پژوهش های مدیریت در جهان اسلام

پژوهش های مدیریت در جهان اسلام

پژوهش های مدیریت در جهان اسلام سال چهارم بهار 1401 شماره 10

مقالات

۱.

ابزارهای مربوط به فرایندهای طراحی انگیزشی در راستای تسهیل یادگیری و بهبود سیستم آموزشی در کشور

کلید واژه ها: انگیزش یادگیری انتقال مطب سیستم آموزشی برنامه های آمورشی دانشجو

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 633 تعداد دانلود : 88
انگیزش به فرآیندهایی مانند نیاز، شناخت، هیجان، و رویدادهای بیرونی گفته می شود که به رفتار، نیرو و جهت می دهند. انگیزش یکی از عوامل مهم و کلیدی در راستای یادگیری و آموزش در عرصه انتقال مطلب از طرف استاد است. با این اوصاف به نظر می رسد انگیزش یکی از مشکل ترین و پیچیده ترین چالش های پیش روی استادان امروزی است. در واقع پیچیدگی و تنوع آن باعث شده تا به یکی از موضوعات جالب و چالش برانگیز در مباحث علوم تربیتی تبدیل شود. اما بی انگیزشی برای مطالعه در بین دانشجویان دانشگاه به صورت یک فراگیری نامحسوس و نامریی درآمده است. بنابراین از آنجایی که یکی از مغفول ترین عوامل در کارایی برنامه های آموزشی، انگیزش فراگیران می باشد و از سویی انسان در توسعه نقش کلیدی دارد و تحقق توسعه به دست انسان صورت می پذیرد، برطرف کردن نیازهای روحی و روانی افراد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مقاله قصد داریم به بررسی و شناخت ابزارهای مربوط به فرایندهای طراحی انگیزشی در راستای تسهیل یادگیری و بهبود سیستم آموزشی در کشور بپردازیم.
۲.

آموزش مدیریت بحران به دانش آموزان پایه پنجم و تاثیر آن بر محیط کلاس درس

کلید واژه ها: دانش آموزان مدیریت بحران کلاس درس نظام آموزشی حادثه آموزش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 692 تعداد دانلود : 679
آموزش و به تبع آن محیط های آموزشی بیشترین اثر و نقش را بر ذهنیت و تمدن سازی جوامع به عهده دارند. لازمه اصلاح پیکره آموزش و پرورش، ایجاد فضاهای مرتبط با فعالیت دانش آموزان است؛ فضاهایی که دارای شرایط مناسب و مطلوب برای رشد فیزیکی ذهنی، عاطفی و اجتماعی کودکان می باشد که تحقق این امر از طریق طراحی جزئیات فضاها با توجه به الگوهای رفتاری دانش آموزان امکان پذیر می باشد. تغییر و تحولات جهانی به سمت و سویی پیش می رود که افراد را نیازمند به دانش و مهارت های خاصی برای برخورد با چالش های فرا رو می کند و این مستلزم آن است که به یادگیری افراد توجه شود؛ چرا که اعتقاد بر این است که همه ی پیشرفت های امروز زاییده یادگیری بوده و کسب دانش و مهارت هم به یادگیری نیازمند است.
۳.

اهمیت درس تربیت بدنی در نظام آموزشی و تربیتی ایران با نگاهی به نگرش های مختلف در این راستا

کلید واژه ها: نظام آموزشی تربیت بدنی ورزش نظام تربیتی دانش آموز فعالیت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 753 تعداد دانلود : 909
تربیت بدنی و ورزش جزء لاینفک تعلیم و تربیت و وسیله ای برای رسیدن به سلامت روحی نسل جوان است. نباید چنین تصور شود که تربیت بدنی امری بی ارزش و تفننی است و صرفاً موجبات سرگرمی و مشغولیت کودکان و جوانان را فراهم می سازد. برعکس باید آن را جزء مهمی از فعالیت های زندگی به شمار آورد. مفاهیمی مانند تندرستی، بهداشت، رشد فردی و اجتماعی و سلامت روحی ارتباط نزدیکی به تربیت بدنی و ورزش دارد. تربیت بدنی به عنوان یکی از شاخه های تعلیم و تربیت نقش مهمی در فرایند رشد جسمانی و روانی فراگیران ایفا می نماید. از این رو به عنوان یکی از دروس اصلی در بسیاری از کشورها بوده و مرتباً برنامه های درسی آن مورد بازنگری و اصلاح قرار می گیرد. روند آموزشی برنامه های تربیت بدنی در دوره ابتدایی معمولاً از طریق فعالیت های جمعی و بازی در قالب سرگرمی های مختلف به دانش آموزان ارائه می گردد. لذا دستیابی به آرمان های آموزشی در زمینه تربیت بدنی مدارس یا به عبارتی دیگر رسیدن به اندازه های مطلوب در اجراهای گوناگون فعالیت های تربیت بدنی و ورزش به برنامه ریزی آموزشی و درسی دقیق و علمی نیاز دارد. آثار مثبتی که درس تربیت بدنی بر ابعاد مختلف وجودی دانش آموز می گذارد، آن را به مثابه ی درسی ضروری در برنامه ی درسی دانش آموزان قرار داده است. اگر دانش آموزان حرکت و فعالیت بدنی را به درستی در مدارس تجربه نکرده باشند، نمی توان انتظار داشت که در آینده جامعه ای سالم و تندرست داشته باشیم.
۴.

بررسی نقش معلم در چگونگی ایجاد صفات مثبت پایدار در دانش آموزان پایه پنجم استان کرمانشاه

کلید واژه ها: معلم صفات مثبت مدرسه دانش آموزان آموزش تعلیم و تربیت رشد فکری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 832 تعداد دانلود : 491
آموزش وپرورش زمینه سازرشد فکری، اخلاقی، فرهنگی وتربیتی انسان های یک جامعه پویا است. معلم باتوجه به نفوذ معنوی ونقش الگویی خود دربین دانش آموزان، به عنوان رکن اصلی درپیشبرد این هدف محسوب می شود. معلم با محتوایی که دراختیار اوقرار داده میشود برای رسیدن به هدف تلاش می کند، ازجمله ملاک هایی که درگزینش و ارائه محتوا های تربیتی مورد توجه قرار می گیرد ملاک های اخلاقی است. در این مقاله به چگونگی ایجاد صفت مثبت پایدار در دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی پرداخته شدا است و راهکارهای زمینه سازی تربیت اخلاقی در آموزش و پرورش، با تأکید بر روش های آموزش اخلاق، همراه با نمونه هایی از سیره پیامبر(ص) و اهل بیت ع در سه دسته اخلاق گرایی، پاکسازی اخلاقی و زیباسازی اخلاقی ارائه گردید.
۵.

بررسی و تحلیل ضرورت مدیریت دانش در سازمان های دولتی به عنوان یک اصل مهم و حیاتی

نویسنده:

کلید واژه ها: مدیریت دانش عملکرد کارکنان سازمان های دولتی مهارت فردی کاربرد دانش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 98 تعداد دانلود : 398
مدیریت دانش فرآیندی است که به واسطه آن سازمان ها در زمینه یادگیری (درونی کردن دانش)، کدگذاری دانش (بیرونی کردن دانش) و توزیع و انتقال دانش، مهارت هایی را کسب می کنند. فرآیندی که به واسطه آن توانایی تبدیل داده به اطلاعات و اطلاعات به دانش را پیدا کرده و همچنین قادر خواهند بود دانش کسب شده را به گونه ای مؤثر در تصمیم های خود به کار گیرند. مدیریت دانش در سازمان به دنبال آن است تا نحوه و چگونگی تبدیل اطلاعات و دانسته های فردی و سازمانی را به مهارت های فردی و گروهی تبیین و روشن نماید. با بررسی و تحلیل اهمیت و ویژگی های دانش در حیطه عملکرد سازمان هامی توان دریافت که برخورداری از دانش و اطلاعات روزآمد برای ادامه حیات سازمان هابه یک ضرورت انکار ناپذیر تبدیل شده است. علوی و لیدنر نظام های مدیریت دانش را به عنوان نظام های بر مبنای فن آوری اطلاعات تعریف کرده اند. این نظام ها جهت پیشبرد فرآیندهای سازمانی خلق، ذخیره، بازیابی و اشاعه و کاربرد دانش مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله قصد داریم به بررسی و تحلیل ضرورت مدیریت دانش در سازمان های دولتی بپردازیم.
۶.

بررسی و شناخت اصول و راهکارهای پیشگیری از رفتارهای نابهنجار دانش آموزان

نویسنده:

کلید واژه ها: بزهکاری رفتارهای نابهنجار پیشگیری از بزه دانش آموز اختلال شخصیت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 85 تعداد دانلود : 755
بروز رفتارهای نابهنجار و بزهکاری دانش آموزان یکی از مسائلی است که معمولاً خانواده ها و معلمان با آن مواجه هستند. بروز رفتارهای نابهنجار در میان دانش آموزان به عنوان یکی از معضلات اساسی جامعه به ویژه نهاد آموزش و پرورش می باشد، زیرا ناهنجاری ها به تدریج نظم اجتماعی را مختل می نماید و زمینه بروز جرایم را فراهم می سازد. بنابراین شناخت علل ناهنجاری ها در هر جامعه ای در تصحیح روند جامعه پذیری و نظم اجتماعی می تواند موثر باشد. بروز رفتارهای نابهنجار در میان دانش آموزان یکی از مشکلات اجتماعی است که به نوبه خود منجر به بی نظمی در جامعه می گردد و موجب نگرانی اولیای مدارس و خانواده ها شده است زیرا بر فرآیند تعلیم و تربیت در مدارس تأثیر نامطلوبی گذاشته و در صورت تداوم زمینه بزهکاری دانش آموزان را فراهم می نماید. بنابراین ضرورت اقتضا می نماید عوامل مؤثر بر بروز رفتارهای نابهنجار دانش آموزان شناسایی گردد و راهکارهایی جهت پیشگیری از رفتارهای نابهنجار ارائه شود. به همین جهت در این مقاله قصد داریم به بررسی و شناخت اصول و راهکارهای پیشگیری از رفتارهای نابهنجار دانش آموزان بپرداریم.
۷.

راه های تشویق فرزندان در راستای پیشرفت تحصیلی آن ها

نویسنده:

کلید واژه ها: پیشرفت تحصیلی تشویق و تنبیه دانش آموز افت تحصیلی والدین تحصیل دانش آموز

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 203 تعداد دانلود : 639
روش های زیادی وجود دارند که والدین به کمک آن می توانند باعث موفقیت بیشتر فرزندان خود در مدرسه و در راستای تحصیل آن ها شوند. حضور یک فرزند با هوش و درس خوان در خانواده که از همان سال های اول تحصیل قابل تشخیص است، وظیفه والدین و به خصوص مادر را صد چندان می کند. متأسفانه مادران وظیفه خود را در این می بینند که بالای سر فرزندشان بایستند، تا او مشق هایش را بنویسد، از او درس بپرسند، دیکته بگویند و یا حتی بعضی از کارهای درسی فرزندشان را انجام دهند. هدف و تمرکز همه این فعالیت ها- فرزند- است، اما این کارها تا چه زمانی می تواند موثر باشد؟ چند درصد از والدین از چنین روش هایی به نتایج موثر و ماندگاری می رسند؟ مادرانی که علاقه مند به پیشرفت مستمر و واقعی فرزندشان هستند، باید جهت قسمتی از فعالیت ها را به طرف خود برگردانند. مادران باید پا به پای فرزندان، پیش روند، اما نه در امور درسی، بلکه در رشد فکری و فرهنگی. هدف این مقاله بررسی عوامل موثر بروضعیت تحصیلی دانش آموزان و راه های تشویق فرزندان در راستای پیشرفت تحصیلی آن ها است. برای دست یابی به این هدف، متغیرهای گوناگون مرتبط با عملکرد تحصیلی اعم از متغیرهای فردی وشخصیتی دانش آموزان، متغیرهای مربوط به عوامل آموزشی از قبیل نگرش به رفتار معلم، مدیر، مشاور، امکانات آموزشی آموزشگاه و متغیرهای خانوادگی، از قبیل نوع روابط باسرپرست، تعداد خانوار و... را شناسایی و از طریق تدوین فرضیه، ارتباط این متغیرها را با وضعیت تحصیلی دانش آموزان شد.
۸.

مهارتهای ضروری مدیران سازمان های آموزشی با مداقه در شاخص های روابط انسانی مطلوب در محیط آموزشی

نویسنده:

کلید واژه ها: محیط آموزشی مهارتهای مدیران مدیر سازمان مهارتهای مدیریتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 725 تعداد دانلود : 828
همه مشاغل مدیریت مستلزم کاربرد مهارت هاست. گرچه در انجام دادن بعضی از وظایف، مهارت های سه گانه لازم و ملزوم یکدیگر به نظر می رسند، با وجود این، ارزش نسبی آنها در سطوح و رده های مختلف مدیریت فرق می کند. مدیران رده های سرپرستی به مهارت های فنی قابل ملاحظه ای نیاز دارند زیرا که وظایف آنها غالباً ایجاب می کند که زیردستان خود را راهنمایی کنند یا آموزش دهند. در مقابل مدیران رده بالای سازمان ها چندان نیازی به مهارت های فنی ندارند بلکه وظایف تصمیم گیری، برنامه ریزی و سازماندهی ایجاب می کند که به مهارت ادراکی قابل ملاحظه ای مجهز باشند. مهارت های انسانی تقریباً لازمه انجام دادن همه وظایف در همه سطوح مدیریت است زیرا که مدیران صرفنظر از نوع وظایف یا سطح مسئولیت و مقام با افراد انسان سر و کار داشته برای جلب همکاری و اثرگذاری بر رفتار آنها باید از مهارت های انسانی برخوردار باشند. از این رو، امروزه، در مدیریت سازمان ها، تأکید بر مهارت های انسانی اولویت ویژه ای پیدا کرده است. امروزه مدیریت و رهبری سازمان ها و نهادها تا حد زیادی به کارایی و اثربخشی مدیریت بستگی دارد. بنابراین اگر مدیران آموزشی جامعه از مهارت و دانش کافی برخوردار باشند، بدون تردید نظام آموزشی اثربخشی خواهیم داشت. مدیر و رهبر آموزشی، علاوه بر دانایی و توانایی در زمینه های فنی و انسانی کار خود، باید بتواند وظایف آموزش و پرورش، رهبری مدیریت آن را در یک زمینه کلی اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی ملاحظه کند. به عبارت دیگر، دارای مهارتهای فنی و انسانی و مهارت ادراکی باشد و همچنین در محیط آموزشی روابط اجتماعی مطلوب داشته باشد.
۹.

نقش سیستم های اطلاعاتی در حمایت از تصمیم گیری مدیران مدارس استثنایی بر اساس الگوی سیمون

کلید واژه ها: تصمیم گیری مدیران سیستم های اطلاعاتی الگوی سیمون مدرسه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 304 تعداد دانلود : 319
سیستم های اطلاعاتی یکی از سیستم های مبتنی بر کامپیوتر است که اطلاعات مورد نیاز مدیران مدارس استثنایی را برای تصمیم گیری در اختیار آنان قرار می دهد. وجود چنین سیستمی باید اطلاعات را متنناسب با خواسته های مدیران مدارس ارائه نماید. هدف از پژوهش حاضر دستیابی به مدلی است که معرفی سیستم هایی می باشد که از تصمیم گیری مدیران مدارس حمایت می کند. روش پژوهش حاضر روش کیفی از نوع تحلیل محتوا بوده و اطلاعات تحقیقی از طریق بررسی شواهد، منابع و اسناد کتابخانه ای، اطلاعات شبکه های اینترنتی و مصاحبه با مدیران مدارس استثنایی گردآوری شده است. ابزار این پژوهش مصاحبه می باشد. جامعه آماری در پژوهش حاضر کلیه مدیران مدارس استثنایی استان اصفهان می باشد. برای تعیین نمونه پژوهش حاضر، مصاحبه با مدیران تا جایی ادامه پیدا کرد که داده های پژوهش به حد اشباع رسید. برای تجزیه و تحلیل یافته ها نیز از روش تحلیل محتوا و مصاحبه استفاده گردید. در ادامه نتایجه بدست امده مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت. موفقیت های ایجاد شده در تصمیم گیری مدارس استثنایی وابستگی زیادی در بکارگیری به موقع از داده ها و اطلاعات موجود در سیستم های اطلاعاتی می باشد.
۱۰.

نگاهی به جایگاه اقلام تعهدی در صورت های مالی و اثرگذاری آن بر پیشگیری و اجتناب از زیان

نویسنده:

کلید واژه ها: اجتناب از زیان اقلام تعهدی مدیریت سود صورت مالی سود حسابداری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 636 تعداد دانلود : 597
اقلام تعهدی تفاوت بین سود حسابداری و جریان وجوه نقد حاصل از عملیات را بیان می کند. بدین معنی که اقلام تعهدی بزرگ، نشان دهنده فزونی سود گزارش شده نسبت به جریان وجوه نقد تولید شده توسط شرکت می باشد. این تفاوت، نتیجه قیود حسابداری می باشد که چه زمانی درآمد و هزینه باید شناسایی شوند. اقلام تعهدی را می توان به اجزای اختیاری و غیراختیاری تفکیک کرد. اجزای اختیاری اقلام تعهدی عبارت از اقلامی است که مدیریت می تواند کنترل هایی بر روی آن ها اعمال کند. اجزای غیراختیاری اقلام تعهدی عبارت از اقلام تعهدی است که مدیریت نمی-تواند بر روی آن ها کنترلی اعمال نماید. از جمله دلایل و انگیزه هایی که مدیران را وا می دارد تا از پیش بین زیان اجتناب ورزند می توان به تلاش برای حفظ سمت و شغل ارتقای آن، تعیین یه هدف مساعد و مطلوب برای عملکرد و تلاش آتی و فشار از سوی ساختار حاکمیت شرکتی بانک محور و... اشاره کرد. برخی از این انگیزه ها به طور بالقوه در مدیران ایرانی نیز وجود دارد مثلا برخی ازمدیران شرکتهای ایرانی، مدیریت شرکتی را برعهده دارند که متعلق به یک هلدینگ یا سازمانی است که شرکتهای دیگری رانیز در مجموعه سرمایه گذاری خود دارد. بنابراین مدیر تلاش می کند تا با پیش بینی سود واجتناب از پیش بینی زیان، انگیزه و اشتیاق خود را برای دستیابی به یک هدف مطلوب و موفقیت آمیز نشان دهد. با توجه موارد بالا دراین مقاله علمی به دنبال پاسخ این سوال هستیم که آیا بین مدیریت اقلام تعهدی و اجتناب از زیان رابطه وجود دارد؟
۱۱.

نگاهی علمی به اهداف و دلایل ضرورت آموزش ضمن خدمت معلمان

کلید واژه ها: آموزش ضمن خدمت معلم و آموزگار آموزش و پرورش سیستم آموزشی دوره آموزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 810 تعداد دانلود : 512
آموزش ضمن خدمت مجموعه فعالیت های نیازسنجی و برنامه ریزی شده به منظور اصلاح و بالا بردن دانش، مهارت ها، نگرش ها و رفتارهای اعضای سازمان برای انجام دادن وظایف خاص محوله سازمانی است. آموزش ضمن خدمت یکی از مناسب ترین و دراختیارترین منابع و راهکارهای بهبود و ارتقاء منابع انسانی و دستیابی به دانش و مهارتهای لازم جهت رشد و ارتقاء است و حال آنکه آموزش پر هزینه و گران است و زمانی می تواند مقرون به صرفه، مؤثر، قابل توجیه و اجرا باشد که براساس نیازسنجی مناسب و علمی و در قالب الگو و چهارچوبی از پیش طراحی و تعیین شده اجرا شود. امروزه آموزش و بهسازی منابع انسانی به عنوان یکی از استراتژیهای اصلی دستیابی به سرمایه انسانی، و سازگاری مثبت با شرایط تغییر به عنوان دو مزیت رقابتی سازمان ها قلمداد می شود و از این رو جایگاه و اهمیت راهبردی آن در بقاء و توسعه سازمان نمایان شده است. بدیهی است این فعالیت نیز مانند هر فعالیت سازمانی دیگر مستلزم برنامه ریزی صحیح و اصولی است.در این راستا تعیین نیازهای آموزشی به عنوان اولین گام در برنامه ریزی آموزشی ضمن خدمت مطرح می شود که اگر به درستی طرح ریزی و اجرا گردد تمهیدی اساسی و مهم برای اثربخشی کارکرد آموزش های ضمن خدمت و طبعاً بهره وری شاغلین خواهد بود. یکی از رایج ترین شیوه های آموزشی در کشورهای توسعه یافته شیوه غیرحضوری است. به همین دلیل در حال حاضر امکان برگزاری این دوره ها به صورت مجازی نیز فراهم شده است. در راستای تحقق برنامه نقشه راه اصلاح نظام اداری شورای عالی (مبنی بر توسعه دولت الکترونیک)، مرکز برنامه ریزی آموزش منابع انسانی وزارت آموزش وپرورش با توجه به رویکرد مورد تأکید بر اجرای دوره های آموزشی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات، با هدف افزایش اثربخشی آموزش، بهره وری سازمان، حذف واسطه ها از تدریس و ارسال پیام اصلی مؤلف به فراگیران با کمترین هزینه طی مراحل قانونی، نسبت به برگزاری دوره های الکترونیکی اقدام نموده است. در این مقاله قصد داریم به اهداف و دلایل ضرورت آموزش ضمن خدمت معلمان بپردازیم.