آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

ایران به عنوان کشوری که به شدت به انرژی های متداول فسیلی متکی است، ناگزیر است تا در آینده ای نزدیک این روند را به نفع تجدیدپذیرها تغییر دهد. با توجه به عدم استقبال جمعی از انرژی های نو به ویژه استفاده از پنل خورشیدی، تحقیق حاضر درصدد است تا عوامل زمینه ای این عدم پذیرش را بررسی کند. پرسش اساسی این است که موانع اجتماعی پذیرش پنل های خورشیدی در بین مردم کدم اند؟ بدین منظور، متغیر وابسته این تحقیق قصد پذیرش است. برای پاسخ به این پرسش از یک مدل تلفیقی استفاده شده است که مبتنی بر سه نظریه ی جاافتاده در حوزه پذیرش فناوری های جدید (نظریه اشاعه نوآوری راجرز، نظریه پذیرش فناوری دیویس و نظریه پذیرش اجتماعی ووستنهاگن) است. این مطالعه از نوع کمی است و داده های آن از 462 نفر از ساکنان روستاهای استان مازندران در سال 1398 جمع آوری شده اند. ضرایب پایایی درونی تمام متغیرها بالاتر از 68/0 است و اعتبار سازه برای تمامی سازه های موردمطالعه در این تحقیق بالاتر از 650/0 قرار دارند. بر اساس وزن های رگرسیونی استاندارد به دست آمده، از مجموع نمونه های موردبررسی در این تحقیق، تنها 19 درصد از پاسخگویان تمایل به نصب پنل خورشیدی در آینده ی نزدیک دارند و 36 درصد هم ابراز داشتند که هیچ تمایلی برای نصب این فناوری ندارند. بیشترین اثر کل (36%) بر روی متغیر قصد رفتاری (متغیر اصلی تحقیق)، مربوط به متغیر سهولتِ مصرفِ درک شده می باشد و به طورکلی 19 درصد از تغییرات متغیر وابسته (موانع اجتماعی پذیرش) توسط عوامل مطرح شده در مدل تحقیق تبیین می شوند.

A Social Study of the Possibilities of Transitioning from Conventional Fuels to Renewables among Iranian Villagers (Case Study: Solar Panels)

Iran, as a country that heavily depends on conventional fossil fuels, is obliged to change it in favor of renewable resources. Renewable technology acceptance has not received sufficient heed from Iranian household consumers. This research seeks to address the question of what factors determine households’ incline towards solar panel technology for domestic usage in the Iranian context. To achieve the goal of the study a qualitative survey designed and an integrated theoretical model based on the modified framework of the Technology Acceptance Model, Social Acceptance theory and Diffusion of Innovation theory was developed. Data collected from 462 inhabitants of Mazandaran in 2019, who had not installed solar panels at research time. The internal reliabilities of the final measurement were all above 0.68 and validity coefficients for the constructs of the study were all above 0.56. Based on standardized regression weights the strongest total effect on the main dependent variable of intention acceptance (36%) is related to the perceived easiness of use and overall, the model explains 19% of the variances of the dependent variable.

تبلیغات