در عصر اطلاعات یکی از مباحث فراروی مهندسی سازمانی، فرآیندمحوری کسب وکار است. شناخت مدیران عالی از فرایندهای سازمان و اندازه گیری سطح بلوغ فرآیندمحوری کسب وکار از مباحثی است که پژوهش های متعددی در چند سال اخیر به خود اختصاص داده است. در این پژوهش، ابتدا ضرایب اهمیت ابعاد و شاخص های فرآیندمحوری کسب وکار تعیین شده است. در مرحله بعد امتیاز میزان شاخص های فرایندمحوری در بانک های تجاری دولتی ایران محاسبه شد و با توجه به ضرایب اهمیت شاخص ها، میزان فرایندمحوری در بانک های تجاری دولتی ایران سنجیده شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که میزان فرایندمحوری در بانک های تجاری دولتی ایران کمتر از 50 درصد است. بیشترین میزان فرایندمحوری با 29 درصد به بعد «باورها و نگرش ها» و کمترین آنها به میزان 5/7 درصد به بعد «بهره وری» فرایند تعلق گرفته است.