول است به هیچ تأویل مهجور نگردد». در این مقاله سعی شده است به جنبه هایی از اثرپذیری کلیله و دمنه از دیوان ابوالفرج اشاره شود. نصرالله منشی تأثیرات بسیاری را در وجوه مختلف از واژگان، ترکیبات، تعبیرات و آرایه های ادبی از ابوالفرج پذیرفته است و مصراع ها و ابیات بسیاری از او را به صورت تضمین یا درج در نثر خود آورده است، این اثرپذیری از سویی می تواند جایگاه شایسته ابوالفرج را در گستره ادب فارسی نشان دهد و از سویی دیگر بیانگر تسلّط نصرالله منشی بر دیوان شاعر هم عصرش ابوالفرج رونی است.AbolFarajRooni’s Poems and their Effects on Kelileh&Demneh
AbolFarajRooni is one of the pioneers for changing the style of Persian poetry from Khorasanito Iraqi style.He has done so many innovations with an innovative moralwhich has caused his poetic style to be separated from his other contemporary poets. AbolMaaliNasrollahMonshi is also the creator of the technical and well–arrangedPersian and "Kelileh and Demneh" of Bahramshahi, as he said: until the time Persian language is common among people,it does not ever become obsolete. In this paper, it has been tried to point out some aspects of Kelileh and Demneh effectiveness from AbolFarajRooni , s poetical works.NasrollahMonshi has received so many impression from AbolFaraj , s lexicons, combinations, interpretations and literal figures in different aspects, and he has brought so many hemistiches and couplets from AbolFaraj , s works through warranty or insertion in his prose. From one hand, this effectiveness can show the remarkable position of AbolFaraj in the extension of Persian literature, and on the other hand, it expresses the dominance of NasrollahMonshi on his own contemporary poet'sAbolFarajRooni