مدیریت سبز

مدیریت سبز

مدیریت سبز دوره 2 بهار 1401 شماره 1 (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

مقالات

۱.

بررسی رابطه بین مدیریت منابع انسانی سبز و همکاری های زیست محیطی با نقش تعدیلگری مدیریت زنجیره عرضه سبز داخلی کارکنان شرکت زمزم ایران در شهر تبریز(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: مدیریت منابع انسانی سبز همکاری های زیست محیطی مدیریت زنجیره عرضه سبز داخلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 750 تعداد دانلود : 784
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین مدیریت منابع انسانی سبز و همکاری های زیست محیطی با نقش تعدیلگری مدیریت زنجیره عرضه سبز داخلی کارکنان شرکت زمزم ایران در شهر تبریز بود. روش تحقیق مورد استفاده از نوع توصیفی، پیمایشی همبستگی بود. جامعه آماری در این تحقیق با استعلام از شرکت زمزم ایران در شهر تبریز ، کارکنان شرکت زمزم ایران در شهر تبریز که به تعداد 600 نفر بود. نمونه آماری این تحقیق کارکنان شرکت زمزم ایران در شهر تبریز ، که به تعداد 234 نفر، که به روش تصادفی ساده باتوجه به جدول مورگان بدست آمده است. همچنین روش نمونه گیری در تحقیق حاضر تصادفی ساده بود داده های تحقیق با روش کتابخانه ای و میدانی گردآوری شده و ابزار مورد استفاده پرسش نامه های استاندارد بود. پایایی پرسش نامه ها با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ و روایی ابزار با روش محتوایی مورد تأیید قرار گرفته اند. هم چنین جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین مدیریت منابع انسانی سبز و همکاری های زیست محیطی با نقش تعدیلگری مدیریت زنجیره عرضه سبز داخلی کارکنان شرکت زمزم ایران در شهر تبریز رابطه مثبت ومعناداری وجود دارد.واژه های کلیدی: مدیریت منابع انسانی سبز ، همکاری های زیست محیطی ، مدیریت زنجیره عرضه سبز داخلی ، شرکت زمزم ایران در شهر تبریز
۲.

ارزیابی مولفه های سبزگرایی برعملکرد کوتاه مدیران غرب وشمال غرب کشور(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: اثرات مقیاس عملیات سازمان مدیریت سبز مسئولیت اجتماعی شرکت ها تحلیل رگرسیونی سلسله مراتب

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 916 تعداد دانلود : 19
در این مقاله ،اثرات مقیاس عملیات سازمان،سلسله مراتب،مدیریت سبز ومسئولیت اجتماعی شرکت ها به عنوان شاخص ها و متغیرها موثر بر روی جهت گیری زمانی مدیران ارشد به روش ها مختلف مورد واکاوی قرار گرفته است.یافته ها نشان می دهد که مدیران سبز وپایبند به مسئولیت اجتماعی به عملکردکوتاه مدت در سطوح اهمیت مختلف ،توجه دارند.همچنین،نتایج نشان می دهد که مدیران ارشد شرکت های که دارای مقیاس بزرگتر از فعالیت و سلسله مراتب بیشتر هستند،بیشتر به عملکرد کوتاه مدت توجه می کنند. مدیران ارشد به دلیل اینکه در تصمیم گیری های استراتژیک شرکت می کنند،اصلی ترین بازیگران سازمان هستند.با تصمیمات خود آینده سازمان را می سازند.این تحقیق به دنبال چگونگی رابطه ای میان مدیریت سبز،مسئولیت اجتماعی شرکت،مقیاس عملیات،سلسله مراتب برجهت گیری زمانی تصمیمات مدیران ارشد سازمانها است. سهامداران درجایگاه مالکیت شرکت قرار دارند فشار آنها بر روی مدیران ارشد، تصمیمات را در سازمانها به سمت جهت گیری وتمرکز کوتاه مدت سوق می دهد.جامعه آماری حدوداً 200نفرازمدیران شرکتها وسازمانهای غرب وشمال غرب کشور،تعداد نمونه آماری 132نفر درنظر گرفته شد.شیوه نمونه گیری به صورت تصادفی طبقه ای می باشد.باتوجه به اینکه آلفبای کرونباخ برای تمامی سوالات بالای 7. می باشد،نشانده دهنده پایای بالای پرسشنامه می یاشد.برای تجزیه وتحلیل داده ها حاصل از پرسشنامه از نرم افزارspss))وبرای آزمون فرضیات پس از بررسی نرمالیته توزیع متغیرها(کلموگروف اسمیرنوف) از آزمون های رگرسیون واسپیرمنیا پیرسون استفاده شد.
۳.

شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر نوآوری در طرحهای کارآفرینانه سبز و کسب و کارهای سبز با کمک مدلهای تصمیم گیری MADM(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: کسب و کار سبز طرح سبز دیمتل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 87 تعداد دانلود : 683
کسب و کارهای سبز توانایی های بسیاری برای خلاقیت و نوآوری دارند و با توجه به انعطاف پذیری شان، بهتر می توانند در قبال تغییرات محیطی و بروز نیازهای جدید مشتریان واکنش نشان دهند. کارکنان نیز می توانند تخصص خود را در زمینه های جدید پرورش دهند. لذا برآن شدیم تا بدانیم چه عواملی بر خلاقیت و نوآوری در طرحهای کارآفرینانه سبز و کسب و کارهای سبز موثراست؟ و رتبه بندی این عوامل چگونه است؟روش تحقیق بکارگرفته شده در این پژوهش ازلحاظ هدف ،کاربردی واز لحاظ جمع آوری اطلاعات پیمایشی تحلیلی بوده است. بدین منظور، پس از مطالعه پیشینه تحقیق وبا کمک نظریات خبرگان و صاحبنظران حوزه کسب وکار سبز و کارآفرینی سبز پس از پالایش عوامل، نهایتا 14 عامل به عنوان عوامل محوری موثر بر عملکرد کسب و کارهای سبز و طرحهای کارآفرینانه سبز شناسایی شدند. سپس با کمک تکنیک دیمتل عوامل اثر گذار و اثر پذیر را شناسایی کرده و با کمک تکنیک ANP به آنها وزن داده و نهایتا به وسیله تکنیک ویکور این عوامل را رتبه بندی نموده ایم. نتایج تحقیق حاکی از آن است که: به ترتیب ،حمایت از ایده ها ،پیاده سازی مدیریت دانش،ماهیت کار،سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه،موفقیت گرایی،یادگیری سازمانی،انگیزه،منابع در اختیار،علاقه مندی به حوزه فعالیت مربوطه،شناسایی نیاز مشتریان به منظور کسب ایده های هدف مند،قوانین و سیاستهای حمایتی دولت،پیوند میان تحقیقات و صنعت،مستند سازی و رعایت مالکیت فکری،دسترسی به فناوریهای پیشرفته رتبه های یک تا چهارده را به خود اختصاص داده اند.
۴.

تلفیق روش دیمتل فازی و سلسله مراتبط فازی برای شناسایی عوامل مرتبط با کارآفرینی سبز در بخش کشاورزی استان گلستان(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 344 تعداد دانلود : 396
Combining fuzzy dematel method and fuzzy hierarchy to identify factors related to green entrepreneurship in the agricultural sector of Golestan provinceAbstract: In this research, due to the necessity of the problem, after studying and identifying the factors associated with green entrepreneurship in the agricultural sector of Golestan province, a conceptual model with a network structure is presented, which is due to the dependence of the conceptual model factors to each other, to determine the effectiveness and effectiveness and determination. The relative importance coefficients and ratings were used by the rationality method and the fuzzy network analysis process. The results indicate that at the main criteria of 'green structuralism', it has the highest effectiveness and the highest coefficient of relative importance. Also, in the subcategory section, 'Green Entrepreneurial Self-efficacy' has the highest relative importance in terms of the intensity of the first rank and 'application of renewable energies.' According to the results, the attitude of executive managers should be changed and tends to pay attention to economic benefits towards maintaining the environment and trying to keep Keywords: multi -criteria decision making fuzzy network analysis process based on demetel green entrepreneurship
۵.

تاثیر رهبری تحول آفرین سبز برنوآوری سبز و بهره وری زیست محیطی با نقش متغیر میانجی منابع انسانی سبز(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: نوآوری سبز بهره وری زیست محیطی رهبری تحول آفرین منابع انسانی سبز

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 762 تعداد دانلود : 215
این مطالعه تأثیر رهبری تحول آفرین سبز بر نوآوری سبز و بهره وری زیست محیطی با نقش متغیر میانجی منابع انسانی سبز در شرکت های شهر مشهد در سال 1400موردبررسی قرار می دهد.این پژوهش از نوع مطالعات پهنا نگر،(کمی) بوده که می تواند قابلیت آزمون پذیری و تعمیم پذیری داشته باشد و ازلحاظ تحلیلی،توصیفی و تبیینی بوده و همچنین ازلحاظ زمانی مقطعی،ازلحاظ هدف تحقیق کاربردی هست.جامعه آماری پژوهش شامل مدیران میانی از شرکت های کوچک و متوسط شهر مشهد می باشد که تعداد 123نفر از آنان به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند ابزار اندازه گیری هم پرسشنامه محقق ساخته بود که بر اساس مؤلفه های استخراج شده از روش معادلات ساختاری است.نتایج تحقیق نشان داد که رهبری تحول آفرین سبز بر نوآوری سبز و بر بهره وری زیست محیطی مدیران میانی تأثیر دارد.و همچنین منابع انسانی سبز بر نوآوری سبز و بهره وری زیست محیطی مدیران میانی تأثیر دارد.نتایج آزمون رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که منابع انسانی سبز در رهبری تحول آفرین سبز و نوآوری سبز و بهره وری زیست محیطی مدیران میانی نقش میانجی ایفا می کند.
۶.

ارزیابی مدیریتی گونه های گیاهان دارویی در طراحی فضای با حفظ رویکرد حفظ محیط زیست در شهرداری مشهد(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: ترسیب کربن گل محمدی آتریپلکس خراسان رضوی مشهد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 413 تعداد دانلود : 58
افزایش ترسیب کربن خاک علاوه بر افزایش بیوماس گیاهی، تولید و بهبود حاصلخیزی اراضی، در توسعه فضای سبز و مدیریت منظر نیز نقش مفیدی دارد. در این تحقیق به منظور ارزیابی پروژه ترسیب کربن مناطق مشهد، بر اساس نمونه برداری از عمق های 15-0 سانتیمتر خاک، صفات فیزیک و شیمایی خاک و صفات گیاه بر اساس اندازه گیری های میدانی و آزمایشگاهی محاسبه شد. در مرحله بعد، با نمونه برداری از اندام های هوایی و زیرزمینی گیاهان و نیز لاشبرگ، مقادیر وزن کربن بیوماس هوایی، وزن کربن بیوماس ریشه ای و وزن کربن لاشبرگ در آزمایشگاه آب و خاک تعیین گردید. در نهایت نیز با مجموع مقادیر ترسیب کربن خاک، گیاه و لاشبرگ، مقدار ترسیب کربن هر کاربری در واحد گرم بر متربع مشخص شد. پس از طی این مراحل، بانک داده ها در نرم افزارهای EXCEL و SPSS تهیه شد. داده های پژوهش شامل آمار توصیفی و تجزیه واریانس و مقایسه میانگین های صفات می باشد. در مقایسه کاربری ها مشخص شد که پارامترهای فیزیکی و شیمیایی در سطح اطمینان 95 درصد دارای اختلاف معنی دار هستند. این نتایج نشان می دهد که خصوصیات خاک هر چهار کاربری از هم متفاوت می باشد که می تواند مرتبط با نحوه مدیریت و بهره برداری از اراضی باشد. کاربری گل محمدی علاوه بر قابلیت بالای ترسیب کربن، در توسعه فضای سبز نیز از کارایی قابل قبول برخوردار می باشد.
۷.

ارزیابی رفتار مدیریت منابع انسانی سبز و آگاهی زیست محیطی بر رفتارهای سبز با در نظر گرفتن نقش تعدیلگر ارتقاع عملکردی سبز (مطالعه موردی: هتل بزرگ تهران)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 313 تعداد دانلود : 31
با در نظر گرفتن مشکلات زیست محیطی متعددی که صنعت هتلداری با آن مواجه است، فشار زیادی روی این صنعت بوجود اورده، تا با اجرای استراتژی های پایدار همانند مدیریت منابع انسانی سبز به این مشکلات پاسخ دهند. از این رو ارزیابی چگونگی ارتقای عملکرد زیست محیطی مدیریت منابع انسانی سبز امری ضروری است. به همین دلیل این پژوهش رابطه علت و معلولی بین مدیریت منابع انسانی سبز، عملکرد مراقبت از محیط زیست کارکنان، آگاهی زیست محیطی و رهبری خدمتگزار را بررسی می کند. داده ها از افراد شاغل در هتل بزرگ تهران شد. برای انجام تحلیل های روایی و اعتبار نتایج و هم چنین مدلسازی معادله ساختاری از نرم افزار اسمارت پی.ال.اس استفاده شده ات. یافته ها نشان داد که اثرات آگاهی زیست محیطی بر روی مدیریت منابع انسانی سبز با در نظر گرفتن مقش میانجی گری عملکرد مراقبت از محیط زیست کارکنان مبتکرانه مورد تایید بوده است. ولی اثر عملکرد مراقبت از محیط زیست کارکنان مرتبط با وظایف همسو و معنادار نیست. همچنین رهبری خدمتگزار نقش واسطه در رابطه بین مدیریت منابع انسانی سبز و عملکرد مراقبت از محیط زیست کارکنان مرتبط با وظایف ندارد. از این رو این پژوهش با در نظر گرفتن تعاملات اجتماعی، نظریه شناختی اجتماعی و تئوری یادگیری جمعی در خصوص مشارکت های نظری، اقدامات عملی و پیشنهادات مفیدی را برای مدیران و محققان صنعت گردشگری بخصوص هتلداری فراهم کند.
۸.

بررسی رابطه مدیریت زیست محیطی بر بهره وری نیروی کار باتوجه به نقش تعدیل کننده مدیریت کیفیت (در اداره امور مالیاتی استان خراسان رضوی)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 566 تعداد دانلود : 375
هدف از این پژوهش بررسی مدیریت زیست محیطی و بهره وری نیروی کار باتوجه به نقش تعدیل کننده مدیریت کیفیت در اداره امور مالیاتی استان خراسان رضوی بود. روش تحقیق مورد استفاده از نوع توصیفی، پیمایشی همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق کارکنان اداره امور مالیاتی در استان خراسان رضوی، که به تعداد 1500 نفر بودند. نمونه آماری این تحقیق کارکنان اداره امور مالیاتی در استان خراسان رضوی مبتنی بر جدول کرجسی ومورگان که به تعداد 306 نفر بدست آمد. داده های تحقیق با روش کتابخانه ای و میدانی گردآوری شده و ابزار مورد استفاده پرسش نامه های استاندارد بود. پایایی پرسش نامه ها با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ و روایی ابزار با روش محتوایی مورد تأیید قرار گرفته اند. هم چنین جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین مدیریت زیست محیطی و بهره وری نیروی کار باتوجه به نقش تعدیل کننده مدیریت کیفیت در اداره امور مالیاتی استان خراسان رضوی رابطه مثبت ومعناداری وجود دارد.واژه های کلیدی: مدیریت زیست محیطی، بهره وری نیروی کار، مدیریت کیفیت، امور مالیاتی