پژوهش های حسابرسی حرفه ای

پژوهش های حسابرسی حرفه ای

پژوهش های حسابرسی حرفه ای سال اول پاییز 1400 شماره 4

مقالات

۱.

رابطه ی توانمندی های حسابرسان داخلی با پذیرش پیشنهادهای آن ها

کلید واژه ها: انگیزش انتقال پیام ارائه ی شفاهی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 260 تعداد دانلود : 571
هدف : هدف پژوهش حاضر بررسی توانمندی حسابرسان داخلی در انگیزش مخاطب، انتقال پیام و ارائه ی شفاهی بر پذیرش پیشنهادهای آن ها از سوی مدیر حسابرس داخلی، اعضای کمیته ی حسابرسی و اعضای هیئت مدیره می باشد. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف از دسته ی پژوهش های کاربردی و از منظر روش و ماهیت از نوع توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه ی آماری، حسابرسان داخلی، مدیران حسابرسی داخلی و اعضای کمیته حسابرسی در سه ماه اول سال 1400 می باشد. جامعه آماری پژوهش نامعین می باشد و نمونه ی آماری به روش تصادفی و با استفاده از فرمول کوکران تعداد 384 نفر تعیین شد. فرضیه ها با استفاده از روش معادلات ساختاری آزمون شدند. یافته ها: نتایج آزمون فرضیه ها نشان داد مهارت های انگیزش و انتقال پیام بر پذیرش پیشنهادهای حسابرسان داخلی تاثیر مثبت و معناداری دارد. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاکی از ان است که بکارگیری توانمندی مهارت های متقاعد سازی توسط حسابرسان داخلی می تواند سبب افزایش احتمال پذیرش پیشنهادهای آنان شود. نتایج حاکی از آن بود که جنسیت، تجربه و جایگاه سازمانی با پذیرش پیشنهادهای حسابرسان مرتبط است.
۲.

آزمون نگرش حسابرسان نسبت به فعالیت های بازاریابی در بین اعضای جامعه ی حسابداران رسمی ایران

نویسنده:

کلید واژه ها: نگرش حسابرسان فعالیت های بازاریابی جامعه حسابداران رسمی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 312 تعداد دانلود : 50
تشکیل جامعه حسابداران رسمی و خصوصی سازی در بازار حسابرسی، موجب شکست انحصار سازمان حسابرسی و افزایش رقابت در بازار حسابرسی گردید. بر این اساس مفهوم بازاریابی و رقابت پذیری در حرفه حسابرسی مورد توجه قرار گرفت. از این رو تحقیق حاضر نگرش حسابرسان نسبت به فعالیت های بازاریابی را در میان حسابرسان بخش خصوصی مورد مطالعه قرار می دهد. پژوهش حاضر از بعد هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت، اکتشافی است و به لحاظ رویکرد از نوع آمیخته(کیفی و کمّی) می باشد. برای توسعه مقیاس استراتژی های بازاریابی در بخش کیفی از مصاحبه عمیق استفاده شده است، به گونه ای که محقق در دو نوبت با 28 تن حسابدار رسمی مصاحبه تلفنی انجام داده است. جامعه آماری پژوهش، حسابرسان شاغل در بخش خصوصی می باشد. داده های مورد نیاز این پژوهش از طریق نمونه گیری تصادفی ساده به وسیله توزیع پرسشنامه بین 289 تن از حسابرسان شاغل در تهران جمع آوری گردید. نتایج پژوهش نشان داد نگرش حسابرسان ایرانی نسبت به فعالیت های بازاریابی مثبت است. همچنین بین نگرش حسابرسان نسبت به فعالیت های بازاریابی از جنبه تجربه حرفه ای و سن تفاوت معناداری وجود دارد. اما بین نگرش حسابرسان نسبت به فعالیت های بازاریابی از جنبه موقعیت شغلی و جنسیت هیچگونه تفاوتی وجود ندارد.
۳.

تأثیر جنسیت شریک مؤسسه ی حسابرسی بر ریسک سقوط آتی قیمت سهام

کلید واژه ها: تنوّع جنسیتی شریک موسسات حسابرسی ریسک سقوط آتی قیمت سهام اطلاعات و اخبار منفی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 47 تعداد دانلود : 385
زنان حسابرس به دلیل ریسک گریز بودن و داشتن اصول اخلاقی بالا و همچنین ریسک بالای دادرسی با تلاش و رسیدگی بیشتر در انجام حسابرسی، نقش مهمی در شناسایی و جلوگیری رفتارهای فرصت طلبانه مدیران، تقویت شفافیت محیط اطلاعاتی و کیفیت گزارشگری مالی دارند و مانع تجمیع توده ای از اطلاعات و اخبار منفی می شود که در نهایت می تواند ریسک سقوط آتی قیمت سهام را کنترل کند. از این رو هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر جنسیت شریک موسسه حسابرسی بر ریسک سقوط آتی قیمت سهام شرکت است. برای آزمون فرضیه پژوهش از اطلاعات مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بین سال های 1393 تا 1398 و برای نمونه نهایی متشکل از 155 شرکت انتخاب گردید. پس از اندازه گیری متغیرهای پژوهش از تجزیه تحلیل رگرسیون خطی چند متغیره و کنترل اثرات ثابت در سطح صنعت و سال، برای آزمون فرضیه های پژوهش استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که جنسیت شریک موسسه حسابرسی بر ریسک سقوط آتی قیمت سهام شرکت تاثیر منفی دارد. بر اساس یافته ها، سهامدارن و سایر رائ دهندگان در مجموع عمومی سالیانه شرکت ها به منظور کاهش ریسک سقوط قیمت سهام در آینده، موسسات حسابرسی که دارای شریک زن هستند را انتخاب کنند. این پژوهش علاوه بر گسترش مبانی نظری محدود موجود در زمینه جنسیت شریک موسسه حسابرسی با نظارت بر کاهش ریسک، رشد پایدار را برای شرکت فراهم می آورد.
۴.

تخفیف حق الزحمه ی حسابرسی، احتمال تقلب و افشاء تحریف: واکاوی نقش تعدیل گری کیفیت حسابرسی

کلید واژه ها: احتمال تقلب افشا تحریف بااهمیت تخفیف حق الزحمه حسابرسی جامعه حسابداران رسمی کیفیت حسابرسی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 337 تعداد دانلود : 611
فشار ناشی از تحریم های بین المللی و ضعف مدیریت بحران، در سال های اخیر گریبانگیر اقتصاد ایران بوده است. در این شرایط صاحبکاران توقع شریک شدن حسابرسان در درد اقتصادی و دریافت تخفیف در حق الزحمه حسابرسی را دارند. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر تخفیف حق الزحمه حسابرسی بر احتمال تقلب مدیران صاحبکار و افشا تحریف های بااهمیت توسط حسابرسان و همچنین بررسی اثر تعدیل گری عقد قرارداد با موسسات حسابرسی دارای کیفیت بر این روابط است. داده های به کار گرفته شده، شامل 130 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، طی سال های 1394 تا 1399 است. برای تجزیه تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها از مدل رگرسیون لجستیک بر مبنای داده های تابلویی استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش نشان می دهد تخفیف حق-الزحمه حسابرسی تاثیر منفی (و مثبت) بر افشا تحریف های بااهمیت توسط حسابرسان (و احتمال تقلب مدیران صاحبکار) دارد، همچنین نتایج نشان دهنده رابطه بین بکارگیری موسسات حسابرسی دارای کیفیت با افشا تحریف های بااهمیت توسط حسابرسان و احتمال تقلب مدیران صاحبکار و نیز تایید تاثیر تعدیلی این متغیر بر رابطه تخفیف حق الزحمه حسابرسی بر افشا تحریف های بااهمیت توسط حسابرسان و احتمال تقلب مدیران صاحبکار می باشد. آزمون های اضافی نشان می دهد الزام جامعه حسابداران رسمی نسبت به تعدیل افزایشی حداقل 70 درصدی حق الزحمه حسابرسی در سال 1400 نسبت به سال گذشته، نتایج را برجسته تر می کند.
۵.

پارادایم های حسابرسی نوین

کلید واژه ها: پارادایم حسابرسی نوین قضاوت حسابرسی اقتصاد دیجیتال.حسابرسی عملیاتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 253 تعداد دانلود : 545
پارادایم به عنوان یک شیوه دیدن جهان که میان گروهی از دانشمندان یک رشته علمی مشترک است، هدایت گر جریان های علمی اعم از تولید دانش، جذب تسهیلات و منابع برای فعالیت های علمی، و رفتارهای دانشمندان در هر رشته علمی است. در هر رشته، این پارادایم است که تعیین می کند چه سوال هایی پرسیده شوند و چگونه به این سوال ها پاسخ داده شود. ورود به یک حرفه تخصصی که نیازمند تصمیم گیری است، مستلزم مشخصه ها و ویژگی های متمایزی است که مهمترین آن توانایی اتخاذ قضاوت های حرفه ای است. وظیفه حسابرسان به عنوان شاغلین یک حرفه تخصصی، اظهار نظر درباره صورتهای مالی است، که این امر مستلزم بی طرفی حسابرس در قضاوت می باشد. در این مقاله با معرفی مفهوم پارادایم و شرح آن در حوزه حسابرسی نوین پرداخته شده است. تغییرات در رویکرد اقتصاد دیجیتال در حال انجام است از این رو نوع نگرش به پارادایم حسابرسی و کسب و کار نیز در حال تغییر می باشد.
۶.

میزان دستیابی به اهداف اخلاقی استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) در آئین اخلاق و رفتار حرفه ای حسابداران رسمی ایران، از دیدگاه مکاتب اخلاقی (ساختارگرا و پسا ساختارگرا)

کلید واژه ها: استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) آیین اخلاق و رفتار حرفه ای حسابداری رسمی ایران ساختارگرایی پسا ساختارگرایی اخلاق حرفه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 580 تعداد دانلود : 314
آهنگ رو به رشد تغییرات، تکنولوژی، دانش، بینش و ... قوانین و مقررات گوناگونی را پدید آوردهاند که خواه و ناخواه بر کنش و واکنش انسان ها اثر دارد. فروپاشی بنگاه های بزرگ، وضع قوانین جدید، پیدایش شعارهای شفافیت، پایندگی، پاسخگویی و ... همه و همه بر گستره آئین و رفتار حرفه ای حسابداران اثر فراوان گذاشته است. در این راستا هدف اصلی این تحقیق بررسی میزان دستیابی به اهداف اخلاقی استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی در آئین اخلاق و رفتار حرفه ای حسابداران رسمی ایران، از دیدگاه مکاتب اخلاقی ساختارگرا و پسا ساختارگرا می باشد. جامعه آماری، شامل خبرگان حوزه حسابداری، اساتید و اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران می باشد. ابزار گردآوری داده ها در این تحقیق، پرسشنامه و بر مبنای طیف لیکرت می باشد. آزمون فرضیات نشان می دهد داد تأثیر افکار و طرز تفکر تدوین کنندگان آئین اخلاق و رفتار حرفه ای حسابداران رسمی ایران بیشتر به سمت مکاتب اخلاقی ساختارگرا تمایل داشته و این امر موجب همبستگی بیشتر با اهداف اخلاق استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی دارد.