مدیریت سبز

مدیریت سبز

مدیریت سبز دوره 3 زمستان 1402 شماره 4 (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

مقالات

۱.

مدل ریاضی چند هدفه برای بهینه سازی مدیریت پسماند های شهری (مورد مطالعه: شهرکرج)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: زنجیره تامین روش آرام سازی لاگرانژ برنامه ریزی تصادفی دو مرحله ای برنامه ریزی خطی ضایعات

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲ تعداد دانلود : ۱
در این تحقیق با استفاده از روش برنامه ریزی خطی عددصحیح مختلط دوهدفه ، یک شبکه بهینه زنجیره تامین جمع آوری و بازیافت پسماندهای شهری با لحاظ تفکیک از مبداء ارائه گردیده است. در طراحی زنجیره تامین این پژوهش علاوه بر مفهوم بازیافت، مفهوم هاب اختصاصی نیز برای هر نوع از پسماند های تفکیک شده لحاظ گردید. توابع هدف شامل یک تابع اقتصادی برای حداقل سازی هزینه های سرمایه گذاری و یک تابع هدف اجتماعی برای حداکثرسازی مقدار بازیافت می باشد. برای حل دقیق مسئله درمقیاس بزرگ از روش آزادسازی لاگرانژ استفاده شده است. برای صحت سنجی و تایید کارایی ، مدل روی یک مطالعه موردی در شهر کرج پیاده سازی شد. با توجه به نتایج یه دست آمده ، برای افزایش میزان بازیافت در شبکه زنجیره تامین پسماند ، نیاز به سرمایه گذاری های زیرساختی و عملیاتی بیشتر در حوزه تشکیل مراکز هاب می باشد. با افزایش مقدار بازیافت ، آثار زیان بار زیست محیطی و تخریبی ناشی از دفن و سوزاندن مخلوط پسماندها کاهش خواهد یافت. در این پژوهش ، مشاهده شد که روش آزادسازی لاگرانژ قادر است در مقایسه با حل کننده تجاری سیپلکس ، مسائل در مقیاس بزرگ را با دقتی مناسب و در زمانی کمتر حل کند.بنابراین روش آزادسازی لاگرانژ می تواند بعنوان یک راه حل دقیق ، برای کاهش زمان حل مسائل مقیاس بزرگ مورد استفاده قرار گیرد .
۲.

ارائه الگوی توسعه مدیریت سبز در شعب بانک تجارت ایران(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: مدیریت سبز استراتژی سازمانی نوآوری سازمانی تعهد سازمانی رهبری سازمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱ تعداد دانلود : ۲
مفهوم سبز مفهوم جدیدی در مدیریت سازمان هاست. تصمیم گیری سبز بر تصمیماتی که در محدودیت های محیطی با تاکید بر حفاظت از منابع طبیعی در بهبود کیفیت زندگی است، اشاره دارد. هدف پژوهش حاضر ارائه مدل توسعه مدیریت سبز در شعب بانک تجارت ایران انجام شده است. جامعه آماری تحقیق تعداد 32 نفر از خبرگان شعب بانک تجارت می باشد. جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه دلفی با اجزای استاندارد صورت پذیرفت، 4 متغیر اصلی و 11 متغیر فرعی مدل سازی ساختاری مورد آزمون قرار گرفت و روایی و پایایی متغیرها تأمین شد. در این تحقیق از تکنیک (SLR)، مدل سازی معادلات ساختاری برای تعیین ارتباطات بین متغیرها و جامعیت مدل با استفاده از نرم افزار pls استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داده است که مدل نهایی این پژوهش دارای 4 بعد، 11مؤلفه است که بعد نوآوری سازمانی شامل مولفه های (تجهیزات، آموزش، حمایت) و تعهد سازمانی شامل مولفه های(تعهد عاطفی، تعهد هنجاری، تعهد مستمر) ، بعد رهبری سازمانی ( عملکرد، تصمیم گیری، مدیریت) و بعد استراتژی سازمانی شامل مولفه های(استراتژی راهبری و فرهنگ سازی) می باشد و در پایان پیشنهاد شده است شعب بانک تجارت با بکارگیری رهبری درست و صحیح و مدیریت کارکنان و مشتریان و استفاده از ایده های نوآورانه و تنظیم استراتژی متناسب با اهداف سازمان و بالابردن تعهد کارکنان می تواند در جهت پیاده سازی مدیریت سبز در شعب بانک تجارت در کل کشور گام موثر بردارد.
۳.

طراحی مدل سطح بندی جانشین پروری مبتنی بر شایسته سالاری و مدیریت استعداد سبز در دانشگاه علوم پزشکی مشهد(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: جانشین پروری شایسته سالاری مدیریت استعداد سبز

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل سطح بندی جانشین پروری مبتنی بر شایسته سالاری و مدیریت استعداد سبز بود که به صورت ترکیبی انجام شد. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس روش، توصیفی- همبستگی می باشد. در گام اول عوامل موثر بر جانشین پروری مبتنی بر شایسته سالاری و مدیریت استعداد سبز بر اساس مصاحبه با 13 نفر از خبرگان به روش تحلیل محتوا، شناسایی شدند. خروجی این مرحله 66 شاخص در قالب 11 مولفه (عوامل سازمانی استعداد محور، جذب استعداد، توسعه استعداد، حفظ استعداد، کشف استعداد، ارزیابی استعداد، جذب و استخدام شایسته محور، آموزش شایسته محور، ارزیابی عملکرد شایسته محور، جبران خدمات شایسته محور، شایستگی های محوری) بود. سپس در گام دوم مولفه های شناسایی شده به روش مدل سازی ساختاری تفسیری سطح بندی و با تحلیل میک مک خوشه بندی شدند که برای تحلیل آن از نرم افزار اکسل استفاده شد. نتایج سطح بندی نشان داد مولفه ها در 7 سطح قرار دارند و نتایج میک مک نشان داد مولفه های (آموزش شایسته محور، ارزیابی عملکرد شایسته محور، جبران خدمات شایسته محور، شایستگی های محوری) در خوشه وابسته، مولفه جذب و استخدام شایسته محور در خوشه خودمختار و مولفه های(عوامل سازمانی استعداد محور، جذب استعداد، توسعه استعداد،حفظ استعداد، کشف استعداد، ارزیابی استعداد) در خوشه مستقل قرار گرفته اند.
۴.

طراحی مدل کارآفرینی اخلاقی از منظر ارزش های اسلامی با استفاده از روش دلفی فازی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: کارآفرینی اخلاقی ارزش های اسلامی دلفی فازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳ تعداد دانلود : ۳
اخلاق و عوامل شکل دهنده آن از مهم ترین موارد تاثیر گذار بر سرنوشت بنگاه های اقتصادی و کسب و کارهای کارآفرینانه می باشند.کارآفرینی اخلاقی در علم روز دنیا از مهم ترین عوامل مؤثر در ارتقاء بهره وری و پیشرفت در صنایع محسوب می گردد. لذا .هدف از این مطالعه طراحی مدل کارآفرینی اخلاقی از منظر ارزشهای اسلامی است .این مطالعه از حیث هدف از نوع مطالعات کاربردی و از حیث جمع آوری داده از نوع مطالعات توصیفی- پیمایشی است.برای شناسایی ابعاد و مؤلفه های مدل اخلاقی ابتدا به مرور پیشینه و مبانی نظری تحقیق پرداخته شد و سپس با استاده از روش دلفی فازی ابعاد و مؤلفه های مدل کار آفرینی اخلاقی شناسائی گردید. .روایی پرسشنامه محقق ساخته این مطالعه به تائید خبرگان رسیده است و ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه ها 79/0 که پایایی مناسبی را نشان می دهد.خبرگان این مطالعه شامل ۲۰ نفر می باشند که با استفاده از روش گلوله برفی انتخاب شدند.مدل طراحی شده در این مطالعه شامل چهار بعد ( مؤلفه) می باشد که عبارتند از :سطح فردی،محیط کلان کسب و کار و اخلاق کسب و کار در سیره انبیاء و احادیث . نتایج حاصل از تحلیل محتوای کیفی و تحلیل های کمی نشان می دهد ابعاد اخلاق کسب وکار در سیره انبیاء و احادیث با میانگین رتبه 63/2 در اولویت نخست، ابعاد سطح سازمانی با میانگین رتبه 55/2 ،ابعاد محیط کلان کسب وکار با میانگین رتبه 43/2 ،ابعاد سطح فردی با میانگین رتبه 40/2 در اولویت های بعدی قرار دارند
۵.

تحلیل و اولویت بندی توسعه پارکهای شهری با بهره گیری از تکنیک تاپسیس با رویکرد عدالت فضایی (مطالعه موردی : شهر مشهد)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: توزیع عادلانه پارک اولویت بندی تاپسیس شهر مشهد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱ تعداد دانلود : ۱
رشد شهرنشینی و افزایش جمعیت در شهر مشهد در طی سال های مختلف و وجود آلودگی های زیست محیطی در این شهر نیاز به فضای سبز به خصوص پارکها و گسترش آن را به عنوان یکی از مهمترین عوامل موثر در بهبود زندگی و سلامت شهروندان دارد. به همین سبب پارکهای شهری از جمله کاربریهایی است که توزیع و پراکنش آن در سطح شهر اهمیت زیادی دارد .در این مقاله توزیع پارکهای مناطق 13 گانه شهر مشهد بررسی شده که کمبود این فضا در برخی از مناطق و مازاد آن در مناطق دیگر به چشم می خورد به طوریکه ضریب پراکندگی بوستانها در بین مناطق شهر مشهد 0.89 است که نشان دهنده توزیع ناعادلانه پارکها در شهر مشهد است . هدف این مقاله ارائه الگوی مناسب برای توزیع بهینه ی پارکها در هر یک از مناطق شهر، با توجه به مولفه هایی چون جمعیت ، نرخ رشد جمعیت ، نرخ توسعه پارکها ، سرانه پارکها و نسبت مساحت پارک به مساحت منطقه است. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی و جمع آوری اطلاعات بر اساس مطالعات کتابخانه ای بوده. در این پژوهش همبستگی متغییرها مورد بررسی قرار گرفت و با استفاده از تکنیک تاپسیس هر کدام از مناطق شهر بر اساس مولفه های ذکر شده تجزیه و تحلیل و اولویت بندی مناطق جهت توسعه پارکها انجام شد. نتایج نشان میدهد مساحت منطقه بیشترین همبستگی را با نرخ توسعه پارک و نرخ رشد جمعیت را دارد . نتایج آزمون تاپسیس نشان داد که منطقه دو رتبه نخست را جهت توسعه پارکها را دارد.
۶.

مطالعه تاثیرات فناوری اطلاعات و ارتباطات بر اشتغال و توسعه پایدار بخش کشاورزی ایران طی سال های 1370 -1400(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: فناوری اطلاعات و ارتباطات اشتغال کشاورزی مدل رویکرد آستانه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲ تعداد دانلود : ۲
یکی از مسائل مهمی که در دهه های اخیر مورد توجه بوده, بحث اشتغال است. جوامع مختلف در جستجوی راه هایی برای افزایش اشتغال و بهره گیری بهتر از منابع انسانی در دسترس خود هستند و در این راستا تکنولوژی های جدید نقش مهمی را هم بر ایجاد یا حذف اشتغال و هم بر روند توسعه پایدار در بخش کشاورزی کشور ها ایفا می کنند. در سال های اخیر به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT )) ابعاد مختلف زندگی بشری را متاثر ساخته و تحولات شگرفی را در بعد اقتصادی و اجتماعی به وجود آورده است. ICT آثار گسترده ای بر نوع ساختار کار و اشتغال دارد که در همه ی سطوح اشتغال را دست خوش تغییر و تحولات زیادی کرده است. این فناوری بر ساختار مشاغل نیز تاثیر گذاشته و ماهیت مشاغل در جوامع را از طریق کاهش متوسط سختی کار, فکری تر شدن, ناپایدارتر شدن و تخصصی تر شدن مشاغل,متحول کرده است. در این تحقیق بمنظور بررسی تاثیرات فناوری اطلاعات و ارتباطات بر اشتغال و توسعه پایدار بخش کشاورزی ایران در دوره زمانی 1370 تا 1400 از متغیرهای شاغلین بخش کشاورزی، ارزش تولیدات بخش کشاورزی، موجودی سرمایه بخش کشاورزی و سهم هزینه های ICT از تولید ناخالص داخلی بخش کشاورزی تحت تابع تقاضای کار ماتیوسی و استرالاچینی استفاده شده است و با استفاده از رهیافت مدل های رگرسیونی انتقال ملایم ضرایب برآورد شده است. نتایج تخمین مدل حکایت از آن دارد که با افزایش و توسعه شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات اشتغال بخش کشاورزی بهبود یافته است.
۷.

اهمیت برنامه ریزی استراتژیک در فروش محصولات ارگانیک در شرکت های دانش بنیان(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: برنامه ریزی استراتژیک فروش بازاریابی محصول ارگانیک شرکت دانش بنیان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳ تعداد دانلود : ۲
اکثر مدیران فروش بیش از حد بر روی محصول و روش های مختلف بازاریابی تمرکز می کنند و به استراتژی فروش توجه کافی ندارند.هدف از این مطالعه شناسایی اهمیت برنامه ریزی استراتژیک بر فروش محصولات ارگانیک در شرکت های دانش بنیان بود.روش تحقیق آمیخته، اکتشافی است.در بخش کیفی از نمونه گیری هدفمند استفاده شد.در مجموع 20 نفر از کارشناسان و اساتید دانشگاه مورد مصاحبه قرار گرفتند.در بخش کمی، جامعه آماری شامل 30 شرکت دانش بنیان بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده براساس فرمول حجم نمونه کوکران، 300 شرکت بودند.افراد انتخاب شده و پرسشنامه برای آزمایش مدل در اختیار مدیران و کارکنان قرار گرفت.ابزار تحقیق در بخش کیفی مصاحبه با خبرگان و در بخش کمی پرسشنامه بود.در بخش کیفی از روایی از معیارهای تاییدپذیری،پایایی،انتقال پذیری،اعتبار و در بخش کمی از روایی محتوایی و روایی سازه استفاده شد.پایایی در بخش کیفی با دو روش بازآزمایی و توافق درون موضوعی بین کدگذاران و در بخش کمی با ضریب آلفای کرونباخ تأییدشد.مدل کیفی تدوین شده در قالب پرسشنامه مورد آزمون قرار گرفت.در بخش کمی،مدل با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی مورد بررسی قرار گرفت و برازش مدل تجربی تعیین شد.به طور کلی نتایج مدل ساختاری نشان داد که مدل پیشنهادی از اعتبار کافی برخوردار است که با استفاده از نرم افزار Amoss برای تحلیل مدل معادلات ساختاری و برازش مدل های اندازه گیری ساختاری و مدل کلی مورد تایید قرار گرفت.در نهایت رویکرد کلی برنامه ریزی استراتژیک در فروش نشان دهنده آن است که برای فروش محصولات در شرکت های دانش بنیان به تعامل میان اعضا برای تدوین استراتژی شرکت به شدت نیازمندمی باشند.
۸.

بررسی رابطه بین مدیریت منابع انسانی سبز و عملکرد محیطی با توجه به نقش میانجی رفتار دوست دار محیط کارکنان و نقش تعدیلگر فرهنگ خدمت در شبکه بهداشت و درمان شهرستان ترکمن(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: مدیریت منابع انسانی سبز عملکرد محیطی رفتار دوست دار محیط کارکنان فرهنگ خدمت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲ تعداد دانلود : ۲
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مدیریت منابع انسانی سبز و عملکرد محیطی با توجه به نقش میانجی رفتار دوست دار محیط کارکنان و نقش تعدیلگر فرهنگ خدمت در شبکه بهداشت و درمان شهرستان ترکمن می باشد. این پژوهش، به لحاظ روش جزء تحقیقات توصیفی - پیمایشی، و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات از زمره تحقیقات همبستگی و از نظر هدف، کاربردی می باشد. در این تحقیق از ابزار پرسشنامه برای جمع آوری داده ها بهره گیری شده است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شبکه بهداشت و درمان شهرستان ترکمن که تعداد آن ها برابر با 420 نفر است. براساس جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه برابر 201 نفر می شود که بمنظور جلوگیری از اثرات منفی پرسشنامه های ناقص و عدم بازگشت آنها، حجم نمونه 210 نفر در نظر گرفته شد که با استفاده از روش تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. برای بررسی فرضیات تحقیق از تکنیک تحلیل عاملی و آزمون مدل معادلات ساختاری بهره برده شده است و از نرم افزار اسمارت پی.ال.اس. استفاده گردید. یافته های تحقیق نشان می دهد، بین مدیریت منابع انسانی سبز، عملکرد محیطی و رفتار دوست دار محیط کارکنان رابطه معنی داری وجود دارد. بین رفتار دوست دار محیط کارکنان و عملکرد محیطی رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد نقش میانجی رفتار دوست دار محیط در بین رابطه های مورد بررسی ایفاء می گردد و نقش تعدیلگر فرهنگ خدمت نیز مورد تائید قرار گرفت.