دانشنامه تحول دیجیتال

دانشنامه تحول دیجیتال

دانشنامه تحول دیجیتال دوره دوم پاییز 1400 شماره 4

مقالات

۱.

شناسایی و الویت بندی ابعاد بلوغ تحول دیجیتال در صنایع غذایی با رویکرد DANP فازی

کلید واژه ها: تحول دیجیتال مدل بلوغ صنایع غذایی تصمیم گیری چندمعیاره DANP فازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 880 تعداد دانلود : 381
بروز مشکلات عدیده در زنجیره تامین جهانی، باعث گردیده تحول دیجیتال در صنایع غذایی تسریع گردد اما بررسی مطالعات بیانگر این است نرخ نوآوری و استفاده از فناوری های نوین در صنایع غذایی و آشامیدنی ایران سرعت پایینی دارد و مطالعات اندکی در این حوزه انجام شده است. پژوهش حاضر باهدف کاهش شکاف مطالعات انجام شده است. بدین منظور برای شناسایی و اویت بندی معیارهای بلوغ قابلیت تحول دیجیتال، مدل مفهومی هرندی و همکاران(2022)، به عنوان مدل پایه انتخاب شد. همچنین برای اولین بار از تکنیک DANP فازی جهت استخراج، تعیین اوزان و الویت بندی معیارها و زیر معیارهای بلوغ تحول دیجیتال در این صنعت استفاده شد. این رویکرد روابط متقابل پیچیده در طراحی نقشه روابط شبکه ابعاد تحول دیجیتال را نیز توسعه داد. نتایج نشان داد در بین صنایع منتخب استان تهران، معیار زیرساخت ها، مدیریت ارشد دیجیتال و معیار رهبری تحویل دیجیتال، به ترتیب در رتبه اول تا سوم قرارگرفتند. همچنین معیارهای رهبری و مدیریت ارشد دیجیتال به عنوان معیارهای تاثیرگذار بر زیرساخت ها خصوصا فرهنگ دیجیتال هستند. زیر معیارهای زیرساخت های انسانی، مدیریتی و فنی نیز جزو زیرمعیارهای تاثیر گذار و علت هستند. همچنین در بین معیارهای مدیریت ارشد دیجیتال زیرمعیار های طرح ریزی و هدایت دیجیتال و پایش محیطی و شبکه سازی دیجیتال جنبه معلول و هماهنگی و اقدامات دیجیتال جنبه علت دارد. در بین معیارهای رهبری تحول دیجیتال، تنها زیرمعیار منابع دیجیتال از نوع معلول و مابقی زیرمعیارها از نوع علت هستند.
۲.

تحلیل ساختار شبکه های اجتماعی با هدف ارتقا بازاریابی دیجیتال و ارتباط با مشتریان

نویسنده:

کلید واژه ها: تحلیل ساختار شبکه های اجتماعی دیجی کالا شبکه های اجتماعی بازاریابی دیجیتال

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 193 تعداد دانلود : 597
تحلیل شبکه های اجتماعی در خصوص کشف و تعیین کیفیت و چگونگی روابط بین اعضا شبکه است که دانستن آن به درک چگونگی انتشار اخبار و اطلاعات و درنتیجه بهره گیری از آن در زمینه های مختلف مانند بازاریابی و پیش بینی روندها کمک می نماید. هدف این پژوهش، بررسی شبکه اجتماعی مربوط به حساب کاربری وبسایت دیجی کالا در بستر توییتر(هر دو شبکه اصلی و هشتگ) به منظور شناخت گره های مؤثر و دارای کنترل و نیز چگالی دو شبکه می باشد تا تأثیر گذاری شرکت و کنترل آن بر شبکه و جریان نشر اطلاعات با هدف ارتقا بازاریابی و ارتباط با مشتریان موردبررسی قرار گیرد. طی یک دوره چهارده روزه اطلاعات شبکه های فوق شامل توییت ها و مشخصات گره های مرتبط به صورت آنلاین و مستقیم توسط نرم افزار نودایکس ال استخراج و پالایش گردیده است. در پایان مشخص گردید حساب کاربری شرکت در شبکه اصلی دارای بالاترین درجه کنترل و تأثیرگذاری است اما در شبکه هشتک جزو گره های مؤثر نبوده و بر آنچه در شبکه می گذرد کنترل و تاثیری ندارد. همینطور مشخص گردید چگالی شبکه اصلی نسبت به شبکه هشتگ بیشتر می باشد که بیانگر سرعت بالاتر جریان اطلاعات در شبکه اصلی می باشد. علیرغم اینکه حساب کاربری رسمی شرکت در شبکه اصلی موثرترین گره است اما از این تاثیر به نحو احسنت و کارآمدی در جهت فعالیتهای بازاریابی استفاده نمیکند. همچنین در شبکه هشتگ هیچ تاثیر و کنترلی بر وقایع درجریان ندارد. بعلاوه حسابهای فرعی شرکت و همچنین فروشندگان مشارکتی در شبکه هشتگ نقش نسبتا تاثیرگذاری دارند که استفاده از پتانسیل آنها اهمیت دارد.
۳.

مدل بندی راهبردهای نهان نگاری و نهان کاوی اطلاعات در تصاویر دیجیتال با استفاده از نظریه ی بازی ها

کلید واژه ها: نهان نگاری نهان کاوی مدل بندی نظریه ی بازی ها راهبردهای بهینه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 508 تعداد دانلود : 836
نهان نگاری، علم و هنر مخفی سازی پیام در تصاویر، جهت حفظ امنیت اطلاعات تجاری یا نظامی ارسالی، از یک مبدأ به یک مقصد است. روشهای نهان نگاری تطبیقی برای مخفی سازی پیام به متن پوشانه ها ی تصویری توجه ویژهای دارند و با در نظر گرفتن شرایطی در متن تصویر نهانه به مخفی سازی پیام می پردازند. نهان نگار و نهان کاو دو فرد معارض هم هستند، که راهبرد هر یک با در نظر گرفتن راهبردهای طرف مقابل تعیین می شود. این موضوع بخصوص در نهان نگاری تطبیقی آشکارتر است. این مقاله، با در نظر گرفتن یک بازی دونفره با مجموع صفر بین یک نهان نگار و نهان کاو، به مدل بندی و تجزیه وتحلیل راهبردهای دو بازیکن از دیدگاه نظریه ی بازی می پردازد. در این بازی آلیس(نهان نگار) می خواهد یک پیام محرمانه به طول k را در یک دنباله دودویی(پوشانه تصویری) مخفی کند و ایو( نهان کاو) می خواهد تشخیص دهد که آیا پیام محرمانه ای در تصاویر در حال انتقال در کانال ارتباطی موردنظر وجود دارد؟. در این مدل بدون در نظر گرفتن محدودیتی برای قدرت تشخیص ایو، راهبردهای مین ماکس هر بازیکن، همراه با محدودیت های ساختاری لازم برای موازنه بازی ارائه شده و در پایان نشان داده می شود که راهبرد بهینه برای آلیس راهبرد تطبیقی تصادفی است.
۴.

ارائه مدلی برای ایجاد قابلیت های پویا برای تحول دیجیتال مورد مطالعه: بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی

کلید واژه ها: تحول دیجیتال قابلیت های پویا مدلسازی معادلات ساختاری نوسازی استراتژی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 161 تعداد دانلود : 558
تحول دیجیتال مفهوم جدیدی است که با محوریت استفاده از فن آوری های جدید دیجیتالی مانند فناوری های تلفن همراه، هوش مصنوعی، رایانش ابری، بلاکچین و اینترنت اشیا تعریف شده تا بتواند پیشرفت های عمده ای برای کسب و کارها در جهت بهبود تجربه مشتری، ساده سازی عملیات یا ایجاد مدل های جدید کسب و کار ایجاد کند. این تحقیق بررسی می کند که چگونه شرکت ها قابلیت های پویایی را برای تحول دیجیتالی ایجاد می کنند. این تحقیق با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری به ارائه مدلی برای ایجاد قابلیت های پویا برای تحول دیجیتال در بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی می پردازد. نتایج تحقیق نشان می دهد ایجاد سه گروه از قابلیت های پویا زمینه را برای تحول دیجیتال سازمان فراهم می آورد. الف) قابلیت های پویش دیجیتال شامل: (1) پیش آهنگی دیجیتال، (2) برنامه ریزی سناریوی دیجیتال و (3) ایجاد تفکر دیجیتال. ب) قابلیت های اکتساب دیجیتال شامل: (1) چابکی استراتژیک، (2) نمونه سازی سریع و (3) ایجاد تعادل در پورتفوی دیجیتال و ج) قابلیت های تحول دیجیتال شامل: (1) حرکت در اکوسیستم های نوآوری، (2) طراحی مجدد ساختارهای داخلی و (3) بهبود بلوغ دیجیتالی کارکنان
۵.

بهبود عملکرد سیستم های توصیه گر پالایش مشارکتی با استخراج عمیق ویژگی ها

کلید واژه ها: سیستم توصیه گر مهندسی ویژگی ها یادگیری عمیق فیلترینگ مشارکتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 923 تعداد دانلود : 295
حجم فراوان و روبه رشد اطلاعات بر روی وب و اینترنت، فرایند تصمیم گیری و انتخاب اطلاعات، داده یا کالاهای مورد نیاز را برای بسیاری از کاربران وب دشوار کرده است. سیستم های توصیه گر با تحلیل رفتار کاربر خود، اقدام به پیشنهاد مناسب ترین اقلام داده، اطلاعات یا کالا می نمایند. در این پژوهش، با بهره گیری از تکنیک های یادگیری عمیق، روشی برای بهبود عملکرد سیستم های توصیه گر پالایش مشارکتی ارایه شده است. هدف، استفاده از استخراج عمیق ویژگی ها در جهت ارائه پیشنهادهای موثرتر و مطلوب تر به کاربر سیستم مورد نظر است. در بخش پیش پردازش، ابتدا داده های ورودی در سیستم پردازش اولیه قرار وارد می شوند و مقادیر ویژ گی ها نرمال سازی می شوند. سپس، برای اینکه محاسبات دقیق تر انجام گیرد و زمان محاسبات نیز کاهش یابد، با استفاده از یک شبکه باور عمیق (DBN)، ضمن استخراج عمیق ویژگی ها، ابعاد داده ها کاهش می یابد. سپس، با استفاده از تکنیک پالایش مشارکتی، اقلام پیشنهادی به کاربر ارائه می شوند. در پایان، با توجه به خروجی های سیستم در توصیه به کاربر، ارزیابی صحت اقلام پیشنهادی صورت می گیرد. جهت ارزیابی روش پیشنهادی از مقایسه عملکرد آن برروی مجموعه داده دنیای واقعی MovieLens با روش های پایه استفاده شده است. نتایج تجربی نشان داد روش پیشنهادی از نظر پوشش و حمایت نسبت به سایر روشهای مورد مقایسه، عملکرد بهتری دارد.
۶.

یک روش حراج آگاه از شبکه برای تخصیص منابع درمحاسبات تورین

کلید واژه ها: محاسبات تورین حراج آگاه از شبکه زمانبندی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 741 تعداد دانلود : 196
محاسبات تورین قادر به تجمیع منابع محاسباتی ناهمگن برای پشتیبانی از برنامه های کاربردی مقیاس پذیر در علوم، مهندسی و تجارت می باشد. محاسبات تورین مجموعه ای از مصرف کنندگان و فراهم کنندگان منابع هستند؛ که معمولا این نهادها مستقل بوده و تصمیم گیری های خودمختاری براساس سیاست های خود برای تخصیص منابع می گیرند. در این مقاله، یک روش حراج مضاعف پیوسته آگاه از شبکه برای تخصیص منابع تورین معرفی؛ که در آن منابع به عنوان عوامل فراهم کننده و کاربران به عنوان عوامل مصرف کننده در نظر گرفته شده اند. در این رویکرد، کاربران و فراهم کنندگان قیمت های پیشنهادی خود را براساس پارامترهایی تعیین می نمایند کاربران براساس، متوسط تعداد منابع باقی مانده، زمان باقی مانده و اندازی داده ورودی و فراهم کنندگان براساس بار فعلی منابع قیمت پیشنهادی خود را در حراج تعیین می کنند؛ و شبکه نیز به عنوان یک عنصر تاثیر گذار در تورین در نظر گرفته شده است. که سعی می شود عمل تخصیص منابع به صورت آگاه از شبکه و براساس وضعیت جاری سیستم انجام گیرد. نتایج شبیه سازی نشان می دهد روش پیشنهادی عملکرد بهتری نسبت به محیطی که در آن پارامترهای ذکرشده در نظر گرفته نشده، دارد.