دانشنامه تحول دیجیتال

دانشنامه تحول دیجیتال

دانشنامه تحول دیجیتال دوره دوم تابستان 1400 شماره 3

مقالات

۱.

بررسی تأثیر ابعاد کیفیت بانکداری همراه بر استفاده واقعی در بانک سرمایه ایران

کلید واژه ها: کیفیت خدمات بانکداری همراه استفاده واقعی از همراه بانک رضایت اعتماد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 103 تعداد دانلود : 119
امروزه با گسترش روزافزون تکنولوژی و برنامه های همراه بانک، تمایل افراد برای استفاده از خدمات بانکداری همراه به دلیل ویژگی های منحصربه فرد آن افزایش پیدا کرده است. از این رو بانک ها همواره تلاش می کنند با بالا نگه داشتن کیفیت و امنیت برنامه های همراه بانک، در مشتریان خود، اعتمادی به وجود بیاورند که آنان را به استفاده از خدمات بانکداری همراه ترغیب کنند. به هر میزان که خدمات بانکداری همراه کیفیت بالایی داشته باشد و مصرف کنندگان به آن اعتماد داشته باشند، رضایت و قصد استفاده مصرف کنندگان از این برنامه ها افزایش پیدا می کند که این امر میزان استفاده واقعی آن ها از این خدمات را تحت تأثیر قرار خواهد داد.  پژوهش حاضر بر اساس فلسفه، اثبات گرایانه بوده و با رویکرد پژوهش قیاسی است. استراتژی پژوهش، توصیفی- کمی، بازه زمانی پژوهش، کوتاه مدت و گردآوری داده ها به صورت پرسشنامه است. برای تجزیه وتحلیل داده های جمع آوری شده از نرم افزارهای SPSS16 و SmartPLS3.0 استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که کیفیت خدمات بر رضایت و قصد استفاده از خدمات بانکداری همراه تأثیر معناداری دارد؛ در حالی که کیفیت اطلاعات ارائه شده تأثیر معناداری بر این دو متغیر ندارد. این تحقیق همچنین نشان داد کیفیت سیستم بر رضایت تأثیر دارد ولی بر قصد استفاده تأثیر معناداری ندارد. همچنین متغیر اعتماد در عین حال که بر رضایت تأثیر معناداری دارد؛ اما بر قصد استفاده تأثیر معناداری ندارد. از دیگر نتایج مهم حاصل از این پژوهش این است که رضایت بر قصد استفاده و استفاده واقعی تأثیر معناداری دارد و قصد استفاده توانست تأثیر معناداری بر استفاده واقعی داشته باشد.
۲.

سنجش میزان رضایت دانشجویان از نظام یاددهی-یادگیری الکترونیکی در دوران شیوع پاندومی کرونا در دانشگاه مهر البرز

کلید واژه ها: رضایت نظام یاددهی - یادگیری الکترونیکی سیستم یادگیری الکترونیکی آموزش مجازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 742 تعداد دانلود : 982
پژوهش حاضر با هدف سنجش میزان رضایت دانشجویان از نظام یاددهی-یادگیری الکترونیکی در زمان شیوع پاندومی کرونا انجام شده است. این پژوهش از نظر نوع تحقیق کمی، از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه اجرا و گردآوری داده ها به روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. به منظور گردآوری اطلاعاتی از قبیل مبانی نظری و پیشینه تحقیق از مطالعات کتابخانه ای و برای بررسی فرضیه ها و سؤالات تحقیق از روش میدانی و از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. داده های این تحقیق با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته از نمونه ای با حجم 307 نفر که از دانشجویان دانشگاه مهرالبرز در سال 1399 هستند، گردآوری و به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده با استفاده از فرمول کوکران محاسبه شده است. جهت بررسی روایی پرسشنامه از روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد که نتایج بیانگر روا بودن ابزار تحقیق بوده است و جهت بررسی پایایی پرسشنامه از روش ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. آزمون پایایی پرسشنامه برای 51 نمونه انجام و نتایج حاکی از پایایی قابل قبول بوده است. برای تجزیه وتحلیل داده ها از روش تحلیل معادلات ساختاری استفاده شد؛ نتایج پژوهش نشان داده است که مدل به طورکلی از برازش مناسبی برخوردار است و بعد محیط، دارای بیشترین اثر بر رضایت ادراک شده است و پس از آن به ترتیب بعد دانشجو، طراحی واسط های کاربری، استاد و فناوری قرار دارند و انعطاف پذیری واحدهای آموزشی دارای کمترین اثر بر رضایت ادراک شده است.
۳.

مدل بلوغ تحول دیجیتال؛ حوزه ها و روندهای پژوهش در ایران

کلید واژه ها: تحول دیجیتال رهبری تحول دیجیتال مدل بلوغ مدیریت ارشد دیجیتال

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 582 تعداد دانلود : 302
از آنجا که تحول دیجیتال به عنوان پدیده ای جدید در عصر حاضر به برتری فناورانه و راهبردی سازمان ها منجر می شود، در پژوهش حاضر با استفاده از مرور نظام مند ادبیات پژوهش و نظریه داده بنیاد و نرم افزار MAXQDA10 اجزاء و ابعاد بلوغ تحول دیجیتال در ایران شناسایی شده است. جامعه اطلاعاتی تحقیق حاضر، تحقیقاتی است که در بازه زمانی 1398 تا 1400 در ایران انجام شده است که در مرحله اولیه جستجو در پایگاه های علمی داخلی (ایرانداک، سیویلیکا، SID ، ISC و ...) 204 مقاله استخراج و پس از غربال گری های مختلف تعداد 16 مقاله به عنوان منبع نهایی تحقیق انتخاب شد. پس از تجزیه وتحلیل اطلاعات و طی مراحل مختلف کدگذاری باز، محوری و انتخابی تعداد 467 کد اولیه، 219 کد ثانویه، 37 مفهوم، 11 مقوله و 3 بعد کلان به دست آمد. نتایج نشان داد، مدل بلوغ تحول دیجیتال دارای سه بعد کلان و یازده مقوله، زیرساخت ها (شامل زیرساخت های مدیریتی، فنی، انسانی و فرهنگی)، رهبری تحول دیجیتال (شامل نقشه راه، حکمرانی، سازمان دهی و منابع دیجیتال) و مدیریت ارشد دیجیتال (شامل طرح ریزی و هدایت دیجیتال، هماهنگی و اقدامات دیجیتال و پایش محیطی و شبکه سازی دیجیتال) است. در نهایت، به منظور اعتبارسنجی کدگذاری های انجام شده از روش توافق دو کدگذار با استفاده از ضریب کاپا بهره گرفته شد و مقدار آن برابر با 62/0 به دست آمد که بیش از مقدار آستانه 6/0 آن بود و حاکی از اعتبار قابل قبول مدل مفهومی ارائه شده است. همچنین با نظرسنجی از خبرگان، اعتبارسنجی کدگذاری ها و میزان تأثیرگذاری معیارها نسبت به یکدیگر در مدل مفهومی پژوهش، تأیید شد. بر اساس نظرسنجی خبرگان میانگین نمرات معیارها نسبت به یکدیگر بین 1/2 تا 5/3 به دست آمد که بیش از میانگین نمره 2 (میانگین طیف نمره دهی 0 تا 4) بود و بیانگر اعتبار قابل قبول مدل ارائه شده است.
۴.

ارزیابی آمادگی پذیرش شبکه های نرم افزارمحور در سفر تحول دیجیتال شرکت های تلکامی ایران

کلید واژه ها: تحول دیجیتال صنعت تلکام شبکه های نرم افزار محور رایانش ابری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 801 تعداد دانلود : 225
همگام با تحول دیجیتال و ظهور فناوری های نوین مثل اینترنت اشیاء، موضوع گستردگی، چابک سازی و مدیریت زیرساخت ها و شبکه های ارتباطی نیز با رویکردهای نرم افزاری، سرویس گرایی، متن باز بودن و مجازی سازی توسعه پیدا کرده است، به طوریکه توسعه شبکه های نرم افزار محور، از ارکان اصلی سفر تحول دیجیتال شرکت های تلکامی قلمداد می شود. از این رو نیاز است صنایع تلکامی ایران، آمادگی پذیرش و مهاجرت به این فناوری را برای مدیریت شبکه های نوین و پیچیده داشته باشند. پژوهش حاضر با در نظر گرفتن اهمیت موضوع، به سؤال سطح آمادگی پذیرش شبکه های نرم افزار محور در سفر تحول دیجیتال شرکت های تلکامی ایران به چه میزان است؟ پرداخته است. داده های این پژوهش از طریق پرسشنامه از 54 متخصص خبره تحول دیجیتال تلکامی در ایران در سال 1400 فراهم شده است. برای آزمون فرضیه های پژوهش از روش تحلیل عاملی تائیدی، آزمون ویلکاکسون تک نمونه ای و آزمون فریدمن استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد دغدغه های موجود، بیشتر در زمینه های تأمین امنیت، تأمین کنندگان و نیروی متخصص است؛ لیکن رویکرد مثبتی در پذیرش شبکه های نرم افزار محور وجود دارد. همچنین یافته های این بررسی نشان داد که توجه به منافع شبکه های نرم افزار محور در صنعت تلکام (99/5) در اولویت اول قرار داشته و عوامل اصلی به کارگیری (97/5)، تأثیرات تجاری (56/4) و موانع پذیرش (5/4) در رتبه های بعدی قرار می گیرند.
۵.

اولویت بندی عوامل مؤثر بر اثربخشی مدیریت بحران با تأکید بر استفاده از فناوری اطلاعات: فرایند تحلیل شبکه ای ANP

کلید واژه ها: مدیریت بحران فناوری اطلاعات فرایند تحلیل شبکه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 474 تعداد دانلود : 986
هدف از پژوهش حاضر اولویت بندی عوامل مؤثر بر اثربخشی مدیریت بحران با تأکید بر استفاده از فناوری اطلاعات است. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق، خبرگان آشنا با مبحث شامل: اساتید دانشگاهی و کارشناسان مربوط به حوزه مدیریت بحران هستند. تعداد نمونه، 8 نفر از خبرگان هستند که در این تحقیق از طریق پرسشنامه زوجی و طیف 1 تا 9 مورد پرسش قرار گرفتند. برای بررسی روایی ابزار اندازه گیری یا همان پرسشنامه زوجی، از روایی محتوا استفاده شد و پرسشنامه در اختیار اساتید و خبرگان قرار گرفت تا صحت معیارها و زیرمعیارها مورد تأیید قرار گیرد. در نمونه گیری پژوهش حاضر، از نمونه گیری هدفمند قضاوتی استفاده شده است، بدین معنا که تعداد محدودی از افراد، دارای اطلاعات مناسب جهت پاسخگویی به سؤالات تحقیق بوده اند. افراد خبره نیز در این پژوهش افرادی بودند که حداقل دارای 8 سال سابقه کار و یا پژوهش در زمینه مدیریت بحران هستند. نمونه گیری تا مرحله اشباع نظری ادامه پیدا کرد. از نرم افزار Super Decision و فرایند تحلیل شبکه ای ANP جهت اولویت بندی معیارها استفاده شد. نتایج نشان داد زیر معیار SC8 که «برنامه ریزی ها و آمادگی ها» است و متعلق به معیار پزشکی از راه دور (C3) است با وزن 571/0 دارای بیشترین اهمیت در میان عوامل مؤثر بر اثربخشی مدیریت بحران با تأکید بر استفاده از فناوری اطلاعات است. پس از آن زیر معیار SC10 که سیستم های نظارت، پیش بینی و هشدار سریع است با وزن 432/0 در رتبه دوم قرار می گیرد. این زیر معیار متعلق به معیار نقش شبکه های حسگر بی سیم و وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (C4) است.
۶.

بهبود تشخیص برون هشته ای داده ها با یادگیری عمیق

کلید واژه ها: تشخیص برون هشته ای شبکه عصبی عمیق شبکه عصبی کانولوشن کراس

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 306 تعداد دانلود : 337
دلیل اصلی که باعث شد داده کاوی، مورد توجه صنعت اطلاعات قرار بگیرد، مسئله در دسترس بودن حجم وسیعی از داده ها و استخراج اطلاعات و دانش سودمند از آن ها است. در عملیات پاک سازی داده، مشکل کیفیت داده ها برطرف می شود. یکی از مشکلاتی که بر کیفیت داده ها تأثیر می گذارد، داده های برون هشته هستند. این نمونه ها رکوردهایی هستند که مقادیر مشخصه آن ها با رکوردهای دیگر بسیار تفاوت دارد. در این تحقیق از یک روش مبتنی بر یادگیری عمیق و شبکه عصبی عمیق 14 لایه ای بر روی پکیج تنسورفلو و کراس برای تشخیص برون هشته ای و بهبود عملکرد آن استفاده شده است. مجموعه داده مورد استفاده در این تحقیق مجموعه ای با 2 درصد برون هشته ای است. میزان صحت روش پیشنهادی مقدار 08/97 را نشان داد و معیارهای بازخوانی و دقت نیز 97 درصد محاسبه شده است. روش پیشنهادی با 5 مدل دیگر مبتنی بر شبکه عصبی کانولوشن و شبکه بازگشتی LSTM نیز مقایسه شدند. مقدار معیارهای ارزیابی کلاس بندها نشان از بهبود بسیار خوب روش پیشنهادی در مقابل روش های سنتی و حتی روش های مبتنی بر یادگیری عمیق را داده است.