رهیافت های نوین در مطالعات اسلامی

رهیافت های نوین در مطالعات اسلامی

رهیافت های نوین در مطالعات اسلامی سال چهارم تابستان 1401 شماره 11

مقالات

۱.

آسیب شناسی و پیامدهای منفی روابط دختران و پسران نوجوان در جامعه

نویسنده:
تعداد بازدید : 410 تعداد دانلود : 275
بر اساس تعاملات بین فردی نمی توان هر ارتباطی را " دوستی دختر و پسر " نامید در واقع می توان رابطه با جنس مخالف را این گونه تعریف کرد : رابطه دوستی با جنس مخالف ارتباطی است که بین پسر و دختر وجود دارد و در این ارتباط عشق، محبت، صمیمیت وجود دارد به همین علت ارتباط بین معلم و شاگرد، هم کلاسی و مانند آن که برای اهداف خاص و ویژه ای است رابطه دوستی دختر و پسر گفته نمی شود گاهی علاقه به جنس مخالف و نیاز به ارتباط با او از هنجارهای دینی و اجتماعی خارج می شود که این مسئله هم گناه و هم غیراخلاقی است. با توجه به این که ارزش های دینی و فرهنگ یک جامعه از معیارهای مهم درک و تشخیص مسائل اجتماعی است و از آنجائی که اسلام، دین اکثریت افراد جامعه است ومی توان گفت که روابط میان دختر و پسر در جامعه اسلامی ما جایگاه مطلوبی ندارد. پس طبیعی است که روابط دختر و پسر قبل از ازدواج از دید ارزش ها، سنت ها و هنجارهای فرهنگی ودینی ما یک مسئله اجتماعی است. اما در مورد این که این روابط یک مسئله و گرفتاری شخصی افراد است یا جزء مسائل عام ساخت اجتماعی است، باید گفت که این امر از یک طرف یک مسئله وگرفتاری شخصی است که جوانان را با این مشکل مواجه کرده که چگونه با جنس مخالف رفتار کنند؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی و شناخت آسیب شناسی و پیامدهای منفی روابط دختران و پسران نوجوان در جامعه بپردازیم.
۲.

اصول و مبانی کلی اعتبار قاعده غرور

نویسنده:
تعداد بازدید : 20 تعداد دانلود : 617
از جمله قواعد فقهی کاربردی، قاعده «المغرور یرجع الی من غره » می باشد که در میان فقها به قاعده غرور شهرت یافته است. این قاعده در تمام ابواب فقه، به ویژه در باب ضمانات قهری که در قانون مدنی از آن با عنوان مسؤلیت مدنی یاد می شود، نقش اساسی دارد. اگرچه این قاعده مورد بحث و تحقیق برخی از فقها واقع شده، و لیکن پاره ای از شبهات و پرسش ها پیرامون آن همچنان باقی است که در این مقاله علمی قصد داریم به بررسی و مصادیق استناد و مبانی اعتبار این قاعده فقهی مهم بپردازیم. از جمله مباحث با اهمیت و درخور توجه در این قاعده، تحقیق در ادله اى است که مى تواند این قاعده را اثبات کند، زیرا برخى از صاحب نظران در فقه بر این باورند دلیلى که بتواند قاعده غرور را فراتر از مورد روایات حجت کند، وجود ندارد. همچنین بررسی نظر لغت شناسان درباره معنای غرور از آن جهت ضروری است که میان فقها بر سراین نکته بحث است که آیا در تحقق معنای غرور، علم و آگاهی غار (گول زنند) شرط است و یا اینکه حتی اگر غار از روی نادانی موجب غرور (فریب) شخص دیگری شود باز هم غرور صدق می کند؟
۳.

بررسی اصول و مبانی اثر معنویات دینی در زندگی اجتماعی دانش آموزان

تعداد بازدید : 18 تعداد دانلود : 869
معنویت یعنی تلاش برای کنارگذاشتن ادراکات اشتباه و غیرواقعی از دنیا و شناخت بهتر روح و روان خود یا کنارگذاشتن خودخواهی و منیت و تلاش برای درک کردن زندگی و هستی. کسانی که به معناکردن معنویات علاقه دارند، در تلاش هستند که خود واقعی شان را بهتر بشناسند. دانش آموزان نوجوان که سرشتی پاک همچون آیینه دارند چنانچه در پرتو تربیت و راهنمایی های صحیح و منطقی قرار بگیرند می توانند زمینه مساعدی را برای چشیدن لذات معنوی در بزرگسالی مهیا کنند. امروزه باور بر این است که بین برخی رفتارهای نابهنجار دانش اموزان با کمبود معنویت ارتباط و تناسب وجود دار. لازم به ذکر است بحث تربیت معنوی که تربیت دینی راهم دربر می گیرد از مهم ترین و بنیادی ترین مسائل مورد نیاز خانواده و جامعه است. تربیت معنوی امری است فطری که باید از قوه به فعل برسد و شامل پرورش اراده و ایمان، فضیلت-های اخلاقی و همچنین عواطف در دانش اموز است که تربیت دینی را نیز شامل می شود. در سال های اخیر در حوزه تعلیم و تربیت علاقه مندی های زیادی در زمینه معنا، هدف و مقصود زندگی در افراد ایجاد شده است. بررسی ها نشان می دهد که معنویت و تمایل به آن یعنی معنویت گرایی و به کار بستن آن بر تمامی شئون زندگی افراد چتر خود را گسترانیده است. نکته کلیدی این است که اگر بخواهیم معنویت را در زندگی دانش اموزان و کودکان وارد سازیم و آن را بهبود و ارتقا ببخشیم، لازم است بدانیم که آنان معنویت و معنوی بودن را چگونه تجربه و در زندگی روزمره خود بازنمایی می کنند. این دانش و آگاهی، دست مایه ای برای شروع کار خواهد بود. در این مقاله قصد داریم به بررسی اصول و مبانی اثر معنویات دینی در زندگی اجتماعی دانش آموزان بپردازیم.
۴.

بررسی تاثیر امید درمانی در افزایش یا کاهش تاب آوری و شادکامی بازنشستگان

نویسنده:
تعداد بازدید : 186 تعداد دانلود : 345
امید، به اختیار خود انسان می باشد و از آن جا ناشی می شود که تصمیم بگیرد که هیچ گاه خود را کمتر از موجودی بی همتا و مهم نپندارد. شخص، امید را با تصمیم به داشتن آن به دست می آورد. فقط به سادگی تصمیم می گیرد که دیگر به وسیله ی هیچ چیزی بیرون از وجود خویش، خرد و فرسوده خواهد شد و مسئولیت تغییر زندگی خویش را در صورت نامطلوب بودن، برعهده می گیرد و علیرغم مخاطرات مربوطه این کار را انجام می دهد. یکی از رویداد های مهم دوران زندگی، بازنشستگی می باشد. بازنشستگی و سالمندی مرحله خاصی از زندگی انسان می باشد. بازنشستگی پدیده ای است که با توسعه اجتماعی و صنعتی عصر حاضر اهمیت بیشتری یافته است. تعدادی از افراد در قبال بازنشستگی بازتاب های اضطراب آمیز و افسردگی نشان می دهند و در این میان، افرادی که از سلامتی کافی برخوردار نیستند، نه تنها نگرش مثبتی نسبت به بازنشستگی نداشته بلکه بیشتر ارزیابی های آنان نیز در مورد بازنشستگی منفی است. بازنشستگی به علت غیبت از مزایای مثبت اشتغال شامل ثبات مالی، هدفمندی یا فعالیت اجتماعی می تواند تاثیری مضر بر سلامت روان فرد داشته باشد. با توجه به اینکه بازنشستگی یک فرایند گذرا می باشد و نیاز به سازگاری یافتن دارد و با عنایت به شناسایی متغیرهایی که با بازنشستگی در ارتباطند، در این مقاله قصد داریم به بررسی تاثیر امید درمانی در افزایش یا کاهش تاب آوری و شادکامی بازنشستگان بپردازیم.
۵.

بررسی حقوقی اصول و شاخص های استقلال قاضی و بررسی آن در قوانین اساسی

نویسنده:
تعداد بازدید : 199 تعداد دانلود : 79
بزگترین نهادی که در تشکیلات حکومتی وظیفه سنگین و خطیری را برعهده دارد. نهاد قضایی است. هر چقدر دستگاه قضایی در یک کشور بزرگتر و عظیم تر باشد. انتظامات آن ملت درخشنده تر و پابرجاتر است. بنابراین این نهاد باید دارای استقلال واقعی و حقیقی بود و قواعد و مقررات عادی و اساسی این استقلال را تضمین کرده باشند تا حقوق و آزادیهای ملت مصون بماند. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به امر قضا توجه خاصی را مبذول داشته است مقدمه قانون اساسی در قسمت قضا در قانون اساسی چنین اشعار می دارد مسئله قضا در رابطه با پاسداری از حقوق مردم در خط حرکت اسلامی به منظور پیشگیری از انحرافات موضعی در درون امت اسلامی امری است حیاتی. از این رو ایجاد سیستم قضایی بر پایه عدل اسلامی و متشکل از قضات عادل و آشنا به ضوابط دقیق پیش بینی شده است. این نظام به دلیل حساسیت بنیادی و دقت در مکتبی بودن آن لازم است. به دور از هر نوع رابطه و مناسبات ناسالم باشد. واذا حکمتم بین الناس ان تحکموا بالعدل در اصول مختلف استقلال قوه قضاییه به روشنی تصریح گردیده است.
۶.

بررسی مستندات اندیشه های فقهی معاصر در باب مالکیت معنوی

تعداد بازدید : 495 تعداد دانلود : 224
هدف از پژوهش حاضر بررسی مستندات اندیشه های فقهی معاصر در باب مالکیت معنوی می باشد. روش تحقیق توصیفی تحلیل و با استفاده از منابع کتابخانه ای می باشد. مباحث، دلایل و مستندات فقهی مشروعیت و اعتبار شرعی مالکیت های فکری و حقوق مرتبط به آنها مورد بررسی قرار گرفت. اهم این دلایل شامل؛ بنای عقلا، قرآن و روایات، عرف، حکم عقل و بناء عقلا، قاعده لاضرر، قاعده سلطنت. همچنین مخالفان مالکیت های معنوی نیز به دلائل ذیل استناد می کنند. این دلایل شامل، عدم اعتبار آن از سوی عقل و عقلا، اموال معنوی جزو سرمایه های عمومی است و ناسازگاری مالکیت های معنوی با قاعده سلطنت. مالکیت فکری با بنای عقلا مبرهن می شود. همچنین با جست و جو و تحقیق در قرآن کریم، می توان مواردی را پیدا کرد که مجموع آن ها مویداتی هستند در جهت تأیید مشروعیت مالکیت های معنوی.می توان از روایات به عنوان مؤیداتی بر مشروعیت و اعتبار شرعی حقوق مؤلفان و پدیدآورندگان استفاده و به آن ها استناد کرد و حقوق پدیدآورنده مطلب رعایت شود. از سوی دیگر مفاد قاعده سلطنت این است که اولاً سلطنت مالک بر مال خویش حق اوست و هرطور که بخواهد می تواند در آن تصرف کند. مگر در مواردی که شارع مقدس منع و نهی نموده باشد.به طور کلی نظر می رسد که می توان حقوق مؤلف و به طور کلی حقوق مالکیت های فکری و حقوق متعلق به آن را حق شرعی دانست و آن را به عنوان سیره متحدث و بناء عقلا در عصر حاضر تلقی کرد و از طرق مذکور به اثبات مشروعیت و اعتبار شرعی آن پرداخت. چنانکه عرف، از جمله دلایلی است که فقها بر مشروعیت مالکیت معنوی آورده و به آن استناد و استدلال نموده اند.
۷.

بررسی و تحلیل تأثیر حمایت خود مختار معلم ورزش بر بی انگیزگی دانش آموزان

نویسنده:
تعداد بازدید : 223 تعداد دانلود : 895
اگرچه مشارکت ورزشی برای طیف وسیعی از نتایج سلامتی دارای اهمیت است، اما برای رشد صلاحیت حرکتی در جوانان نیز اهمیت زیادی دارد، صلاحیت حرکتی به شدت با فعالیت بدنی و آمادگی جسمانی در نوجوانان ارتباط دارد و نقش مهمی در انگیزه آنان برای ادامه فعالیت در دراز مدت و دستیابی به برتری ورزشی دارد. حمایت خودمختاری معلم هنگامی رخ می دهد که دانش آموزان احساس کنند بر اعمال و فعالیت های خودکنترل دارند و حمایت از خودمختاری شامل رفتارهایی از قبیل فراهم کردن انتخاب، تشویق خود آغازگری، کاهش استفاده از کنترل قدردانی و تأیید احساسات و دیدگاه های دیگران می شود. در مقابل برخی عوامل وجود دارند که بی انگیزگی را خنثی و مبدل به انگیزه می کنند ازجمله زمینه حمایت از خودمختاری یکی از عوامل اجتماعی است که اخیراً در تربیت بدنی مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفته است. برخی نویسندگان این نوع را به عنوان زمینه ای تصور می کنند که امکان انتخاب را فراهم می کند، با کنترل مخالفت می کند، فشار برای عمل را به حداقل می رساند و فرد را برای شروع تشویق می کند. به هر حال باید توجه داشت با توجه به اینکه "معلمان می توانند نقش مهمی در ایجاد انگیزه و بروز توانایی در دانش آموزان خود برای پیگیری اهداف اجتماعی مثبت ایفا کنند"، به نظر می رسد مهم است که بفهمیم چگونه معلمان تربیت بدنی از طریق حمایت خودمختار می توانند به دستیابی و تقویت انگیزه و روحیه برای دانش آموزان تاثیر گذاشته و از این طریق بی انگیزگی را در آنان از بین ببرند. لذا در این مقاله قصد داریم به بررسی بررسی و تحلیل تأثیر حمایت خود مختار معلم ورزش بر بی انگیزگی دانش آموزان بپردازیم.
۸.

بررسی و تحلیل همجنس گرایی از منظر روانشناسی اسلامی

تعداد بازدید : 393 تعداد دانلود : 487
روان شناسی یکی از اولین رشته های علمی بود که همجنس گرایی را به عنوان پدیده ای مجزا بررسی کرد. سالیان درازی طی قرن بیستم وهمچنین پیش از آن، روان شناسی رایج و استاندارد زمانه، همجنس گرایی را در قالب الگوهای آسیب شناسانه و به صورت یک بیماری روانی مشاهده می کرد. مطالعات علمی در مبحث همجنس گرایی به مرور زمان نشان داد که مستندات تجربی از دسته بندی همجنس گرایی به عنوان یک اختلال پشتیبانی نکرده و محسوب نمودن آن به عنوان یک بیماری پایهٔ علمی ندارد. با این حال روان شناسی به عنوان یک رشته علمی طی سال ها دچار تکامل شده و موضعش نسبت به همجنس گرایی نیز تغییر یافته است. در علم روانشناسی به خصوص روانشناسی جنسی و تربیتی، با توجه به جریان مدرنیسم و پست مدرنیسم در جامعه غربی، نوع نگاه به این مسئله به طور کامل و با زوایای مختلف و همچنین با توجه به ایجاد جامعه و انجمن های همجنس گرایی در غرب، مسئله همجنس گرایی با نگاهی تفصیلی و روشن بیان شده است. ولی آنچه در این تحقیقات مورد توجه قرار گرفته، بیشتر در اثبات و مشروعیت بخشیدن به این نوع گرایش می باشد و کمتر سخنی از آسیب ها و صدمات ناشی از این نوع گرایش جنسی به میان آمده است. همجنس گرایان ممکن است صرفاً به دلیل گرایش جنسی خود، یا به دلایل دیگری مانند رفتار ناسازگار با جنسیت، ظاهر خاص، عادت های غذایی و مانند آن دشواری هایی متحمل شوند و این منجر به قرار گرفتن آن ها در معرض مشکلات روانی (از قبیل اضطراب، افسردگی، یا اعتیاد) می گردد. در این پژوهش قصد داریم به بررسی و شناخت پدیده همجنس گرایی از دیدگاه اسلام و روانشناسی اسلامی بپردازیم.
۹.

بررسی و شناخت باورهای عامیانه و رسومات ایل کلهر

نویسنده:
تعداد بازدید : 751 تعداد دانلود : 718
سرزمین ایل «کلهر» یا «باوندپور» در استان کرمانشاه واقع شده است و مردمان ایل ایل به زبان کردی سخن می گویند. این ایل که به عنوان یکی از بزرگترین ایل های منطقه غرب از آن یاد می شود رسم و رسوم و آیین های اعتقادی خاصی دارد. بسیاری از آداب و رسوم و باورهای مردم ریشه در تاریخ و تمدن و فرهنگ ایران باستان دارد، زیرا با اسلام آوردن ایرانیان نه تنها برخی از عادات و باورهای مردم که منع شرعی نداشت از میان نرفت، که با تغییر جزئی شکل قدیمی آنها همچنان باقی ماند. از این رو لزوم مطالعه عقاید عامیانه را در جامعه سنتی(روستایی، عشایری) به منزله ی یکی از عناصر فرهنگ نباید از نظر دور داشت چون از سوئی نشانی است از قدمت فرهنگ جامعه و از سوی دیگر گواهی بر وابستگی عمیق مردم به باورهایشان در این قسمت باورهای عامیانه که در میان مردم ایل کلهر وجود دارد و هنوز هم عده ای از مردم بدان پایبند هستند. با این تفاسیر باید گفت در این مقاله قصد داریم به بررسی و شناخت باورهای عامیانه و رسومات ایل کلهر بپردازیم.
۱۰.

بررسی و شناخت زبان، موقعیت و حدود ایل کلهر

تعداد بازدید : 89 تعداد دانلود : 712
ایل کَلهُر یکی از شعب اصلی ایل های کرد ایران و از کهن ترین طوایف غرب ایران است. ایل کَلهُر بزرگترین ایل کرمانشاه و دومین ایل بزرگ ایران می باشد. مردمان آن کردتبار هستندو به گویش کردی کلهری تکلم می کنند. گیلانغرب پایتخت های اصلی ایل کلهر می باشد. دانشنامه ایرانیکا به عنوان معتبرترین منبع ایران شناسی، از ایل کلهر به عنوان یکی از بزرگ ترین ایلات کرد نام برده شده است. درقرن یازده میلادی یعنی حدود هزار سال پیش دردوره امپراتوری سلجوقیان کرمانشاه که بیشترین جمعیت کرد کلهر درآنجا می باشد به عنوان پایتخت کردستان انتخاب شد. مسکن اولیه ایل کلهر همراه با گوران بزرگ در نواحی دامنه های کوه شاهو قلعه پلنگان و دیگر نواحی این منطقه بوده است و در کردستان عراق نیز به طور سنتی در اطراف شهر زور خانقین کلار و دیگر نواحی گرمسیری جنوب کردستان عراق حضور داشته اند. در این مقاله که برگرفته از کتاب ایل کلهر از نگاهی دیگر به تالیف نویسنده همین مقاله می باشد قصد داریم به بررسی و شناخت زبان، موقعیت و حدود ایل کلهر بپردازیم.
۱۱.

بررسی و شناخت ماهیت مالیات و اقسام آن

تعداد بازدید : 981 تعداد دانلود : 32
مالیات بر حسب تعریف سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) پرداختی است لازم، اجباری و بلاعوض. مالیات در واقع انتقال بخشی از درآمدهای جامعه به دولت یا بخشی از سود فعالیت های اقتصادی است که نصیب دولت می شود، زیرا ابزار و امکانات دست یابی به درآمد و سودها را دولت فراهم ساخته است. چرایی انواع مالیات و فلسفه دریافت و پرداخت آن در هر کشور دنیا ممکن است متفاوت باشد. نحوه دریافت مالیات توسط حکومت ها و نرخ آن در جای جای کره زمین مشخص می کند که چرا مالیات دریافت می شود. البته باید توجه داشت تعریف حقوقی و تعریف اقتصادی مالیات از جهاتی متفاوت است، به طوری که اقتصاددانان هر نقل و انتقالات پولی را به دولت به عنوان مالیات حساب نمی کنند. ازاین رو که برخی نقل و انتقالات به بخش دولتی مشابه پرداخت قیمت ها است. در این مقاله که با روش تحلیلی-توصیفی نگارش شده است و مطالب این پژوهش به واسطه استفاده از کتب و منابع کتابخانه ای و بهره از روش تحقیقی فیش برداری نگاشته شده است قصد داریم به بررسی و شناخت ماهیت مالیات و اقسام آن بپردازیم.
۱۲.

تاثیر اعتیاد به اینترنت بر سلامت روحی و روانی جوانان و نوجوانان

تعداد بازدید : 535 تعداد دانلود : 924
اعتیاد به اینترنت یکی از انواع اعتیاد رفتاری است که در آن فرد وابستگی شدیدی به اینترنت و استفاده از دستگاه های آنلاین پیدا می کند تا از این طریق بتواند با تنش ها و استرس های زندگی مقابله کند. اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی را می توان پدیده ای رایج در زندگی های امروزی دانست. اینترنت به خودی خود ابزار بی ضرری است، اما استفاده بیش از حد و نادرست از آن، خطر اعتیاد به آن را به دنبال دارد که این پدیده مشکل عمده ای را برای بهداشت روانی جامعه ایجاد کرده است. همانند تمام انواع دیگر اعتیاد، اعتیاد به اینترنت نیز با علائمی همچون اضطراب، افسردگی، کج خلقی، بی قراری و افکار وسواسی یا خیالبافی راجع به اینترنت همراه است. نکته مهم این است که اعتیاد به اینترنت تنها به ساعت هایی که فرد در اینترنت صرف می کند محدود نمی شود بلکه این مسئله میزان زمانی رخ می دهد که فرد در اینترنت فعالیت های غیر ضروری می کند و کنترلی بر آن ندارد. استفاده از اینترنت برای انجام تکالیف مدرسه، وظایف شغلی، کسب و کار، تحقیق و ... جزء اعتیاد به اینترنت محسوب نمی شود. به همین دلیل و به واسطه اهمیت این موضوع در این مقاله قصد داریم به بررسی تاثیر اعتیاد به اینترنت بر سلامت روحی و روانی جوانان و نوجوانان بپردازیم.
۱۳.

تاثیر ورزش و نقش تربیت بدنی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به عنوان فاکتورهای موفقیت در تحصیل

تعداد بازدید : 263 تعداد دانلود : 642
تحقیقات متعددی نشان می دهد که ورزش کردن می تواند رشد مغزی را تحریک کرده و عملکرد شناختی افراد را تقویت کند. ورزش کردن در دنیای امروز که تکنولوژی های کامپیوتری جدید، زمان زیادی از وقت و زمان زندگی ما را می گیرند و فعالیت بدنی ما را کمتر می کنند و ضرورت ورزش در یادگیری و سلامت دانش آموزان اهمیت بیشتری پیدا می کند. در بیشتر مواقع از اهمیت فعالیت بدنی در یادگیری و سلامت دانش آموزان غافل می شویم و حتی گاهی متاسفانه ورزش در مدارس هم نادیده گرفته می شود و زنگ ورزش تعطیل شده یا تبدیل به زمانی برای جبران عقب افتادگی درس های دیگر می شود. ورزش و فعالیت بدنی برای جلوگیری از اضافه وزن، بی خوابی، استرس و... مفید و موثر و حتی تاثیر ورزش در یادگیری و بهبود عملکرد در مدرسه هم برای پژوهشگران اثبات شده است. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به تاثیر ورزش و نقش تربیت بدنی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به عنوان فاکتورهای موفقیت در تحصیل بپردازیم.
۱۴.

توسعه پایدار مدیریت روستایی بر مبنای تأثیرپذیری از حکمروایی خوب (مطالعه موردی: دهستان شروینه شهرستان جوانرود)

نویسنده:
تعداد بازدید : 930 تعداد دانلود : 358
مدیریت مطلوب روستاها به دلیل دوری و نزدیکی با کالبد و محدوده شهرها می بایست به گونه ای باشد که علاوه بر مستقل بودن از لحاظ مدیریت، تمام شاخص های حکمروایی مطلوب را نیز به خوبی رعایت کند تا شاهد از هم گسیختگی کالبد روستا توسط مؤلفه های نامطلوب نباشیم از این رو این تحقیق به دنبال بررسی وضعیت شاخص های حکمروایی مطلوب در مدیریت مجموعه روستاهای دهستان شروینه شهرستان جوانرود می باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی توسعه پایدار مدیریت روستایی بر مبنای تأثیرپذیری از حکمروایی خوب می باشد.جامعه آماری مورد پژوهش در این تحقیق شامل جمعیت خانوار روستاهای دارای شورای اسلامی دهستان شروینه شهرستان جوانرود می باشد که مشتمل بر 1069 نفر می باشند. داده های گردآوری شده بر اساس نرم افزار spss22 و آزمون رگرسیون مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. نتایج بیانگر آن است که کلیه فرضیه های پژوهش در سطح اعتماد 95 درصد و میزان معناداری مطلوب 05/0p< مورد تائید قرارگرفته اند به گونه ای که به طور کلی حکمروایی خوب بر توسعه پایدار مدیریت روستایی تأثیر دارد و کلیه زیر متغیرهای حکمروایی خوب بر توسعه پایدار مدیریت روستایی تأثیر دارد.
۱۵.

سوء استفاده از کودکان در جرائم از دیدگاه داخلی و بین المللی

تعداد بازدید : 440 تعداد دانلود : 49
وضعیت خاص کودکان در محیط خانوادگی، قانون و جوامع سبب شده تا آنان هم در معرض انواع سوءاستفاده و آسیب ها قرار بگیرند و به انبوهی از حمایت ها از جمله حمایت قانونی نیازمند باشند. ابزار جرم انگاری زمانی سودمند است که معیارها و موازین جرم انگاری به دقت رعایت شود. سوء استفاده از کودکان در جرائم به نوعی کودک آزاری میباشد. کودک آزاری، بدرفتاری و بی توجهی مشکلاتی هستند که سلامت و رفاه جامعه را تهدید می کنند. متاسفانه، هر ساله حدود 300 میلیون کودک در سراسر جهان مورد خشونت روزانه قرار می گیرند. مصرف مواد مخدر، بارداری نوجوانان و رفتار مجرمانه ای که نه تنها بر کودک و خانواده، بلکه بر کل جامعه تأثیر می گذارد بدترین اشکال قابل تصور از رفتار کودک است. دخالت در درگیری مسلحانه، قرار گرفتن در معرض زنان دیگر معضلاتی است که میتوان به آن اشاره نمود.این پژوهش ضمن حمایت اجمالی و بررسی های بین المللی از جرم انگاری برخی رفتارهای زیان بار نسبت به کودکان علی الخصوص کودکان خیابانی، به ارائه ی راهبردهایی پرداخته است که آنها میتواند به یک جرم انگاری موثر به نفع کودکان بی انجامد.
۱۶.

کشت و استعمال مواد مخدر و تاثیر آن بر رفاه اجتماعی و مبانی فقهی آن

نویسنده:
تعداد بازدید : 194 تعداد دانلود : 34
هدف عمده این مقاله بررسی کاستی های قوانین موجود در مبارزه با جرایم مربوط به مواد مخدر است . از آنجا که رابطه معناداری بین اعتقاد به حرمت مصرف مواد مخدر و عدم اعتیاد وجود دارد، همچنین مبانی و نگرشهای فقهی در تدوین قوانین کشور بی تأثیر نیست ، بخش اول مقاله به بیان اقوال و مستندات فقهی در مورد مواد مخدر پرداخته و ضمن مقایسه اجمالی بین دیدگاههای اهل سنت و فقهای شیعه ، حکم شرعی آن را از زبان فقها بیان می کند. بخش بعدی مقاله به بررسی قوانین قبل از انقلاب اختصاص دارد که در آن بیشتر سیاستهای کیفری ، شرایط حاکم و پیامدهای مصوبات در مقاطع مختلف مورد توجه قرار گرفته است . بخش پایانی که عمده مباحث مقاله را تشکیل می دهد، به سیر قانونی برخورد با مواد مخدر در پس از انقلاب اختصاص یافته است . در این بررسی اجمالی ، تمرکز عمده بر قوانین و مصوبات فعلی است که ضمن بیان مزایای این مقررات، نواقص و تناقض های موجود را در آنها یادآور شده و در پایان راهکارهایی برای تدوین قوانین جامعتر برای مبارزه جدی با اعتیاد و مواد مخدر، ارائه می دهد.
۱۷.

مطالعه تطبیقی آزادی بیان از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه

نویسنده:
تعداد بازدید : 405 تعداد دانلود : 654
آزادی بیان یکی از مهمترین و با ارزش ترین حقوق و خواسته های جامعه اسلامی ایران است. در یک تعریف آزادی بیان عبارت است از «آزادى افراد در بیان عقیده و ایراد نطق و خطابه بدون ترس از دخالت دولت» و در تعریفی دیگر « آزادی بیان یکی از اقسام آزادی های حقوقی است که در مجموعه حقوق بشر مورد توجه قرار می گیرد. بدین معنا که افراد گذشته از اینکه به خاطر داشتن عقیده مخالف، چه در امور دینی و چه در امور سیاسی، نباید مورد تعقیب قرار گیرند، باید بتوانند عملاً عقیده خود را ابراز نمایند و برای اثبات و احیانا به دست آوردن همفکران دیگر، درباره آن تبلیغ کنند.» «بیان» یکی از ابزارهای مهم ارتباطی و حامل اندیشه و فرهنگ بشر بین نسل ها و جوامع مختلف است. بیان از آیات مقدس الهی است که خداوند ازآن به عنوان نعمتی که بلافاصله بعد از خلقت انسان بدو آموخته، یاد می کند. در طول تاریخ همواره آزادی بیان یکی از اصلی ترین عوامل موفقیت و استمرار نهضت های الهی است و همیشه به عنوان یکی از عوامل مهم و کلیدی از آن یاد می شود. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به بررسی و مطالعه تطبیقی آزادی بیان از دیدگاه اسلام، قرآن و نهج البلاغه بپردازیم. مقاله حاضر با روش تحلیلی-توصیفی و با بهره از روش فیش برداری و مطالعه کتابخانه ای با استناد به مقالات، پایان نامه ها، کتب و مطالب علمی مندرج در سایت ها و پایگاه های پژوهشی مختلف نگارش و گردآوری شده است.
۱۸.

اثر گذاری معنویات در زندگی فردی و اجتماعی دانش آموزان مدارس مهدویت و جوانان امروزی ( پاسخ به پرسش های نسل جوان دانشجو )

نویسنده:
تعداد بازدید : 92 تعداد دانلود : 355
این مقاله به بررسی موضوع مهدویت وجوانان امروز(پاسخ به پرسشهای نسل جوان دانشجو)پیرامون امام زمان (عج)و بررسی مشکلات اعتقادی جوانان پرداخته است.با این ضرورت که مشکلات اعتقادی جوانان باید ریشه یابی گردد و همچنین به پرسشهای اعتقادی آنان در این زمینه پاسخ می دهد و با این هدف که ایجاد انگیزه شود در پرسش نمودن جوانان از سوالات اعتقادی خود، به علت اینکه این کار باعث برطرف شدن بیماری روحی و یا حد اقل آگاه شدن از میزان ناراحتی و درد آنان می شویم و اینکه جذب جوانان در زمینه مهدویت باعث ترویج فرهنگ مهدویت و شناخت آنان در این زمینه خواهد شد. این مقاله به اثبات وجود مبارک حضرت ولی عصر(عج)از طریق دلیل عقلی ونقلی و بررسی ویژگی جوانان،علل انحراف فکری آنان پرداخته است که در ابتدا موضوع آزادی عقاید را بیان کرده است و سعی نموده که به سوالات جوانان دانشجو بصورت کلی پاسخگو باشد. مطالعه بصورت میدانی انجام شده و تعدادی از سوالات جوانان را در خصوص موضوع با آمار و ارقام و درصد و نمودار مشخص نموده است. درپایان می توان به این مطلب رسید که پرسش نمودن کاری بسیار شایسته می باشد اما مجهولات بسیار است و فرصتمان اندک است پس باید بدنبال پرسشهای مهم بود و طبق فرموده امام علی (ع)پرسش در مسیر فهمیدن تو باشد واز خداوند طلب یاری کنی.
۱۹.

نقش کیفیت ثبت اختراع در اروپا تحقیقات و مطالعات انجام شده موسسه ماکس پانک در رابطه با حق مالکیت فکری و قانون رقابت

نویسنده: مترجم:
تعداد بازدید : 292 تعداد دانلود : 869
با توجه به رشد جوامع و صنایع، روزانه صدها ایده مختلف به ذهن افراد خلاق می آید. هر کدام از این ایده های تحت شرایط خاصی ممکن است که یک تحول بزرگ در زندگی انسان ایجاد کنند. بسیاری از افراد که به ایده های خود ایمان دارند، آن را پس از پیاده سازی و تحمل رنج ها و سختی های فراوان، رها می کنند چرا که رقیبانی که امکانات بهتری در اختیار دارند، به راحتی ایده آن ها را کپی برداری کرده و آن را به شکل سریع تر و بهتر پیاده سازی می کنند. راه حل جلوگیری از چنین مشکلی، استفاده از حقوق دارنده ثبت اختراع است. در حال حاضر، نه تنها در آمریکا بلکه در اروپا بحث فزاینده ای پیرامون کیفیت حق ثبت اختراع وجود دارد. در این مقاله پس از یک مقدمه کوتاه در مورد مسئله ی پیچیده ی حق ثبت اختراع، به تفاوتهای فعلی نظام حاکم بر حق ثبت اختراع در اروپا و الزامات قانونی آن پرداخته و مشاهداتی را ارائه خواهیم داد. سپس برخی از راهکارهای ممکن و اقدامات اصاحی را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد. در ادامه همچنین مکررا به مشکات موجود در قوانین ثبت اختراع در آمریکا خواهیم پرداخت چرا که پرداختن به این مسئله در آمریکا ضروری تر از نقاط دیگر به نظر می رسد. به نظر می رسد ما با بررسی های خود احتمالا بتوانیم مزیتها و معایب این قوانین را در اروپا شفاف تر ببینیم. در پایان نیز با ارائه چند پیشنهاد نتیجه گیری خواهیم کرد.
۲۰.

نگاهی به ویژگی های اخلاقی در نظریات شمس

نویسنده:
تعداد بازدید : 359 تعداد دانلود : 278
انسان برای این که خداوند را بهتر بشانسد ابتدا باید خود را بشناسد. زیرا او از خداوند است و به سوی او بازمی گردد. مسیری که مولانا برای این نوع شناخت ارائه می کند مسیر عشق است. عشقی که حتی اگر از انسان آغاز شود در پایان به عشق خداوند منتهی می شود. به عبارت دیگر این عشق خدامحور است نه انسان محور. زیرا در نظر مولوی فقط خداوند است که شایسته عشق ورزیدن است. در این راستا برخی ویژگی های اخلاقی وجود دارد که در غزلیات شمس بدانها پرداخته شده است اما در کتاب کانت اثری از آنها دیده نمی شود. بدین ترتیب می توان انگاشت که مولوی، دیدگاه عمیق تر و جامع تر در غزلیات شمس نسبت به اخلاقیات داشته است و ابعاد مختلفی از آن را مورد توجه قرار داده است که در این مقاله به بررسی و شناخت آن ها خواهیم پرداخت.