پژوهش های مدیریت در جهان اسلام

پژوهش های مدیریت در جهان اسلام

پژوهش های مدیریت در جهان اسلام سال سوم تابستان 1400 شماره 7

مقالات

۱.

ارتباط موثر و تعامل آمیز معلم با دانش آموزان در راستای شیوه های نوین مدیریت کلاس درس با رویکرد تربیتی آموزشی

نویسنده:

کلید واژه ها: تدریس آموزگار معلم مدیریت کلاس تنبیه و تشویق دانش آموز

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 71 تعداد دانلود : 699
مدرسه روابط انسانی را که موجب ایجاد تعادل فکری در فرزند می شود ترغیب می کند و به دانش آموزان این احساس را می بخشد که متعلق به گروه معینی هستند و در این گروه نقش مهمی دارند. در کلاس هایی که در آن روابط انسانی درست وجود دارد، محیط مطلوبی ایجاد می کند که دانش آموزان در داخل آن شکوفا می شوند و معلم که بیش از هر شخص دیگری در ایجاد روابط انسانی نیکو مؤثر است، باید به گونه ای باشد که درسایه تعادل احساساتی خویش، با دانش آموزان تفاهم پیدا کند. معلم باید بتواند ارتباطی سالم و دو طرفه برقرار نماید، تا سبب تبادل افکار و احساسات شده و در قبال آن به انتقال مفاهیم و دانش مورد نیاز دانش آموزان بپردازد و آنها را در فرآیند یادگیری راهنمایی نماید و این برقراری ارتباط مؤثر جز با مدیریت اثربخش و توانای معلم ممکن نخواهد شد. در این مقاله سعی شده است ارتباط موثر و تعامل آمیز معلم با دانش آموزان در راستای شیوه های نوین مورد بررسی قرار گیرد، زیرا همه ی جوامع انسانی انتظار دارند که مدرسه در کودکان آنان تغییرات مثبتی ایجاد نماید تا آنها قدرت استدلال، نقادی و حضور در جامعه را پیدا نمایند. بنابراین معلم به مثابه برنامه ریز نظام کلاس درس باید با توانایی، دانایی و خلاقیت خاص خود فراگیران را یاری دهد تا در امور مختلف زندگی موفق باشند.
۲.

آسیب شناسی ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاها خرداد 1400

کلید واژه ها: انتخابات شورای شهر کاندید انتخابات شورا انتخابات شورا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 752 تعداد دانلود : 684
با عنایت به مفهوم دموکراسی در زندگی بشر امروزی و جایگاه ویژه نهاد انتخابات در فرایند حکومتداری در جوامع پویا و مترقی، به دو دلیل عمده قوانین و آیین نامه های اجرایی مرتبط با انتخابات را می توان از حساس ترین و چالشی ترین قوانین و مقررات اجرایی دولت ها و حکومت ها دانست. نخست آن که: حس قدرت طلبی افراد جامعه و این مهم که در حکومت های دموکراتیک کسب قدرت صرفاً از طریق برگزاری انتخابات حاصل می گردد، سبب می شود چنانچه قانون مربوط به برگزاری انتخابات صریح، در برگیرنده ی تمامی فرایندها و جزیی نگر نباشد، امکان سوء استفاده ی جناح های سیاسی، احزاب و افراد قدرت طلب به ویژه نهادهای اقتصادی و حتی نظامی، به سادگی و پرداخت هزینه های اندک، ممکن می-گردد. همین عامل می تواندبه ارکان جامعه و نظام مردم سالار آن آسیب های جدی وارد کند و باعث قدرت گرفتن افراد ناشایست در جامعه گردد. دوم، حسن اعتماد مردم به دولت مستقر و حکومت پیامد آن در جوامع پویا و زنده ی امروزی، ناشی از شیوه ی انتخاب دولتمردان و مدیران از طریق مراجعه به ارای عمومی است. در صورت خدشه دار شدن این اعتماد، روابط جامعه یا به عبارتی مردم و حکومت دچار چالش می شود.
۳.

بررسی فاکتورها و علل افت تحصیلی دانش آموزان و نظریات مختلف در راستای مهارت های ارتباطی معلمان با دانش آموز

کلید واژه ها: مهارت های ارتباطی افت تحصیلی قاطعیت بینش گوش دادن دریافت و ارسال پیام کنترل عواطف

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 180 تعداد دانلود : 370
ورود به مدرسه نقطه آغازی برای حرکت مداوم در مسیر آموزش است اما در بین راه عواملی موجب کند شدن حرکت دانش آموزان در مسیر تحصیل یا ترک تحصیل آنها می شود.این مسئله هر سال مقدار زیادی از منابع مالی انسانی را به هدر می دهد و آثار مخرب و جبران ناپذیر در حیات فردی و اجتماعی فرد بر جای می گذارد. آموزش و پرورش به عنوان پایه هر توسعه و مخصوصاً آموزش و تربیت نیروی انسانی از جایگاه والایی برخوردار است و اولین مساله ای که معمولاً در خصوص نیروی انسانی ذهن هر انسانی را به خود مشغول می کند، بحث «مهارت های ارتباطی» است. ضرورت بررسی این موضوع به قدری اهمیت دارد که مقدمه ی هر نوع آموزش و پرورش خلاق بر پایه ی همین روابط استوار است و آموزش بدون ایجاد رابطه معنایی نخواهد داشت.معلمان در همان آغاز کار خود پی می برند که نحوه ی ارتباط با دانش آموزان بسیار اهمیت دارد.دانش آموز قبل از آن که معلم را به عنوان یک متخصص و صاحب نظر قلمداد کند به میزان مهارت و توانایی معلم در برقراری یک ارتباط مطلوب اهمیت می دهد. در این راستا باید توجه داشت افزایش مهارتهای ارتباطی معلمان منجر به کاهش افت تحصیلی دانش آموزان خواهد شد و یک رابطه معکوس بین آنها وجود دارد. در بین مؤلفه های مهارتهای ارتباطی، مهارت قاطعیت معلمان بیشترین تأثیر و کنترل عواطف کمترین تأثیر را در کاهش افت تحصیلی دارد.
۴.

بررسی و تحلیل مدیریت بحران در هنگام وقوع زلزله در مدارس ایران

نویسنده:

کلید واژه ها: بحران مانور زلزله مدیریت بحران خسارات زلزله پس لرزه کمیته بحران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 369 تعداد دانلود : 351
زلزله یکی از انواع پدیده ها و مخاطراتی است که به علت تاثیر از لایه های درونی زمین در سطح جهان تاثیر گذار است. در این رهگذر کشور ایران هم بر روی کمربند زلزله قرار گرفته و خطر رخ دادن زلزله بیش از دیگر کشورهاست. در جریان زلزله اقشار مختلف مردم در معرض آسیب و خطر قرار دارند که در بین آنان دانش آموزان نیز چه در محیط مدرسه و چه در محیط منزل از جمله گروههای جامعه هستند که همواره در معرض خطرات ناشی از زلزله قرار دارند. در بحث کاهش تلفات زلزله در مدارس وآماده نگه داشتن دانش آموزان برای مقابله با خطرات ناشی از آن مطلب مهم و کلیدی قابل توجه است که از آن جمله میتوان به لزوم مقاوم سازی فضاهای آموزشی ،بحث آموزش و ایجاد حساسیت بین دانش آموزان اشاره کرد که باعث می شود در صورت وقوع زلزله که هر لحظه بروز آن امکان پذیر خواهد بود تلفات را به حداقل برسانند. در این بین آموزش و مانورهای مستمر برای آمادگی این عزیزان در برابر زلزله بعنوان حلقه گم شده در چرخه مدیریت بحران زلزله در کشور اجتناب ناپذیر و امری ضروری است. به هر حال برای مواجهه با همه بحران ها می بایست به انواع آن آشنا بود و شناخت لازم داشت. به همین دلیل برای رویارویی با خطرات احتمالی، ساز و کار های لازم را باید پیش بینی کرد. عدم توجه به این خطرات باعث بروز خسارات جانی و مالی شدیدوجبران ناپذیر خواهد شد لذا باید خود را همواره برای مواجهه با وقوع بحران ها بالاخص زلزله آماده کرد که مهمترین اقدام به کار گیری مدیریت بحران است.
۵.

پیش بینی خرابی ماشین ابزار ساختمان سازی با استفاده از تکنیکهای Data Mining ( کشف دانش در پایگاه داده ها KDD (knowledge discovery in databases)

کلید واژه ها: تکنیک های داده کاوی شبکه عصبی مصنوعی رگرسیون و درخت تصمیم ماشین ابزار نگهداری و تعمیرات درخت تصمیم داده کاوی خرابی ماشین آلات

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 331 تعداد دانلود : 103
داده کاوی در واقع یک روش است، یک روش که قرار است به واسطه آن مسئله ای حل شود. این روش بر روی حجم زیادی از داده ها کار می کند و تحلیل مورد نیاز را انجام می دهد، در نهایت یک سری الگوهای تکرارشونده استخراج می شود که می تواند برگ برنده باشد. سپس نوبت به پیدا کردن ارتباطات بین الگوهای مختلف است و در نهایت یک سری راه حل های مهم در این چالش وارد می شوند.ابزار ها ، دستگاه ها و تجهیزات گوناگون در شرکت ها، همواره به عنوان یکی از مهم ترین سرمایه های کارخانه ها به شمار می آید؛ بنابراین با توجه به اینکه هزینه های خرید، نت (نگهداری و تعمیرات) تجهیزات بسیار گران و پرهزینه است و بخش عمده ای از سرمایه ثابت و هزینه های عملیاتی شرکت ها را تشکیل می دهند؛ طبیعی است که یکی از دغدغه های اساسی برای مدیران ارشد در چگونگی به کارگیری و نگهداری بهینه این تجهیزات باشد.تحقیق حاضر (پیش بینی خرابی ماشین ابزار ساختمان سازی با استفاده از تکنیکهای داده کاوی ) به دنبال پیش بینی خرابی ماشین ابزار ساختمان سازی با استفاده از تکنیکهای داده کاوی بود. برای اینکار اطلاعات 50 ماشین ابزار به عنوان نمونه آماری در مدت زمانی مشخص جمع اوری گردید و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.در این تحقیق با استفاده از سه تکنیک شبکه عصبی مصنوعی، رگرسیون و درخت تصمیم به پیش بینی زمان خرابی تجهیزات ساختمانی پرداخته شد. متغیرهای ورودی شامل نوع خرابی، تعداد ساعات خرابی، زمان توقف، فاصله بین خرابیها،زمان تعمیر به ساعت و زمان خرابی دستگاه بود. با استفاده از تکنیک شبکه عصبی معادله رگرسیونی یافته شد که با فاصله تقریبا زیاد تغییرات در متغیر وابسته را پیش بینی می کرد. ضریب تعیین بدست آمده برای کل شبکه عصبی مقدار 18 درصد را نشان می دهد که اعتبار بالائی را نشان نمی داد. در بخش درخت تصمیم با استفاده از ند و شاخه و برگ درخت تصمیمی بدست آمد که شرایط را با توجه به مقادیر هریک از متغیرهای تصمیم نشان می داد. در بخش رگرسیون ضریب تعیین 0.98 بدست آمد که نشانگر اعتبار بالای مدل رگرسیون بود ضمن اینکه آماره F و تحلیل واریانس نشانگر معنی داری کلی مدل رگرسیون بود اما زمانی که ضرائب رگرسیون بدست می آید دو متغیر X3 و X5 به دلیل آنکه سطح معنی داری آنها بیش از 0.05 بود و این نشان می داد که آنها در سطح اطمینان 95 درصد بی معنی بودند لذا از مدل خارج شده و صرفا سه متغیر X1و X2 و X4 در معادله رگرسیون قرار داده شدند. نتیجه حاصل نشانگر فاصله بسیار کم بین مدل رگرسیون با حذف دو متغیر x3 و x5 بود و می توان گفت مدل رگرسیون در این تحقیق بهتر می تواند پیشگوی زمان خرابی تجهیزات باشد.