مدیریت سبز

مدیریت سبز

مدیریت سبز دوره 2 تابستان 1401 شماره 2 (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

مقالات

۱.

بررسی تاثیر جهت گیری بازار بر ارزش ویژه برند در بخش خدمات بازاریابی سبز (مورد مطالعه: شرکت سبز گلشن)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: جهت گیری بازار ارزش ویژه برند خدمات بازاریابی سبز

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 697 تعداد دانلود : 324
امروزه، دستیابی و تصاحب بازار با وجود رقبای قدرتمند نیاز به نوآوری، یادگیری از رقبا و محیط و بسیاری از عوامل دیگر خواهد داشت که اگر شرکت ها به آن توجه لازم را نداشته باشند از صحنه رقابت حذف می شوند؛ زیرا بازار گرایی و نیل به کسب بازار را از دست خواهند داد؛ هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر جهت گیری بازار بر رضایت مشتریان شرکت ها (شرکت سبز گلشن) بوده است. روش تحقیق حاضر توصیفی است که به روش پیمایش انجام شده است و از حیث هدف جزء تحقیقات کاربردی بشمار می رود؛ ابزار پژوهش حاضر پرسشنامه می باشد که روایی آن به تائید اساتید راهنما و مشاور و خبرگان بازاریابی شرکت سبز گلشن رسیده است و پایایی آن نیز برای هر متغیر بیشتر از 0.7 بوده است. جامعه آماری این پژوهش، مدیران و کارشناسان ارشد شرکت سبز گلشن می باشد که 95 نفر می باشد؛ این شرکت دارای زمینه بازاریابی صنایع سبز بوده است؛ نمونه آماری تحقیق با توجه به جدول مورگان 76 نفر انتخاب شده است و به دلیل ناهمگونی؛ نمونه گیری از نوع تصادفی طبقه ای متناسب بوده است؛ تجزیه و تحلیل اطلاعات با توجه به تحلیل مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار PLS نسخه دوم انجام شده است و نتایج نشان از تاثیر مثبت و معنادار جهت گیری بازار و ابعاد آن در قالب فرضیات تحقیق داشته است.
۲.

بررسی رابطه فعالیتهای مدیریت منابع انسانی سبز بر رفتار شهروندی سازمانی، با نقش تعدیل کنندگی مدیریت عملکرد سبز ومشارکت سبز کارکنان( مطالعه موردی بخش هتل در استان خراسان رضوی)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 98
هدف از این پژوهش بررسی رابطه فعالیتهای مدیریت منابع انسانی سبز بر رفتار شهروندی سازمانی، با نقش تعدیل کنندگی مدیریت عملکرد سبزو مشارکت سبز کارکنان( مطالعه موردی بخش هتل در استان خراسان رضوی) بود. روش تحقیق مورد استفاده از نوع توصیفی، پیمایشی همبستگی بود. جامعه آماری در این تحقیق کارکنان بخش هتل در استان خراسان رضوی که طبق استعلام از سازمان میراث فرهنگی به تعداد 600 نفر بود. نمونه آماری این تحقیق کارکنان بخش هتل در استان خراسان رضوی ، که به تعداد 234 نفر بود که به روش تصادفی ساده باتوجه به جدول مورگان بدست آمده است. داده های تحقیق با روش کتابخانه ای و میدانی گردآوری شده و ابزار مورد استفاده پرسش نامه های استاندارد بود. پایایی پرسش نامه ها با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ و روایی ابزار با روش محتوایی مورد تأیید قرار گرفته اند. هم-چنین جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج نشان داد که فعالیتهای مدیریت منابع انسانی سبز بر رفتار شهروندی سازمانی، با نقش تعدیل کنندگی مدیریت عملکرد سبز ومشارکت سبز کارکنان ( مطالعه موردی بخش هتل در استان خراسان رضوی) رابطه مثبت ومعناداری وجود دارد.
۳.

بررسی رابطه بین نوآوری سبز و عملکرد زیست محیطی باتوجه به نقش رهبری تحول گرا سبز و مدیریت منابع انسانی سبز(مطالعه موردی شرکت لبنی پگاه در استان خراسان رضوی )(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 703 تعداد دانلود : 438
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین نوآوری سبز و عملکرد زیست محیطی باتوجه به نقش رهبری تحول گرا سبز و مدیریت منابع انسانی سبز(مطالعه موردی شرکت لبنی پگاه در استان خراسان رضوی ) بود. روش تحقیق مورد استفاده از نوع توصیفی، پیمایشی همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق با استعلام از سرپرستی شرکت لبنی پگاه ، کارکنان شرکت لبنی پگاه در استان خراسان رضوی ، که به تعداد 600 نفر می باشند. نمونه آماری این تحقیق کارکنان شرکت لبنی پگاه در استان خراسان رضوی ، که به تعداد 234 نفر بودند.که به روش تصادفی ساده باتوجه به جدول مورگان بدست آمده است. داده های تحقیق با روش کتابخانه ای و میدانی گردآوری شده و ابزار مورد استفاده پرسش نامه های استاندارد بود. پایایی پرسش نامه ها با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ و روایی ابزار با روش محتوایی مورد تأیید قرار گرفته اند. هم-چنین جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین نوآوری سبز و عملکرد زیست محیطی باتوجه به نقش رهبری تحول گرا سبز و مدیریت منابع انسانی سبز(مطالعه موردی شرکت لبنی پگاه در استان خراسان رضوی ) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.واژه های کلیدی: نوآوری سبز ، عملکرد زیست محیطی ، رهبری تحول گرا سبز، مدیریت منابع انسانی سبز
۴.

رابطه مسئولیت اجتماعی شرکت و فشارهای زیست محیطی ذینفعان در ایجاد بازاریابی سبزمحور استراتژیک و ارتباط آن با عملکرد رقابتی از طریق بازاریابی سبز داخلی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: مسئولیت اجتماعی شرکت فشار های زیست محیطی ذینفعان بازاریابی سبز محور استراتژیک بازاریابی سبز داخلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 819 تعداد دانلود : 987
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش مسئولیت اجتماعی شرکت و فشارهای زیست محیطی ذینفعان در ایجاد بازاریابی سبزمحور استراتژیک و ارتباط آن با عملکرد رقابتی از طریق بازاریابی سبز داخلی انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل شرکت های فعال شهرک های صنعتی استان تهران به تعداد 489 شرکت می باشد. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 215 شرکت و براساس نمونه گیری تصادفی ساده برآورد و در اختیار مدیران شرکت های منتخب قرار گفت. گردآوری داده ها به وسیله پرسشنامه های استاندارد انجام گرفت. روایی صوری و محتوایی با تأیید خبرگان دانشگاهی و پایایی بالای 0.70 از طریق آزمون آلفای کرونباخ انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS نسخه 25 و Smart-PLS نسخه 2/3 استفاده شد. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد بین بین مسئولیت اجتماعی شرکتی و فشارهای زیست محیطی ذینفعان با گرایش به بازاریابی سبز استراتژیک رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. بین گرایش به بازاریابی سبز استراتژیک با گرایش به بازاریابی سبز داخلی و عملکرد رقابتی رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین بین گرایش به بازاریابی سبز داخلی و عملکرد رقابتی رابطه معنی داری وجود دارد.
۵.

طراحی الگوی مدیریت منابع انسانی سبز در صنعت فولاد(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: مدیریت سبز مدیریت منابع انسانی سبز صنعت فولاد فولاد غرب آسیا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 24 تعداد دانلود : 918
هدف این پژوهش، طراحی الگوی مدیریت منابع انسانی سبز در صنعت فولاد و جامعه آماری پژوهش، شرکت فولاد غرب آسیا است. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، جزء پژوهشهای ترکیبی (کیفی-کمی) است. برای طراحی مدل پژوهش از روش مصاحبه استفاده شد. بدین منظور با انجام 22 مصاحبه مدل اولیه پژوهش طراحی شد. برای بررسی روایی در بخش کیفی از روشهای مثلثی، بررسی اعضا و بررسی زوجی و برای تأیید پایایی از روش بازآزمون استفاده شد. در بخش کمی برای تأیید مدل طراحی شده براساس مصاحبه ها پرسشنامه ای متناسب با مدل طراحی شد و این مدل با استفاده از روش معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفت. در بخش کمی جامعه آماری شامل 987 نفر بودند که حجم نمونه براساس جدول گرجسی و مورگان، 686 نفر تعیین شد. برای سنجش روایی پرسشنامه از روش روایی محتوایی و جهت تعیین پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج حاصل از مدل معادلات ساختاری به وسیله نرم افزار AMOS تأییدکننده مدل طراحی شده بود. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که مدیریت منابع انسانی سبز بر پیامدهای فردی، سازمانی، گروهی و باتوجه به ضرروت درونی شدن و تغییر نگرش کارکنان و مدیران فولاد غرب آسیا در حوزه مسائل محیط زیست، مهم ترین راهکار جهت تغییر نگرش در این شرکت آموزش و افزایش دانش در حوزه محیط زیست است.
۶.

بررسی نقش ارزیابی عملکرد و یادگیری سازمانی بر توسعه مدیریت منابع انسانی سبز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: ارزیابی عملکرد یادگیری سازمانی مدیریت منابع انسانی سبز

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 476 تعداد دانلود : 975
هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش ارزیابی عملکرد و یادگیری سازمانی بر توسعه مدیریت منابع انسانی سبز بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران و کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 1400 به تعداد 2951 نفر می باشند. با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم نمونه و از این طریق جدول مورگان تعداد 340 نفر به عنوان حجم نمونه برآورد شد. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه ارزیابی عملکرد، یادگیری سازمانی، توسعه منابع انسانی بود. روایی پرسشنامه ها مورد تایید متخصصان دانشگاهی قرار گرفت. پایایی پرسشنامه ها از طریق آلفای کرونباخ برای پرسشنامه ارزیابی عملکرد (87/0)، یادگیری سازمانی (93/0)، توسعه منابع انسانی (90/0) برآورد شد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از دو نرم افزار SPSS23 و PLS انجام شد. یافته های بدست آمده با استفاده از روش همبستگی و مدل معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که رابطه بین ارزیابی عملکرد و توسعه مدیریت منابع انسانی سبز رابطه وجود دارد (r=0. 19)؛ و بین یادگیری سازمانی و توسعه منابع انسانی رابطه وجود دارد (r=0. 28). تمام فرضیه ها تایید شدند.
۷.

بررسی ارتباط عملکرد زیست محیطی شهرداری شاهرود با رفتار شهرومندی محیط زیستی شهروندان(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: عملکرد زیست محیطی شهرداری شاهرود رفتار شهروندی محیط زیستی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 111 تعداد دانلود : 113
یکی از مهمترین موضوعات سال های اخیر مسائل زیست محیطی پیرموان زندگی شهروندان در محیط شهری بوده است. شهرداری ها به عنوان یکی از ارکان مهم در حفظ محیط زیست شهری شناخته می شود که عملکرد زیست محیطی شهرداری ها نقش مهمی در حفظ محیط زیست شهرها دارد. بنابراین می توان انتظار داشت عملکرد مناسب شهرداری ها در این حیطه منجر به توجه بیشتر شهروندان به محیط زیست شهری خواهد شد. از این رو تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه عملکرد زیست محیطی شهرداری شاهرود با رفتارهای شهروندی محیط زیستی شهروندان شهر شاهرود انجام شد. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. جامعه آماری شهر شاهرود بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش معادلات ساختاری صورت گرفت که نتایج نشان داد از دیدگاه شهروندان عملکرد زیست محیطی شهرداری شاهرود در وضعیت مناسبی قرار دارد. همچنین ارتباط مثبت و معنی داری بین عملکرد زیست محیطی شهرداری با رفتارهای شهروندی محیط زیستی شهروندان مشاهده شد. با توجه به نتایج بدست آمده انتظار بر این است در جهت حفظ و توسعه پایدار شهرها و همچنین توجه به ساکنین شهر، وضعیت زیست محیط شهری در توسط شهرداری شاهرود با جدیت بیشتری ادامه پیدا کند.
۸.

بررسی رابطه جهت گیری بازار و سرمایه فکری با موفقیت محصول سبز(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

نویسنده:

کلید واژه ها: جهت گیری بازار سرمایه فکری موفقیت محصول سبز و بازاریابی سبز

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 665 تعداد دانلود : 266
موضوع موفقیت در ارائه محصول جدید که در این تحقیق محصول سبز است، موضوعی پر اهمیت برای مدیران و مالکان شرکت ها می باشد. از موارد پر اهمیت این مقوله تاثیرگذاری جهت گیری بازار و سرمایه فکری بر موفقیت محصول جدید است. تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه جهت گیری بازار و سرمایه فکری با موفقیت محصول سبز انجام شده است. روش تحقیق مورد استفاده، توصیفی پیمایشی است که برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه که روایی آن با نظر اساتید و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ و عدد 81/0 مورد تایید قرار گرفته، استفاده شده است. جامعه آماری در این پژوهش کلیه کارکنان شرکت های تولیدی محصولات سبز است و حجم نمونه 63 می باشد. شیوه نمونه گی ری تصادفی ساده است. تجزیه و تحلیل داده ها با روش مدلسازی معادلات ساختاری و با نرم افزار اسمارت پی ال اس انجام شده است. نتایج حاکی از آن است که بین جهت گیری بازار با موفقیت محصول سبز رابطه وجود دارد. همچنین ارتباط بین جهت گیری بازار با سرمایه فکری و ارتباط بین سرمایه فکری با موفقیت محصول سبز تایید شد. این پژوهش می تواند در راستای نتایج حاصل از آن، به دلیل ارائه ی اطلاعات مفید در حوزه مدیریت سبز، برای محققان و مدیران ارزشمند باشد.