رهیافت های نوین در مطالعات اسلامی

رهیافت های نوین در مطالعات اسلامی

رهیافت های نوین در مطالعات اسلامی سال چهارم بهار 1401 شماره 10

مقالات

۱.

اثر گذاری معنویات در زندگی فردی و اجتماعی دانش آموزان مدارس

تعداد بازدید : 307 تعداد دانلود : 275
هدف پژوهش حاضر اثر گذاری معنویات در زندگی فردی و اجتماعی دانش آموزان مدارس است. این پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری در این پژوهش تمامی دانش آموزان کرمانشاه هستند که از میان 168 دانش آموز، 87 دختر و 81 پسر، با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای سنجش کارکرد آموزشی دانش آموزان معدل پایان ترم آن ها نیز درنظر گرفته شد. نتیجه های آزمون همبستگی پیرسون نشان می دهد که میان معنویت و کیفیت زندگی و کارکرد آموزشی دانش آموزان همبستگی مثبت معناداری وجود دارد. همچنین، یافته های پژوهش دربردارنده نکته های کاربردی مفیدی برای سیاست گزاران عرصه آموزش وپرورش است.
۲.

پیشنهاد ازدواج آسان ازدواج موقت، زنان مطلّقه جوان صاحب فرزند با جوانان دانشجو

نویسنده:
تعداد بازدید : 782 تعداد دانلود : 350
پیامبر(ص) فرمودند:« هرکس در ازدواج زن و مردی تلاش کند خداوند به تعداد هر مویی از بدنش شهری در بهشت به او کرامت می فرماید. » و در روایتی دیگر محمدبن مسلم می گوید:« امام صادق (ع) از من پرسید آیا تاکنون متعه کرده ای؟ در پاسخ عرض کردم خیر، فرمود تا زنده هستی برای احیای این سنت اقدام کن. با توجه به اهمیت احادیث ازدواج موقت، هدف اصلی این پیشنهادم ازدواج آسان می باشد. البته تحقق این هدف، اهداف دیگری را به دنبال خواهد داشت. از جمله از بین رفتن گناهان به روز و روابط جنسی نامشروع مجازی، ارزش و اهمیت به شخصیت زن مطلّقه و مورد هوا و هوس قرار نگرفتن توسط مردهای مختلف، ازدواج هرچه سریعتر زنان مطلّقه، حذف مهریه زیاد، رقابت ازدواج زنان مطلّقه جوان با دختران، رواج چند همسری در آینده. حال چرا این دو قشر مورد بحث متعه می باشد؟ به دلیل اینکه این دو قشر شرایط ازدواج دائم را ندارند و بسیار مورد آسیب می باشند. در اینجا منظور از جوان در موضوع اندیشه ی جوان می باشد، نه نسل جوان. زن مطلقه جوان ثروتمند صاحب فرزند طبق نظر سنجی بیان نموده که مهریه را بخشیده ام و حضانت فرزند را گرفته ام و طبق ماده 1170 قانونی مدنی، اگر مادر ازدواج دائم نماید سلب حضانت می شود و باید تا پایان عمر صیغه شود و جوان دانشجو که شرایط ازدواج دائم ندارد بخاطر هزینه مسکن و ... اما از لحاظ بلوغ جنسی شرایط ازدواج موقت را دارد.
۳.

اصول و مبانی زندگی اجتماعی سالم از دیدگاه نهج البلاغه و آثار مطلوب آن در جامعه

تعداد بازدید : 945 تعداد دانلود : 999
درنهج البلاغه هم موارد زیادی وجود دارد که در آن به ضرورت زندگی اجتماعی و اجتماعی بودن انسان سفارش شده است و انسان ها را به تعاون و همکاری فرا می خواند. زیرا به تنهایی نمی توان راه رشد و کمال را پیمود و همه نیازهای خود را تأمین کرد که حضرت امیرالمؤمنین (علیه السّلام) نسبت به این امر مهم اجتماعی فرمود: «وَ الزَمُوا بِالسَّوادِ الاَعظَم فَإنَّ یَدُالله ِمَعَ الجَماعَه و إیَّاکُم وَ الفِرقَه فإنَّ الشَّاذَ مِنَ النَّاسِ للشَیطَان ِکَما أن الشَاذَ مِنَ الغَنَم؛ همواره با جمعیت و اجتماع باشید که دست خدا همراه آنست، از جدایی و پراکندگی بپرهیزید که انسان تنها، اسیر شیطان است؛ همان گونه که گوسفند دور از گلّّّه اسیر گرگ.». در ادبیّات نیز به مواردی بر می خوریم که در آن به نفوذ و تعلّق اجتماعی و ایجاد ارتباط با دیگران توجّه شده است. حضرت علی (ع) که بار سنگین به سعادت رساندن یک جامعه به عهده اوست به ارتباط اجتماعی و نحوه ارتباط انسان با خود، اطرافیان و خداوند بسیار توجّه کرده است و سخنان گرانبهای او را در این زمینه در نهج البلاغه در قالب خطبه ها، نامه ها و حکمت ها می بینیم. اهمیت ارتباط اجتماعی را می توان با شاخص فقدان ارتباط سنجید، انسان های منزوی و فاقد ارتباط اجتماعی ، در معرض بسیاری از آسیب های اجتماعی مانند خودکشی قرار دارند. از نظر جامعه شناسان خودکشی بیش آنکه منبعث از بیماری یا تندگدستی باشد از خلاء بین افراد و جامعه یا کاستی در روابط انسانی، منشاء می گیرد. در این مقاله قصد داریم به اصول و مبانی زندگی اجتماعی سالم از دیدگاه نهج البلاغه و آثار مطلوب آن در جامعه بپردازیم و آثار روابط اجتماعی سالم را در جامعه مورد بررسی قرار دهیم.
۴.

آموزش مفهوم خدا دردروس اندیشه اسلامی با رویکرد عقلانی (حکمت متعالیه و برخی متفکران مسیحی)

تعداد بازدید : 609 تعداد دانلود : 867
درآموزش مفاهیم اسماء وصفات الهی بهتراست با رویکرد عقلی و براساس استدلال این اسماء و صفات را تبیین تاضمن فهم آن ها باعث تقویت ایمان وتصحیح رفتار فراگیران شود. اندیشمندان در هر دوره ای خداوند را با اسماء و صفاتی معرفی نموده اند. قبل از دین مبین اسلام متفکران خداوند را خدایی لایتغیر وزوال ناپذیر البته بصورت عدم ارتباط موثر با جهان معرفی نموده اند؛اما آگوستین قدیس"خداوند را موجودی سرمدی( ازلی – ابدی)، متعالی، خیر محض،قادر، دانای کل و مطلق از جمیع جهات" معرفی نمود. شگفتیهای جهان از جمله :نظم، زیبایی، تغییر و تحول گویای این است؛ که این جهان و شگفتی هایش باید مخلوق چنین خدایی باشند. ملاصدرا برخلاف همه حکما ماقبل خود برای اثبات وجود خدا از حقیقت وجود شروع کرده؛ زیرا وجود را حقیقتی عینی، واحد و بسیط می داند. وجود را مشکک و اختلاف وجود را به شدت و ضعف و کمال و نقص دانسته است. بالاترین مرتبه وجود که بدون نقص و نیاز و ازجمیع جهات نامتناهی بوده خداوند می نامد. «یا ایها الناس انتم فقراء الی الله والله هو الغنی الحمید. (الفاطر/15)» و این مفهوم ازخداوند خیلی تفاوت دارد با مفاهیمی که از خدا در ادیان الهی دیگر وجود دارد.(صدرالمتألهین ، 1371، ج 6،ص17). هردو حکیم صفاتی برای خداوند بیان نموده اند؛که مشهورترین صفات فیاض بودن او می باشد. هدف ازپژوهش با استفاده از روش تحقیق مقایسه ای از نوع توصیفی - تحلیلی کشف و تبیین مفهوم امر متعالی از نظر هردو بوده است.
۵.

اهداف فناوری نانوتکنولوژی در علم پزشکی و کاربردهای خاص نانو

نویسنده:
تعداد بازدید : 795 تعداد دانلود : 219
نانوتکنولوژی یک فرایند تولید مولکولی است . همانطور که طبیعت مجموعه ها را بطور خودکار مولکول به مولکول ساخته و روی هم مونتاژ کرده است ، ما هم باید برای تولید محصولات جدید ، با این اعتقاد که هرچه در طبیعت تولید شده قابل تولید در آزمایشگاه نیز هست ، نظیر طبیعت راهی پیدا کنیم . البته منظور این نیست که چند هسته از مواد راپیدا کنیم و با رساندن انرژی و خوراک پس از چند سال یک نیروگاه از آن بسازیم که شهری را برق دهد . بلکه برای ترکیب و تکامل خودکار تولیدات مادون ریزکه به نحوی در مجموعه های بزرگتر مصرف دارد ، راهی بیابیم . در اندازه های مادون ریز ، روشها و ابزارآلات متعارف فیزیکی مانند تراشیدن و خم کردن و سوراخ کردن و...جوابگو تیستند . برای ساختن ماشینهای ملکولی باید روش پروسه های طبیعی را دنبال کرد . با تهیه نقشه های ساختاری بدن یعنی آرایش ژنها و DNA که ژنم نامیده شده است و به موازات آن دست یافتن به تکنولوژی مادون ریز ، در دراز مدت تحولات بسیاری در هستی ایجاد خواهد شد . تولید مواد جدید ، گیاهان ، جانداران و حتی انسان متحول خواهد شد . اشکالات ساختاری موجودات در طبیعت رفع می شود و با ترکیب و خواص اورگانیک گیاهان و جانوران ، موجودات جدیدی با خواص فوق العاده و شخصیتهای متفاوت بوجود خواهد آمد. در این مقاله قصد داریم به بررسی و اهداف فناوری نانوتکنولوژی در علم پزشکی بپردازیم و کاربردهای خاص نانو را مورد بررسی و تحقیق قرار دهیم.
۶.

بررسی تأثیر ارزش ها و جایگاه اجتماعی و تحصیلی خانواده بر انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان

تعداد بازدید : 828 تعداد دانلود : 943
خانواده اولین کانون شکل گیری شخصیت و یادگیری روابط اجتماعی است. اولین موسسه ای که فرد را با زندگی اجتماعی آشنا می سازد خانواده است. زندگی خانوادگی در درونی ساختن رفتارها،نگرش ها وارزش ها نقش بسیار موثری ایفا می نماید. کارکردهای خانواده را ازسه منظر می توان مورد بررسی قرار داد که عبارتند از:کارکردهای وضعی یا برایندی،کارکردهای وظیفه ای یا مستمر،وکارکردهای ماموریتی یا بحرانی.مقصود از کارکردهای وضعی یا برایندی خانواده کلیه نتایجی است که به محض تشکیل خانواده،حاصل می شود. منظور از کارکردوظیفه ای یامستمر خانواده،نتایج وپیامدهایی است که انتظار می رود یک فرد یا گروه انسانی آن را به انجام برساند. منظوراز کارکردهای ماموریتی یا بحرانی وظیفه ای خاص است که در شرایطی ویژه برعهده خانواده نهاده می شودگردید. از دیدگاه اکثر صاحب نظران ،یکی از کارکردهای اساسی وظیفه ای و مستمرخانواده ، کارکرد تربیتی یا آموزشی است. آموزش فرزندان و آموزش مذهب به کودکان و نوجوانان ، جامعه پذیری وانتقال فرهنگ، تعلیم وتربیت، اجتماعی کردن کودکان وتعیین پایگاه ها وفراهم نمودن امنیت اقتصادی و کاریابی وایجاد پایگاه اجتماعی برای فرزندان را از کارکردهای تربیتی و آموزشی نهاد خانواده می باشند.غفلت خانواده در ایفای کارکردهایش و بدکارکردی آن درسایر زمینه ها روی کارکرد تربیتی و آموزشی آن نیز اثر می گذارد. غفلت درکارکرد آموزشی نیز بر کارکرد نهاد آموزش وپرورش تاثیر می گذارد. یکی از کارکردهای وظیفه ای یا مستمر نهاد خانواده در زمینه آموزش وپرورش، هدایت تحصیلی وشغلی فرزندان می باشد.
۷.

بررسی تأثیر مشکلات خانوادگی به ویژه طلاق عملکرد تحصیلی کودکان و دانش آموزان ابتدایی

تعداد بازدید : 673 تعداد دانلود : 540
کودکان به عنوان عضوی از خانواده، قادر به درک مسائل خانواده در حد فهم خود هستند. مسائل خانواده مانند شرایط اقتصادی، شرایط شغلی، شرایط اجتماعی-روانی، ارتباط اعضاء خانواده با یکدیگر و سلامت ذهنی و جسمی آن ها، بی سوادی والدین و... .یکی از مهم ترین و تأثیرگذارترین مشکلات، که بیشترین تأثیر خود را بر کودکان می گذارند، جدایی و طلاق والدین است. متأسفانه در سال های اخیر، به دلایل مختلف، آمار طلاق های ثبت شده در کشور رو به افزایش است و به تبع آن تعداد فرزندان طلاق نیز سیر صعودی داشته است. طلاق والدین و برآورده نشدن خواسته ها و نیازهای فرزندانی که دانش آموز مقطع ابتدایی هستند، مشکلات فراوانی را، هم در موضوع پیشرفت در تحصیل و هم درمورد شخصیت آن ها ایجاد می کند و بسیار تأثیرگذار و مخرب است. از طرفی گاهی دیدگاه های جامعه درمورد این کودکان و نوجوانان بسیار منفی و اشتباه است؛ که خود باعث انزوای بیشتر و طردشدن آن ها از جامعه می شوند. پس باید توجه داشت که قضاوت های از پیش انجام شده، خود باری بر فشارها و مشکلات آن هاست. این وظیفه همگانی ست که از این دیدگاه دوری کنند. پژوهش حاضر، حاصل تحقیقات مطالعاتی و گردآوری اطلاعات از منابع معتبر می باشد و هدف آن اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به والدین، مربیان، معلمان و تمامی افرادی است که در امر پرورش، نگهداری و آموزش کودکان و دانش آموزان (در گروه های سنی مختلف، به ویژه ابتدایی)، فعالیت می کنند.
۸.

بررسی حقوق دانش آموزان در استفاده از موبایل از منظر نظریات آموزشی و اجتماعی

نویسنده:
تعداد بازدید : 98 تعداد دانلود : 342
جامعه پذیری مدرسه ای یکی از مولفه ها ی مهم و اهداف اصلی آموزش وپرورش در هر جامعه ای می باشد که حلقه ارتباطی فرهنگ گذشته جامعه به نسل جدید وعامل تداوم، تعمیق وتعالی عناصر فرهنگی جامعه به این نسل می باشد. تحقیقات متعدد نشان دهنده آن است که عوامل مختلفی در اجتماعی نمودن یا جامعه پذیری افراد موثرندازجمله میتوابه خانواده، مدرسه و وسایل ارتباط جمعی اشاره نمود. پیشرفتهای تکنولوژیکی در عرصه ارتباطات واطلاعات با جاذبه های خاص خود توانسته است فرهنگهای جوامع و هویتهای افراد را به چالش بکشاند. یکی از این عرصه های فرهنگی جامعه پذیری مدرسه ای و یکی از مهم ترین این تکنولوژیها موبایل است که حضوری ناخوانده ولی فعال در بین نوجوانان وجوانان را به خود اختصاص داده است. این پژوهش به منظور بررسی رابطه الگوی استفاده از موبایل با جامعه پذیری مدرسه ای و با روش پیمایش انجام گرفته است. جمعیت نمونه پژوهش 280 نفر از دانش آموزان سه سال آخر دوره دبیرستان در شهرستان کوهدشت بوده که براساس فرمول کوکران انتخاب شدند، اطلاعات و داده های آن از طریق پرسشنامه گردآوری شده و روش نمونه گیری به صورت دو مرحله ای تصادفی و سپس نمونه گیری سهمیه ای متناسب انجام گرفت در این مطالعه برای نشان داده رابطه الگوی استفاده از موبایل و میزان جامعه پذیری مدرسه ای از نظریات متعددی ازجمله نظریات گسر، کاستلز و اینگلهارت و... استفاده شده است. با توجه به نظریات گسر و کاستلز(از معروفترین محققان عرصه مطالعات مربوط به اثرات فرهنگی اجتماعی تکنولوژیهای نوین ارتباطی بویژه موبایل) فرض اصلی تحقیق عبارت از این بود که "بین الگوی استفاده از موبایل و جامعه پذیری مدرسه ای در دانش آموزان رابطه وجود دارد. یافته های پژوهش نشانگر آنست که در مجموع بین الگوی استفاده از موبایل در قالب ابعادی همچون:شدت ومیزان استفاده، نوع نگرش و نحوه استفاده از موبایل (ابزاری یا بیانگر)، موقعیتهای استفاده (مناسب یا نامناسب) و سابقه استفاده از موبایل با جامعه پذیری مدرسه ای در قالب مولفه هایی چون مهارتهای ارتباطی، جرئت ورزی، مسئولیت پذیری، فهم و عمل به ارزشها، مقابله ای و فراغتی رابطه معناداری وجود دارد نتایج بدست آمده نشان دهنده اثبات فرضیه فوق می باشدیعنی دانش آموزانی که استفاده زیادی از موبایل می کنند یا نوع نگرش آنها به موبایل نگرشی بیانگر است و یا از موبایل در موقعیتهای نامناسب (زمانها و مکانهای غیر معمول) استفاده می کنند وسابقه بیشتری در استفاده از موبایل دارند از میزان و سطح جامعه پذیری کمتری برخوردارند. نکته قابل توجه در این راستا این است که نمره جامعه پذیری در دانش آموزانی بالاست که یا کلا فاقد موبایل شخصی هستند و یا از موبایل استفاده کمترو ابزاری تری می نمایند.
۹.

بررسی علل و میزان موفقیت مشاوران مدارس در امر مشاوره به دانش آموزان

نویسنده:
تعداد بازدید : 944 تعداد دانلود : 328
امر راهنمایی و مشاوره درهر نظام آموزشی یک ضرورت تاریخی- اجتماعی و آموزشی است. هرجا مدرسه و آموزشگاهی هست در آن مسائل و مشکلات متعدد درسی، شخصی، خانوادگی، شغلی، مالی، سازگاری، عاطفی و روانی نیز وجود دارد. بسیاری از مسائل و معضلات برخاسته از بطن هر نظام آموزشی است از این روی پرداختن بدانها و کوشش در شناخت و حل و فصل آنها همانند هر فعالیت آموزشی دیگر بوجود فرد تحصیل کرده و آزموده نیاز دارد. انسان در طول قرون و اعصار دریافته است به نظام داشتن مشکل و اخذ تصمیم گفتگو داشتن با یک دوست صمیمی، یا یک معلم و روحانی، همسر، کشیش، یا والدین و پزشک می تواند فکر را روشنی بخشد. مشاوران نظام جدید درطول چندین سال اخیر خدمات مشاوره ای موفقیت نسبتاً خوبی داشته اند اگرچه به دلیل کمبود امکانات و نبود زمینه های رشد و پیشرفت و اشتغال زایی تعداد بیشماری از دانش آموزان در پایان تحصیلات و تخصص های حرفه ای، هنوز در سردرگمی و بلاتکلیفی بسر می برند. این موضوع را نمی توان به عدم موفقیت مشاوران مربوط دانست بلکه مسائل ناشی از افزایش جمعیت و مشکلات مختلف از جمله سرمایه گذاری های ناکافی در این امر خدمات مشاوران را تحت الشعاع خود قرار داده است. با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله قصد داریم به بررسی علل و میزان موفقیت مشاوران مدارس در امر مشاوره به دانش آموزان بپردازیم.
۱۰.

بررسی عوامل اجتماعی، فرهنگی و جمعیت شناختی مؤثر بر فرزندآوری (مطالعه موردی کارمندان زن متأهل آموزش و پرورش ناحیه یک شهر ارومیه)

نویسنده:
تعداد بازدید : 866 تعداد دانلود : 536
این پژوهش باهدف «بررسی عوامل اجتماعی، فرهنگی و جمعیت شناختی م ؤثر ب ر فرزن دآوری (مطالعه موردی: کارمندان زن متأهل ناحیه یک آموزش وپرورش شهر ارومیه)» با روش تبیینی از نوع پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کارمندان زن متأهل کارمندان زن متأهل ناحیه یک شهر ارومیه است. ب رای انتخاب جامعه آماری زنان زیر 50 سال انتخاب شده اند. روش نمونه گیری این پژوهش تصادفی و حجم نمونه از بین 300 نفر، پس از برآورد از طریق فرمول کوکران 129 نفر بدست آمد و در نهایت به 120 نف ر تقلیل یافت. با ابزار پرسش نامه که با کمک و نظر استاد راهنما توسط محقق طرح شده و شامل 30 سؤال اس ت، شده و 01/0<P، عوامل اجتماعی با بیش از 44 % عوامل فرهنگ ی ب ا ب یش از 25 % و عوام ل جمعی ت - اطلاعات لازم جمع آوری گردید. در بررسی فرضیه های پژوهش دریافت شد باتوجه به رگرس یون محاس به شناختی با بیش از 19 % در فرزندآوری مؤثر است. همچنین در نتایج فرضیه های فرعی دریافت شد باتوجه به محاسبه رگرسیون و 01/0<P سن ازدواج 55 درصد، ف ردی 61 درصد، بعد خانوار 9 درصد، باورهای نوع خانواده (هسته ای، گسترده) 44 درصد، منزل ت اجتم اعی 65 تحصیلات 27 درصد، درص د، عدالت محیطی 49 درصد و درآمد 75 درصد بر فرزندآوری کارمندان زن متأهل تأثیر داشته اند. ب ا توجه به محاسبه رگرسیون تعداد مطلوب فرزند بر فرزندآوری کارمندان زن متأهل ت أثیر نداش ته است.
۱۱.

بررسی مشکلات موجود در راستای انتقال مطالب درس کتر و فناوری به دانش آموزان پایه ششم ابتدایی

تعداد بازدید : 198 تعداد دانلود : 719
هدف پژوهش حاضر بررسی مشکلات موجود در راستای انتقال مطالب درس کار و فناوری به دانش آموزان پایه ششم مقطع ابتدایی است. در این پژوهش تمامی مشکلات در این مورد ذکر شده است و به صورت دسته بندی شده آورده شده است و ضمن بررسی مشکلات در برخی موارد راهکار هایی هم ارائه شده است. این پژوهش از نوع کیفی بوده که در آن اطلاعات از طریق مصاحبه با جمعی از معلمان پایه ششم ابتدایی جمع آوری شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که این مشکلات را می توان در پنج دسته ( معلمان، دانش آموزان، مصالح و تجهیزات، آموزش و پرورش و والدین) تقسیم بندی کرد. در ضمن دسته بندی مشکلات مصادیقی هم برای هر دسته ذکر شده است. با توجه به گسترش روز افزون استفاده از تکنولوژی و فناوری در زندگی روزمره امید است با بررسی این مشکلات تلاش هایی برای رفع آنها صورت گیرد و شاهد عملکردی بهتر در تدریس این درس باشیم.
۱۲.

بررسی میزان مشارکت و نقش اعضای هیئت علمی در ترغیب دانشجو معلمان به برنامه های فن بازار و کارآفرین

تعداد بازدید : 659 تعداد دانلود : 715
دنیای پرتحول امروز تحت تاثیر علم و فناوری است، موفقیت هر جامعه به تربیت نیروی کار ماهر و خلاق بستگی دارد. هدف از این پژوهش بررسی میزان مشارکت و نقش اعضای هیئت علمی در ترغیب دانشجومعلمان به برنامه های فن بازار و کارآفرین است. روش تحقیق حاضر توصیفی و از لحاظ هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری پژوهش 300 نفر از دانشجومعلمان رشته علوم تربیتی می باشد. پرسشنامه ای محقق ساخته که روایی و پایایی آن تایید شده است توسط نمونه تکمیل می شود و داده ها توسط آزمون های توصیفی و استنباطی در نرم افزار SPSS نسخه 23 نجزیه و تحلیل خواهد شد.
۱۳.

بررسی و تاثیر تربیت خانوادگی دانش آموز و نوع رفتار والدین با وی و اثرات آن بر پیشرفت تحصیلی آن ها

تعداد بازدید : 440 تعداد دانلود : 581
خانواده اولین نهاد زندگی اجتماعی کودک است. که نوع رفتار در آن می تواند در شکل گیری عادت ها، انگیزه ها و اندیشه های کودک تاثیر مهمی داشته باشد. این پژوهش به لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی است که با روش کتابخانه ای (مروری) انجام گرفته است. وادبیات مربوط به مفهوم پیشرفت تحصیلی، مفهوم سواد خانوادگی و عوامل تاثیرگذار در رفتار والدین بر وضعیت تحصیلی کودکان را مرور می کند. و نشان میدهد که سهم قابل توجهی پیشرفت تحصیلی به تربیت خانوادگی و رفتار والدین وابسته است، زیرا دانش آموزان کانون تمام فرآیندهای آموزشی هستند. این بررسی در نهایت به این نتیجه می رسد که هرچه سطح سبک تربیتی خانواده بیشتر باشد فرزندان آنها نیز از پیشرفت تحصیلی بهتری برخوردارند.
۱۴.

بررسی و شناخت مزایا و معایب یادگیری الکترونیکی در نظام آموزشی کنونی

نویسنده:
تعداد بازدید : 159 تعداد دانلود : 372
اینترنت در عرصه های آموزشی چالش های جدیدی را ایجاد کرده است و استفاده از بستر و زیرساخت مناسب اینترنت برای آموزش طی سالیان اخیر مورد استقبال قرار گرفته است. رشد در هر تجارت و هر سیستمی مهم است. مدارس و اماکن آموزشی باید این مسئله را دقیقاً مانند هر صنعت دیگر در ذهن داشته باشند. یکی از مهمترین راه های رشد مدارس ،راه یافتن به شیوه های نوین اموزشی و استفاده از روش های اموزش الکترونیکی و کلاس مجازی میباشد . اگر چندین سال قبل کسی به مادر و پدرها می گفت که بچه شما برای آموختن لازم نیست به مدرسه برود و می تواند از پشت همین گوشی و لبتاپ در مدرسه حاضر شود، کاملا ایده ای باورناپذیری بود و به ندرت کسی قبول میکرد که چنین اتفاقی خواهد افتاد، چه برسد به اینکه ما بخواهیم امروز در مورد مزایا و معایب کلاس های آنلاین صحبت کنیم. کرونا باعث تغییری در نظام آموزشی شد و مدارس را مجبور کرد که و به سمت کلاس های مجازی وآنلاین روند. به طوری که حتی دور افتاده ترین مدارس کشور هم به نوعی وارد این چرخه شدند دانش آموزان دبستان هم با این روند آشنا شدند. شاید بزرگترین مزیت کرونا این بود که نظام آموزشی فرسوده ما را به سمت نو شدن و رفتن به سمت تکنولوژی جهانی برد اما با این وجود و پس از گذشت تقریبا دو سال ولی بازهم تحصیل و آموزش از راه دور دارای مزایا و معایبی می باشد و پیشرفت در فناوری به ما این امکان را داده است که روش های جدیدی را برای یادگیری داشته باشیم. در این مقاله به بررسی و شناخت مزایا و معایب یادگیری الکترونیکی در نظام آموزشی کنونی خواهیم پرداخت.
۱۵.

بررسی و نقش مراکز مشاوره و مشاوران در رفع مشکلات و ناهنجاری های دانش آموزان نوجوان

نویسنده:
تعداد بازدید : 226 تعداد دانلود : 838
هدف مشاوره نوجوان کمک به آنها برای درک احساسات، افکار و رفتارهایشان است. راهبردهای مشاوره اولا باید به نوجوانان در پیشگیری از مشکلات کمک کند، دوما رشد نوجوان در محیط خانوداه و جامعه را تسهیل کند. تا برخلاف دیدگاه عموم نوجوانی دوره ای سرشار از تجربیات خوشایند برای فرزندان شما باشد. متأسفانه از هر 10 نوجوان، 4 نفر هر سال به شدت افسرده می شوند. این یک آمار تکان دهنده است. البته با توجه به تغییرات رشدی و فشارهای متعدد دیگری که نوجوانان تجربه می کنند، این آمار احتمالا از این هم بیشتر است. بنابراین نیاز به مشاوره نوجوانان کاملا قابل درک است. وجود ناسازگاری های عاطفی و اجتماعی در خانواده و مدرسه و محیط کار، روبرو شدن با مشکلات متعدد اقتصادی، تحصیلی، شغلی، جنسی، اخلاقی، نگرانی ها و ناراحتی های فکری همانند تضاد و تعارض با والدین و معلمین، تصمیم گیریهای مهم و اساسی نظر انتخاب رشته تحصیلی و انتخاب شغل و . . . دلایل و شواهدی روشن بر ضرورت استفاده از خدمات راهنمایی و مشاوره است. مشکلاتی از قبیل عنان گسیختگی و فرار از خانه، سوء مصرف الکل و دارو، افزایش مشکلات یادگیری و رفتاری و عاطفی، بی تعهدی و بی مسئولیتی، خودکشی و مشکلات بی شمار دیگری که دانش آموزان با آنها روبرو هستند و نیازمند کمک می باشند. در این مقاله به بررسی و نقش مراکز مشاوره و مشاوران در رفع مشکلات وناهنجاری های دانش آموزان نوجوان می پردازیم تا با شناسایی زمینه های موفقیت و عدم موفقیت این مراکز بتوان اثربخشی خدمات مشاوره ای را افزایش داد و از این طریق در جهت تربیت نسلی پویا و سالم و با نشاط گام های موثری برداشت.
۱۶.

تاثیر سبک زندگی آموزگاران بر تفکرات دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی آنها

تعداد بازدید : 68 تعداد دانلود : 472
نقش مهم معلمان در سلامت و سعادت و تعالی جامعه بر کسی پوشیده نیست هر جامعه ای طالع خود را در چگونگی کار معلم می بیند و او را اولین و آخرین امید در تربیت و پرورش نوباوگان و نسل اینده ی کشور می داند .احراز مقام والای معلمی چندان هم ساده نیست.معلم باید با دلسوزی و فداکاری از جان و دل زحمت بکشد تا نسلی تربیت شده و سالم به جامعه تحویل دهد.او باید با صبر و حوصله و متانت اخلاق سرمشق پاکی و راستی و نمونه ی یک انسان کامل و صادق برای فرزندان این مرز و بوم باشد .معلم همواره باید وجدانی پاک و رفتاری پسندیده و مهر آمیز داشته باشد .وقتی در جامعه ای شغل معلمی را همطراز شغل انبیاء می دانند چه عزت و حرمتی بالاتر از این می توان بر معلم نثار کرد.
۱۷.

تعارضات سند ۲۰۳۰ با اهداف تمدن اسلامی ایرانی

تعداد بازدید : 493 تعداد دانلود : 660
سند ۲۰۳۰ مقدمه ای دارد مبنی بر این که رهبران و مردم جهان بر آن هستند که تا سال ۲۰۳۰، به فقر، گرسنگی، خشونت، فساد، قاچاق و... پایان دهند و به سوی کرامت انسانی، صلح، عدالت، رعایت برابری، رفاه، مدیریت پایدار منابع طبیعی، گسترش بهداشت، تامین آب آشامیدنی برای همه، توانمندسازی زنان و دختران، محترم شمردن تنوع فرهنگی، حمایت از اقشار آسیب پذیر، مردمسالاری، بهبود محیط زیست، توسعه مناطق روستایی، توسعه آموزش های عمومی و فنی و حرفه ای، ترویج تفاهم، اشتغالزایی، و نظایر این ها حرکت کنند. سپس بر لزوم تلاش همه دولت ها برای رسیدن به اهداف توسعه ای ۲۰۳۰ تأکید شده است. امروزه کشور را انواع و اقسام تهاجمات فرهنگی تهدید می کند، تهدیداتی که با تاثیر بر فرهنگ متعارف جامعه، تمدن اسلامی را دچار مخاطره می کند. حال برخی دولتمردان ایران بدون در نظر گرفتن مصالح کشور و توجه به آموزه های اسلامی، بدون فکر یا حتی طرح چنین برنامه ای با صاحب نظران و کارشناسان، بی سر و صدا سندی را تصویب می کنند با عنوان 2030 که مطابق آن می بایست کشور ما نیز همچون دیگر کشورهای اروپایی و آسیایی که فرهنگ و تمدنی غنی و محکم چون تمدن کهن اسلامی برای تربیت شخصیت والای انسانها ندارند، آموزش های یکسانی ترتیب داده و به عبارتی اجازه دخالت دست های پشت پرده را در آموزش نسل آینده ساز کشورمان بدهد. در چارچوب عمل 2030 به واژه هایی همچون شهروند جهانی و برابری جنسیتی اشاره شده است اما این سند با مخالفت های گسترده ای از سوی صاحبنظران و کارشناسان فرهنگی و اسلامی مواجه شد و آن را مغایر با اصول اساسی اسلام در آموزش و پرورش شخصیت های والا دانستند. این مباحث از سوی برخی صاحبنظران و کارشناسان در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مورد نقد است و حتی برخی معتقدند که تصویب و اجرای این سند دگرگونیهای بسیاری را در آموزش کشور ایجاد خواهد کرد که از جمله آن میتوان به حذف کلیشه های جنسی و ارائه آموزش های جنسی به کودکان و حذف برخی مفاهیم قرآنی و ارزشی از کتابهای درسی بهبهانه ترویج صلح و نبود خشونت اشاره کرد.
۱۸.

جایگاه حقوقی رئیس مجلس شورای اسلامی در نظام جمهوری اسلامی ایران

نویسنده:
تعداد بازدید : 399 تعداد دانلود : 530
مجلس شورای اسلامی رکن اصلی نهاد قانون گذاری در کشور ایران است و در فرمان مشروطیت از مجلس ایران هم به عنوان مجلس مقدس شورای ملی و هم مجلس شورای اسلامی نام برده شده است. در قانون اساسی مشروطه و قانون اساسی جمهوری اسلامی پیش از بازنگری نام این نهاد مجلس شورای ملی بوده است. رئیس مجلس شورای اسلامی به وسیله رأی مستقیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای یک دوره یک ساله برگزیده می شود و با توجه به آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تکرار دوره ریاست مجلس منع قانونی ندارد. رئیس مجلس همچنین رئیس هیئت رئیسه مجلس نیز هست. رئیس مجلس وظیفه اداره مجلس را بر عهده دارد و در صورت حضور نداشتن وی در جلسه، به ترتیب نایب اول و نایب دوم، عهده دار این سمت خواهند بود. رئیس مجلس ازسویی مانند سایر نمایندگان مجلس وظایفی بر عهده دارد و دیگر اینکه هنگامی که به عنوان ریاست مجلس انتخاب می شود وظایف و اختیارات خاصی از طریق قانون اساسی و آیین نامه ها بر عهده وی گزارده می شود. رئیس مجلس به عنوان مدیر قوه مقننه وظایفی را بر عهده دارد که در آیین نامه داخلی برای وی تعیین می شود. مدیریت جلسات و دستور افتتاح و اختتام جلسات از مهمترین وظایف خاص وی می باشد و از جمله وظایف که بین رئیس و هیأت رئیسه مشترک می باشد نظارت بر امور اداری و مالی مجلس، نظارت بر نمایندگان می باشد.
۱۹.

چیستی و ماهیت ساختاری نانو تکنولوژی و نانومواد

نویسنده:
تعداد بازدید : 835 تعداد دانلود : 818
موادی که حداقل یکی از ابعاد آن ها در مقیاس ۱ تا ۱۰۰ نانومتر باشد، مواد نانویی یا نانومواد خوانده می شوند. این مبحث در قالب موضوعات مربوط به نانوفناوری جای می گیرد. نانوفناوری، توانمندی تولید و ساخت مواد، ابزار و سیستم های جدید با در دست گرفتن کنترل در مقیاس نانومتری یا همان سطوح اتمی و مولکولی و استفاده از خواصی است که در این سطوح ظاهر می شوند. نانو فناوری دانشی به شدت میان رشته ای است و به رشته هایی چون مهندسی مواد، پزشکی ، داروسازی و طراحی دارو ، دامپزشکی، زیست شناسی، فیزیک کاربردی، ابزارهای نیم رسانا، شیمی ابرمولکول و حتی مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی شیمی نیز مرتبط است. فناوری نانو یا همان نانوتکنولوژی این امکان را به قرار می دهد تا بتوان به راحتی اتم ها و مولکول های تشکیل دهنده مواد را دید و آن ها را به صورت خاص کنترل کرد. نانوتکنولوژی از یک رشته علمی خاص مشتق نمی شود. با وجودی که نانو تکنولوژی بیشترین وجه مشترک را با علم مواد دارد، خواص اتم و ملکول شالوده بسیاری از علوم است و در نتیجه دانشمندان حوزه های علمی به آن جذب می شوند. نهایتاً باید گفت نانوتکنولوژی در پی آن است تا از خواص عجیب اجسام در مقیاس بسیار کوچک استفاده کند به همین دلیل در این مقاله قصد داریم چیستی و ماهیت ساختاری نانو تکنولوژی و نانومواد را مورد بررسی و تحقیق قرار دهیم.
۲۰.

خیال پردازی و تاثیر آن بر زندگی فردی و اجتماعی کودکان و روند تحصیلی آنها

تعداد بازدید : 546 تعداد دانلود : 519
رویا پردازی یا خیال پردازی حالتی از ذهن است که توجه ما از کاری که به صورت فیزیکی یا ذهنی در حال انجامش بودیم؛ منحرف شده و مشغول چیز دیگری میشود. رویا پردازی ممکن است در مورد اتفاقاتی در گذشته، زمان حال یا حتی آینده ما باشد. در این پژوهش به بررسی خیال پردازی و تاثیرات آن بر روند تحصیلی و زندگی کودکان میپردازیم همچنین مطالب و منابع این مقاله از سایت های مختلف مثل پرتال جامع علوم انسانی و نور مگز استفاده شده است . شیوه های مدرن تدریس توجه و هرچه بیشتر در به کارگیری قوه تخیل و فراگیران است که گاهی تحت عنوان روش تدریس آینده نگر نیز مطرح شده و یا با آن ارتباط گاهی نزدیکی دارد بدین صورت که قدرت عظیم تخیل در مغز کودکان محور کار قرار گرفته و می توان با طرح سوال ها و مسائل به گونه ای تحریک کننده و قابل توجه زمینه علاقه مند شدن کودکان به حل مسئله پیشرو و در نتیجه بروز خلاقیت ها افزایش اعتماد به نفس و کسب روی حل مسئله را فراهم ساخت.
۲۱.

رابطه بین توسعه فرهنگ با تعلیم و تربیت در دانشگاه

نویسنده:
تعداد بازدید : 332 تعداد دانلود : 597
توسعه فرهنگی به دنبال توسعه بخشیدن به فرهنگ جامعه می باشد و البته این امر،خود مستلزم برخورداری از رویکردی فرهنگی نسبت به توسعه می باشد.به عبارت دیگر،رابطه متقابلی میان فرهنگ و توسعه برقرار است و هر یک از دیگری تاثیر می پذیرد.مقصود از توسعه فرهنگی،ایجاد شرایط و امکانات مادی و معنوی مناسب برای افراد جامعه به منظور شناخت جایگاه آنان و رشد و افزایش علم و دانش و معرفت انسان ها و آمادگی برای تحول و پیشرفت و پذیرش اصول کلی توسعه،نظیر قانون پذیری،نظم و انظباط،بهبود روابط اجتماعی و انسانی و افزایش توانایی های علمی و اخلاقی و معنوی برای همه افراد جامعه می باشد. اساساً اثر بخشی دانشگاه به کیفیت کارکنان آن به ویژه به اعضای هیأت علمی آن وابسته است و آن به نوبه خود بستگی به آن دارد که تا چه اندازه از توانمندی اعضای هیأت علمی در اداره امور دانشگاه استفاده می شود.ماهیت پیچیده و غیر خطی تحولات،موجب شده است تا دوران تسلط یک ایده خاص،نظام سلسله مراتبی کاهش یابد و به تدریج زمینه برای حضور متنوع افراد و گروه ها در تصمیم گیری های سازمانی فراهم آید. در طول دهه گذشته دانشگاه های سرتاسرجهان تحت فشار فزاینده ای در جهت سازگاری با تغییر سریع فرهنگی،فنی و فشارهای سیاسی و اقتصادی قرار گرفته اند که ناشی از شرایط محیط وسیع فراصنعتی است.مقابله با این تغییرات محیطی سازگاری بنیادینی دور از دسترس را طلب می کند که شامل دگرگونی اساسی در ساختار تحقیق،آموزش و مدیریت در آموزش عالی است.
۲۲.

رابطه بین ورزش های تفریحی و سرمایه گذاری اقتصادی

تعداد بازدید : 46 تعداد دانلود : 218
سرمایه اجتماعی مفهوم نسبتا جدیدی در علوم اجتماعی است و به طور خلاصه به معنای"هنجارها و شبکه هایی است که امکان مشارکت مردم در اقدامات جمعی به منظور کسب سود متقابل را فراهم می کند.کارکرد اجتماعی ورزش در توسعه و تحکیم روابط اجتماعی، کارکرد زیربنایی و بنیادی است که در کل ساختار جامعه و روابط موجود در اقشار و آحاد اجتماعی اثرات قابل توجهی بر جای می گذارد. ازسوی دیگر یکی از فعالیت هایی که افراد می توانند در اوقات فراغت خود انجام دهند برقراری ارتباط با دیگر افراد به دلایل مختلف باشد؛ اما به موازات افزایش جمعیت روابط چهره به چهره کارکرد خود را از دست داده و جای خود را به نوع دیگری از روابط می دهند. عقیده غالب در بین مردم بعضی از جوامع نگریستن به ورزش به مانند یک کالای مصرفی است و از اهمیت آن در تولید و رشد و توسعه اقتصادی و توزیع بهتر درآمدها غافل اند. هر چند پرداختن به ورزش نیازمند به هزینه های بالای زیربنایی است ولی این هزینه ها را نمی توان در کنار مخارج و هزینه های مصرفی قرار داد. امروزه به همان نسبت که درآمدهای ملی صرف ورزش می شود در بعضی از رشته های ورزشی در کوتاه مدت و در بعضی از دیگر رشته های ورزشی در درازمدت می توان میزان برگشت سرمایه را به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشاهده نمود. به دنبال سرمایه گذاری در ورزش میزان اشتغال مستقیم و غیرمستقیم افزایش می یابد و در کنار آن امکان جذب درآمد از طریق برگزاری مسابقات بین المللی، جذب گردشگران و سطح سلامت و بهداشت جسمی و روانی جامعه افزایش می یابد.
۲۳.

راهکارهای کاهش خجالت کودکان دوره ابتدایی و تاثیر آن بر تمرکز و تحصیل آنها

تعداد بازدید : 820 تعداد دانلود : 268
این مقاله در جهت یافتن راهکارهایی برای کاهش استرس کودکان و تاثیر آن در مقطع ابتدایی می باشد. برای این کار ما از روش میدانی و نکته برداری از کتاب هایی رابطه در رابطه با این موضوع استفاده کردیم. با توجه به تجربه آموزگاران و نکته برداری از کتاب ها به نتایجی رسیدیم که خجالت کشیدن در حضور دیگران رفتاری است که در ارتباط با غریبه به صورت اضطراب اجتماعی دیده می شود این رفتار در سنین بالاتر و موقعیت های متنوع می تواند ادامه یابد و برقراری رابطه کودک با همسالان و دیگر را محدود کند. این مورد را در کودکان به عنوان بیماری نبینیم چرا که دامن زدن به این موضوع باعث تشدید آن میشود آموزگاران راهکار هایی از جمله به کارگیری هر چه بیشتر از دانش آموزان را پیشنهاد دادند و نظر اکثریت آنها بر این موضوع بوده که با این چگونه دانش آموزان ارتباط بیشتری بگیریم تا احساس صمیمیت با دیگران در آنها ایجاد شود و این موضوع باعث می شود که کودکان اجتماعی شوند و از برخورد با دیگران و برقراری ارتباط با آنها ترسی نداشته باشند و این را یاد آور شویم خجالتی بودن بیماری نیست. باید فضایی امن برای کودکان فراهم کنیم تا احساس امنیت داشته باشند و بتوانند در هر جا که هستند حالا خوبی داشته باشد و به آنها کمک کنیم که روز به روز این حلقه ام را بزرگ و بزرگ تر کنند این را در نظر داشته باشیم که کنترل این وضعیت در اختیار کودک نیست پس آنها را تحت فشار قرار ندهیم اگر آنها را خجالتی خطاب کنیم شرم آنها بیشتر و اعتمادبه نفس آنها کمتر می شود و به تدریج این صفت را درونی می سازند و باور میکنند که دیگر نمی توانند در جام دیگران شرکت و یا فعالیت کنند.
۲۴.

عقل، علم و دانش و دنیا طلبی از دیدگاه امام علی (ع) و نهج البلاغه

نویسنده:
تعداد بازدید : 954 تعداد دانلود : 292
نهج البلاغه از آثار مهم شیعیان می باشد که حاوی مطالب مفیدی در زمینه های مختلف است. شامل خطبه ها، اوامر، نامه ها و ..... از امام علی(ع) می باشد. مطالب متعددی نیز درباره ی سه مفهوم عقل، دانش و دنیا طلبی در بر دارد. زیرا تعقل و تفکر و نیز جست و جوی علم همواره در آیین اسلام مورد اکرام بوده است. این مقاله می کوشد تا با استفاده از نهج البلاغه و نیز سایر کتب مرتبط با امام علی(ع) سه مفهوم نام برده را در سیره ی امام علی (ع) بررسی کرده و به روش توصیفی تحلیلی بیان نماید.
۲۵.

منطبق نمودن کلاس درس مطالعات اجتماعی پایه سوم با آداب و رسوم بومی کرمانشاه

تعداد بازدید : 343 تعداد دانلود : 840
مقاله حاضر با توجه به مفهوم کلی فرهنگ، فرهنگ های قومی و مردمی، جایگاه فرهنگ کرمانشاه در برنامه های آموزش و پرورش رسمی در جهت سازگاری اجتماعی و تجلی فرد آموزش دیده به عنوان یک شهروند، تنظیم شده است. این مقاله با توجه به اهمیت موضوع، به ویژه نقش فرهنگ در آموزش و یادگیری را «شدن» تحلیل کرده و رابطه فرهنگ با اجتماع پذیری فرد و نقش فرهنگ های قومی را به منظور تربیت شهروند از طریق برنامه درسی بررسی کرده است. هم چنین در فرایند بررسی، شاخص هایی را برای فرهنگ، هویت ملی و شهروندی به دلیل تحول در برنامه ریزی درسی ارائه داده است.از طرفی، با توجه به وجود اقوام در کشور که همه از تبار ایرانی هستند و تحت لوای یک قانون در یک حکومت به نام ملت زندگی می کنند و با علم به این که برابری حقوق آحاد ملت در قانون اساسی مندرج است؛ لذا در مقاله سعی شده است که مبتنی بر مبانی نظری، برای برنامه ریزی و تنظیم برنامه های درسی در آموزش وپرورش رسمی، به جهت همراه ساختن راه فهمیدن و چگونه تمیزدادن یادگیرنده و آمادگی او برای شهروندی که ریشه در تفهیم فرهنگ قومی او و سایر اقوام دارد، پیشنهاد هایی ارائه شود.
۲۶.

نگاهی به بررسی پیامدها، آثار و تبعات اجتماعی سوءاستفاده از زنان

تعداد بازدید : 543 تعداد دانلود : 697
سوءاستفاده نسبت به زنان یکی از پدیده هایی است که دارای پیشینه تاریخی، عوامل اولیه روانی و بیولوژیک است. یکی از اتهاماتی که از سوی افراد ناآشنا به آموزه های دین اسلام مطرح می گردد موضوع سوءاستفاده از زنان است. درحالی که اسلام با ظهور خویش درصدد ارتقاء شخصیت زن برآمد و با اختصاص سوره ای خاص به نام زنان یعنی سوره «نساء» بر تمام باورهای غلط خط بطلان کشید و با صراحت به بیان حقوق زنان پرداخت. امروزه دشمنان با غرض ورزی و با بهانه های واهی درصدد انتساب رفتار غیراخلاقی، غیر شرافتمندانه نسبت به زنان هستند. در همین راستا در قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز به وظیفه دولت در انجام اقدامات لازم ازجمله تمهید برنامه های پیشگیرانه و تمهیدات قانونی و حقوقی به منظور رفع سوءاستفاده علیه زنان تأکید شده است. در قرآن مجید، روایات، بحث فقیهان و علمای اخلاق و منابع تفسیری شیعه و سنی نیز با دقت و ظرافت به این موضوع پرداخته شده است که در این زمینه برخی از قواعد کاربردی فقهی همانند قاعده لا ضرر، قاعده منع عسر و حرج و قاعده حفظ مصلحت فرد و جامعه در زمینه سوء استفاده علیه زنان از ملزومات به شمار می آید که می توان از آن برای جرم انگاری علیه زنان مورد استفاده قرار داد. به هر صورت باید پذیرفت که سوءاستفاده از زنان آثار و پیامدهایی را به دنبال دارد که شامل: پیامدهای جنسی (بارداری، عوارض جسمی و عفونی) پیامدهای روانی (اضطراب، افسردگی، اعتیاد، خودکشی، محرومیت عاطفی) است.