آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

مقدمه: چگونگی تعامل والد- کودک نقش اصلی در تحول دارد و اکتساب مهارت های اجتماعی به روابط هیجانی مطلوب می-انجامد. هدف، تعیین نقش سبک های دلبستگی در پیش بینی مهارت های اجتماعی و تعیین نقش میانجی تنظیم هیجانی در این رابطه بود. روش: در مطالعه توصیفی- تحلیلی، 420 کودک 6 تا 8 سال دچار اختلال اتیسم از مراکز اتیسم شهر تهران، به شیوه در دسترس با پرسشنامه غربال گری طیف اتیسم و ماتریس های پیش رونده ریون، ارزیابی شدند. 102 کودک که 19 و بالاتر در پرسشنامه غربال گری طیف اتیسم و بالاتر از 70 در ماتریس های پیش رونده ریون، گرفتند انتخاب شدند و والدین به نیمرخ مهارت های اجتماعی اتیسم ، مقیاس دلبستگی در کودکی میانه، و فهرست تنظیم هیجانی پاسخ دادند. داده ها با استفاده از روش تحلیل مسیر در نرم افزار SPSS Macro نسخه 24، تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: سبک دلبستگی با مهارت های اجتماعی رابطه منفی و مستقیم (42/0- =r) داشت و با حرکت از دلبستگی ایمن به نا ایمن، مهارت های اجتماعی ضعیف قابل پیش بینی بود. تنظیم هیجانی با مهارت های اجتماعی، همبستگی مثبت (57/0=r) داشت. طبق تحلیل مسیر، با افزایش یک واحد تنظیم هیجانی، 89/0 واحد به مهارت های اجتماعی افزوده می شود. اگرچه، سبک های دلبستگی، تأثیر مستقیم بر مهارت های اجتماعی نداشت ولی نقش میانجی تنظیم هیجانی در ارتباط بین سبک های دلبستگی با مهارت های اجتماعی تأیید شد. نتیجه گیری: با توجه به میانجی تنظیم هیجانی در رابطه بین سبک های دلبستگی با مهارت های اجتماعی می توان نتیجه گرفت که والدین نقش مهمی در ایجاد سبک دلبستگی ایمن دارند و به کودک کمک می کنند با تنظیم هیجانی، مهارت های اجتماعی را کسب کنند.

متن

Predicting Social Skills in Autism Spectrum Disorder Based on Attachment Styles: The Mediating Role of by Emotion Regulation

Introduction: How a child-parent’s interaction play a major role in children’s development and social skill acquisition lead to proper emotional relationships. The purpose was to determine the role of attachment styles in predicting social skills and to find the mediating role of emotion regulation in this relation. Methods: In a descriptive-analytical study, ۴۲۰ children with autism disorder were in convenience selected and assessed by the Autism Spectrum Screening Questionnaire (ASSQ), and the Raven’s Colored Progressive Matrices (RCPM). One-hundred-two children selected according to their score ≥۱۹ and >۷۰ in ASSQ and RCPM respectively. Their parents completed the Autism Social Skills Profile (ASSP), Middle Childhood Attachment Scale (MCAS), and Emotion Regulation Checklist (ERC). Path Analysis analyzed the data in SPSS Macro version ۲۴. Results: The attachment style has a negative and direct correlation with social skills (r= - ۰.۴۲) and by moving from secure to insecure attachment style it is possible to predict weakness in social skills. Emotion regulation had a positive correlation with social skills (r= ۰.۵۷). Path analysis showed that an increase of one unit in emotion regulation, ۰.۸۹ units are adding to social skills. Although attachment styles did not have a direct effect on social skills, the mediating role of emotional regulation in these relationships confirmed. Conclusion: Considering the mediating role of emotional regulation in the relationship between attachment styles and social skills, we can conclude that parents play an important role in creating a secure attachment style and help children acquire social skills with emotional regulation.

تبلیغات