پژوهش های مدیریت در جهان اسلام

پژوهش های مدیریت در جهان اسلام

پژوهش های مدیریت در جهان اسلام سال چهارم تابستان 1401 شماره 11

مقالات

۱.

بررسی نقش و تاثیر نظام آموزش عالی در تحولات اقتصادی و اجتماعی در عرصه جهانی

نویسنده:

کلید واژه ها: آموزش عالی تعلیم و تربیت دانشگاه تحولات اقتصادی سرمایه انسانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 222 تعداد دانلود : 359
آموزش عالی، معرف نوع مهمی از سرمایه گذاری در منابع انسانی است که با فراهم آوردن و ارتقاء بخشیدن دانش، مهارت ها و نگرش ها به توسعه اقتصادی کمک می کند. آموزش عالی، به طور قطع نه تنها موجب ترویج دانش می شود بلکه با پیشرفت های تحقیقاتی، تکنولوژیک و علمی، دانش جدید نیز به وجود می آورد. بررسی مختصری از اصلاحات آموزشی در اکثر کشورهای جهان روشنگر این نکته است که یکی از جنبه های مهم این اصلاحات تلاش برای ایجاد پلی بین نظام آموزشی و نظام اقتصادی آن جوامع است. به هرصورت باید اذعان داشت آموزش عالی از جهات مختلفی در تمامی ابعاد توسعه نقش اساسی دارد. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به بررسی نقش و تاثیر نظام آموزش عالی در تحولات اقتصادی و اجتماعی در عرصه جهانی بپردازیم. روش مطالعه در این مقاله تحلیلی توصیفی بوده و به صورت مطالعه اسنادی با بهره گیری از اصول تحلیل محتوا بوده و با بحث در خصوص موضوعات تغییرات ساختاری در آموزش عالی، سیستم ابداعات ملی و نقش دانشگاه ها در تولید و گسترش آن، نقش محوری دانشگاه ها در تولید و گسترش سرمایه انسانی، تغییر در چشم انداز دانشگاه ها و تحول در شکل و محتوا، و نیز چالش های فراروی آموزش عالی در قرن جدید را مورد بررسی قرار خواهیم داد. در پایان نیز براساس مطالب عنوان شده در مقاله پیشنهاداتی ارائه گردیده است.
۲.

بررسی و شناخت انواع، عناصر و عوامل موثر درخصوص تعهد سازمانی و پیامدهای آن در راستای رضایت شغلی دبیران تربیت بدنی

نویسنده:

کلید واژه ها: تعهد سازمانی رضایت شغلی عملکرد کارکنان نیروی انسانی دبیران تربیت بدنی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 360 تعداد دانلود : 190
یکی از عوامل محسوس مؤثر بر عملکرد کارکنان، تعهد سازمانی آنان می باشد. نیروی انسانی وفادار، سازگار با اهداف و ارزش های سازمانی، حاضر است حتی فراتر از وظایف مقرر در شرح شغل، فعالیت نماید و می تواند عامل مهمی در اثربخشی سازمانی باشد. وجود چنین نیرویی در سازمان، توأم با بالارفتن سطح عملکرد و پایین آمدن نرخ غیبت، تأخیر و ترک خدمت می باشد و وجهه و اعتبار سازمان را در اجتماع مناسب جلوه داده و زمینه را برای رشد و توسعه سازمان فراهم می آورد. بر عکس نیروی انسانی با احساس وفاداری، تعلق و تعهد سازمانی نه تنها خود در جهت نیل به اهداف سازمان حرکت می کند، بلکه با ایجاد فرهنگ بی تفاوتی نسبت به مسائل و مشکلات سازمان در بین دیگر همکاران می تواند مؤثر واقع شود. لذا بررسی در زمینه تعهد سازمانی و بررسی عوامل مؤثر بر آن و نتایج حاصل از آن و به خصوص ارتباط آن با عملکرد کارکنان می تواند از جمله تحقیقات مؤثر در علوم رفتار سازمانی باشد. به هرحال باید دانست تعهد سازمانی نگرش درباره وفاداری کارکنان به سازمان و یک فرآیند مستمر است که به واسطه مشارکت افراد در تصمیمات سازمانی، توجه افراد به سازمان و موفقیت و رفاه سازمان را می رساند. در این مقاله قصد داریم به بررسی و شناخت انواع، عناصر و عوامل موثر درخصوص تعهد سازمانی و پیامدهای آن در راستای رضایت شغلی دبیران تربیت بدنی بپردازیم.
۳.

بررسی ویژگی ها، عوامل و اجزای نظام آموزش از راه دور در سیستم آموزشی ایران

کلید واژه ها: آموزش از راه دور آموزش مجازی اینترنت تعلیم و تربیت آموزگار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 942 تعداد دانلود : 215
آموزش از راه دور عبارت است از نوعی فرایند آموزشی که در آن تمامی یا بیشتر آموزش از طریق یاددهنده نسبت به فرد یادگیرنده فارغ از زمان و مکان انجام می گیرد، بدین مضمون که تمامی یا بخشی از ارتباط بین آموزگاران و آموزنده ها از طریق یک رسانه مصنوعی، خواه الکترونیک، خواه چاپی صورت می پذیرد. بنابرتعریف، در آموزش از راه دور ابزار نرمال یا اصلی ارتباط، فناوری است. شاید در دهه های قبل، سیستم استادمحوری و حضور فیزیکی در کلاس درس، تنها راه ممکن برای ادامه تحصیل در هشت مرکز آموزش عالی بود اما حالا با وجود توسعه روزافزون دنیای آموزش مجازی، آموزش های سنتی در دانشگاه ها با یک رقیب قدرتمند روبه رو شده است. آموزش از راه دور با بهره گیری از جهان اینترنت برای انتقال مفاهیم آموزشی به دانشجو یا دانش آموز، هم اکنون به عنوان یک روش علمی و موثر در سیستم آموزشی ما شناخته می شود که روزبه روز نیز هواداران آن در حال افزایش است. این سیستم آموزشی موجب می شود دانش آموز یا دانشجوی مجازی، وقت و انرژی کمتری برای یادگیری صرف کند و بسته های آموزشی را از طریق پست الکترونیکی، بهره گیری از آموزش و کلاس های مجازی و استفاده از کتابخانه الکترونیکی دریافت کند اما آموزش از راه دور در ایران با مولفه های استاندارد دانشگاه های جهان فاصله زیادی دارد؛ به نحوی که می توان گفت آموزش های از راه دور ایران در مقایسه با آموزش های مجازی در کشورهای توسعه یافته، شبیه کودکی است که نه تنها هنوز یاد نگرفته به درستی راه رود، بلکه زمین زیر پای او برای حرکت هموار نیست. با توجه به اهمیت این موضوع قصد داریم به بررسی ویژگی ها، عوامل و اجزای نظام آموزش از راه دور در سیستم آموزشی ایران بپردازیم.