آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

ایران از کشورهایی است که باداشتن جاذبه های گردشگری گوناگون، قابلیت های زیادی برای توسعه گردشگری دارد. ولی وجود این جاذبه ها به تنهایی نتوانسته برای گردشگری ایران موفقیت به همراه آورد و رقابت پذیری صنعت گردشگری ایران را در مقایسه با سایر کشورهای مقصد گردشگری افزایش دهد. برای تغییر این وضعیت و از آنجاکه توسعه رقابت پذیری گردشگری یک کشور به توان رقابت پذیری مقصدهای داخلی آن وابسته است، لازم است در درجه اول توان رقابت پذیری مقصدهای گردشگری داخلی ایران تقویت شود. در این مسیر، چالش های مختلفی وجود دارند که شهرهای ایران با آن مواجه هستند و باید آن ها را شناسایی نمود. هدف این تحقیق، شناسایی چالش های پیش روی شهرهای ایران در زمینه رقابت پذیری گردشگری و ارائه راهکارهایی یکپارچه به منظور تقویت رقابت پذیری آن ها است. در همین راستا ابتدا مدل مفهومی اولیه رقابت پذیری شهرهای گردشگری ایران با بررسی ادبیات تحقیق، تدوین شد. سپس با بهره گیری از پرسشنامه مورد تأیید خبرگان، مدل مفهومی تحقیق با نظرات راهنمایان گردشگری دارای سابقه و با روش تحلیل مسیر مبتنی بر PLS آزمون شد. یافته های تحقیق شامل داده های جمعیت شناختی، آمارهای توصیفی متغیرها و یافته های استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت. درنهایت، راهکارها و پیشنهادهای متناسب با هریک از عواملی که رقابت پذیری شهرهای گردشگری ایران را با چالش مواجه کرده اند، ارائه شد.

Making Competitive Iran Touristic Cities

Iran is one of the countries that have various capabilities for tourism development with its various tourist attractions. However, the existence of these attractions alone has not been able to bring success for Iran's tourism and increase the competitiveness of Iran's tourism industry compared to other tourist destinations. Since the development of a country's tourism competitiveness depends on the competitiveness of its domestic destinations, it is necessary to primarily develop the competitiveness of Iran's domestic tourism destinations. In this direction, there are various challenges that Iran cities are facing and they must be identified. The purpose of this study is to identify challenges facing Iran cities in the field of tourism competitiveness and provide integrated solutions to strengthen their competitiveness. First, the initial conceptual model of competitiveness of Iran touristic cities was developed by reviewing the research literature. Then, using a questionnaire approved by experts, the conceptual model of the research was tested with the opinions of experienced tour guides and a path analysis method based on PLS. Research findings including demographic data, descriptive statistics of variables and inferential findings were analyzed. Solutions and suggestions for each of factors that have challenged the competitiveness of Iran touristic cities were presented.

تبلیغات