پژوهش های حسابرسی حرفه ای

پژوهش های حسابرسی حرفه ای

پژوهش های حسابرسی حرفه ای سال سوم بهار 1402 شماره 10

مقالات

۱.

ویژگی های صنعت مشتری و تغییر حسابرس

تعداد بازدید : 259 تعداد دانلود : 211
در سال های اخیر تغییر حسابرس در شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران، به پدیده ای مرسوم تبدیل شده است که این موضوع می تواند قدرت حرفه ای و استقلال حسابرس را تحت الشعاع قرار داده و پیامدهای نامطلوبی را به همراه داشته باشد. تغییر حسابرس غالباً دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین ویژگی های صنعت مشتری و تغییر حسابرس در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت، توصیفی- همبستگی است. به منظور دستیابی به هدف پژوهش، تعداد 178 شرکت از میان شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران طی سال های 1393 تا 1398 به روش نمونه گیری حذف سیستماتیک انتخاب و در مجموع 1068 سال- شرکت جهت انجام تحلیل در نظر گرفته شد. جهت آزمون فرضیه های پژوهش از روش رگرسیون لجستیک استفاده شد. یافته های پژوهش نشان می دهد که بین همگن بودن صنعت مشتری و تغییر حسابرس رابطه معکوس و معنادار وجود دارد. همچنین بین پیچیدگی اطلاعات حسابداری و رقابت در بازار حسابرس با تغییر در حسابرس رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد؛ اما بین رقابت در صنعت مشتری و تغییر حسابرس رابطه ای معناداری یافت نشد.
۲.

اثرتعدیل کننده شورای گزارشگری مالی بررابطه بین فاصله انتظارات حسابرسی و میزان اعتماد سهامداران در سازمان امور مالیاتی و جامعه حسابداران رسمی

تعداد بازدید : 758 تعداد دانلود : 70
اعتماد و اطمینان ذی نفعان، سهامداران و سرمایه گذاران می تواند از طریق برآورده کردن انتظارات مورد نظر آنها و پر کردن فاصله انتظارات حسابرسی به عنوان ابزاری مهم برای حفظ اعتماد سهامداران باشد، و استقلال حسابرس به عنوان سنگ بنایی در حرفه حسابرسی تلقی می شود، زیرا فرض بر این است که پایه اعتماد عمومی است. در این پژوهش به بررسی تاثیرفاصله انتظارات حسابرسی بر میزان اعتماد سهامداران با نقش تعدیل کنندگی شورای گزارشگری مالی در سازمان امور مالیاتی و جامعه حسابداران رسمی ایران پرداخته شده است. این پژوهش، بر حسب هدف کاربردی، نوع داده ها کمی و نحوه اجراء توصیفی از نوع همبستگی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حسابرسان سازمان مالیاتی و حسابرسان جامعه حسابداران رسمی است؛ که 379 نفر به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفتند. در این پژوهش، از روش های مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار PlS استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد، استقلال ادراک شده حسابرس و سطح ارتباطات بهبود یافته حسابرس بر اعتماد سهامداران و کاهش انتطارات حسابرس رابطه معناداری وجود دارد. همچنین، نقش تعدیل کنندگی شورای گزارشگری مالی رابطه معنادار و مثبت بین فاصله انتظارات حسایرس و میزان اعتماد سهامداران و استقلال ادراک شده حسابرس و سطح ارتباطات بهبود یافته حسابرس وجود دارد. همجنین نتایج پژوهش نشان می دهد، که رابطه معنادار و مثبت بین فاصله انتظارات حسابرس و میزان اعتماد سهامداران وجود دارد.
۳.

بررسی تفاوت کیفیت حسابرسی و مدیریت سود در شرکت های ورشکسته و سالم: روش گروه های همسان با استفاده از یادگیری ماشین

تعداد بازدید : 218 تعداد دانلود : 483
بررسی ویژگی های شرکت های ورشکسته از جمله مدیریت سود و کیفیت حسابرسی در بررسی فرصت طلبی مدیریت و دلایل ورشکستگی از اهمیت بالائی برخوردار است. به همین منظور این پژوهش با تفکیک شرکت ها به دو گروه ورشکسته و سالم به کمک تکنیک گروه های همسان با استفاده از ابزار یادگیری ماشین به بررسی تفاوت مدیریت سود و کیفیت حسابرسی در این دو گروه می پردازد. با بررسی 237 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1390 لغایت 1399 مشخص شده است که بین مدیریت سود و کیفیت حسابرسی در دو گروه شرکت های ورشکسته و سالم تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج نشان می دهد که خوشه بندی شرکت ها بر مبنای نسبت های مالی، قدرت پیش بینی کنندگی رویدادهای مهم شرکتی همچون ورشکستگی افزایش می دهد. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی کیفیت حسابرسی و مدیریت سود در شرکت های ورشکسته و سالم با استفاده از تکنیک گروه های همسان است. نتایج این پژوهش می تواند به بهبود مدل های پیش بینی ورشستگی کمک نماید.
۴.

تاثیر فرهنگ سازمانی، حاکمیت شرکتی وکیفیت حسابرسی بر عملکرد حسابرسان

تعداد بازدید : 189 تعداد دانلود : 11
فرهنگ هر سازمان یکی از عوامل عمده ی اثرگذار بر عملکرد آن است ، تاثیر فرهنگ سازمانی بر اعضای سازمان به حدی است که می توان با بررسی زوایای آن نسبت به چگونگی رفتار، احساسات، دیدگاهها و نگرش اعضای سازمان پی برد . هدف این پژوهش، بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی، حاکمیت شرکتی و کیفیت حسابرسی بر عملکرد حسابرسان می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه اعضاء جامعه حسابداران رسمی ایران می باشد. که با استفاده از نمونه گیری کوکران، تعداد 196 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. تحقیق حاضر در زمرة تحقیقات کاربردی قرار دارد و از نظر روش تحقیق، توصیفی و از نوع پیمایشی می باشد. در این پژوهش برای جمع آوری داده ها و اطلاعات، از روش کتابخانه ای استفاده شده است و ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه بوده است. جهت تجزیه و تحلیل آماری از نرم افزار Smart PLS استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که فرهنگ سازمانی ، حاکمیت شرکتی و و کیفیت حسابرسی بر عملکرد حسابرسان تاثیرگذار است .
۵.

بررسی تکنیک های انتخاباتی و تحلیل محتوا فعالیت های انتخاباتی داوطلبان عضویت در شورای عالی جامعه حسابداران رسمی

تعداد بازدید : 998 تعداد دانلود : 830
هدف این پژوهش، بررسی و مطالعه برنامه ها و وعده های انتخاباتی نامزدها، شیوه های تبلیغاتی آن ها و بررسی تکنیک های انتخاباتی استفاده شده توسط داوطلبان هفتمین دوره انتخابات شورای عالی جامعه حسابداران رسمی به منظور تعیین شیوه های اثرگذار بر مخاطب جهت رای آوری و همچنین، شناساندن روش ها و تکنیک های انتخاباتی به رای دهندگان جهت انتخاب منطقی و دور از احساسات می باشد. به منظور تحلیل داده های استخراج شده از سخنرانی ها، بروشورهای انتخاباتی و فعالیت نامزدهای مورد مطالعه در بستر فضای مجازی، از رویکرد تحلیل محتوای تلخیصی استفاده گردید. نتایج حاصله نشان می دهد که استفاده از تکنیک تبلیغات مقایسه ای اثربخشی زیاد و تکنیک های منفی در جذب آراء کارایی کمی داشته است. همچنین، یافته های پژوهش نشان داد که لیست های انتخاباتی، نقش اساسی در انتخابات داراست و فضای مجازی بستری مناسب برای فعالیت کاندیدا و تبلیغ ایشان می باشد. ضمنا، نتایج نشاندهنده این است که فعالیت کاندیدهای با سابقه حضور در شوراهای قبل، توسط رای دهندگان مورد بازبینی قرار می گیرد و این موضوع در انتخاب ایشان نقش بسزایی دارد.
۶.

ارتباط فشار حق الزحمه حسابرسی و کیفیت حسابرسی

تعداد بازدید : 796 تعداد دانلود : 632
هدف از این تحقیق تعیین ارتباط بین فشار حق الزحمه حسابرسی و کیفیت حسابرسی است. حسابرسی موجب افزایش اعتبار اطلاعات برای استفاده کنندگان می گردد که با افزایش کیفیت حسابرسی این امر بیشتر محقق می شود. حق الزحمه حسابرسی نزد صاحب کار و حسابرس یکی از موضوعات مهم تلقی می شود که نیازمند تحقیق پیرامون این مطلب است. هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین فشار حق الزحمه حسابرسی و کیفیت حسابرسی است. در این تحقیق شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1399-1395 مورد مطالعه قرار گرفت. نمونه پژوهش شامل 94 شرکت می باشد که با استفاده از روش حذف سیستماتیک انتخاب شده است. در این تحقیق فشار حق الزحمه حسابرسی از طریق تفاوت سطح عادی حق الزحمه حسابرسی و حق الزحمه واقعی حسابرسی محاسبه شده است و معیارهای اندازه گیری کیفیت حسابرسی، اندازه حسابرس، دوره تصدی حسابرس، تخصص حسابرس در صنعت و استقلال حسابرس می باشند. نتایج تحقیقات نشان می دهد ارتباط معنی داری بین فشار حق الزحمه حسابرسی با اندازه حسابرس ، دوره تصدی حسابرس و تخصص حسابرس در صنعت وجود ندارد در حالی که یک رابطه منفی معنی دار بین فشار هزینه های حسابرسی و استقلال حسابرس وجود دارد.