پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی

پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی

پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی سال سوم بهار 1401 شماره 6

مقالات

۱.

تاثیر رهبری دانش محور بر ارزش آفرینی شفافیت سازمانی با نقش میانجی مهارت های فراشناخت مدیران

تعداد بازدید : 66 تعداد دانلود : 644
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رهبری دانش محور بر ارزش آفرینی شفافیت سازمانی با نقش میانجی مهارت های فراشناخت مدیران مدارس ناحیه 2 شهرستان ساری با روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران مدارس ناحیه 2 شهرستان ساری در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 220 نفر بود. طبق جدول کرجسی و مورگان، تعداد 136 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شد. ابزار اندازه گیری داده ها شامل پرسشنامه های استاندارد رهبری دانش محور ویتالا (2004)، شفافیت سازمانی مدیر (1386) و مهارت های فراشناخت شاطریان محمدی (1386) بود. روایی پرسشنامه توسط متخصصان این امر تأیید شد و با محاسبه آلفای کرونباخ، پایایی پرسشنامه های رهبری دانش محور برابر ۰/89، شفافیت سازمانی برابر ۰/81 و مهارت های فراشناخت برابر ۰/85 محاسبه گردید که نشان داد پرسشنامه ها از پایایی نسبتاً بالایی برخوردار هستند. روش تجزیه و تحلیل داده ها استفاده از روش های آمار توصیفی(محاسبه فراوانی و درصدها، میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (آزمون کولموگروف اسمیرنوف، t وANOVA از طریق برنامه نرم افزاری SPSS 22 بود. یافته ها نشان داد که رهبری دانش محور بر ارزش آفرینی شفافیت سازمانی با نقش میانجی مهارت های فراشناخت مدیران مدارس ناحیه 2 شهرستان ساری تاثیر دارد.
۲.

رابطه باورهای دینی و بهداشت روانی دانش آموزان متوسطه دوم

نویسنده:
تعداد بازدید : 73 تعداد دانلود : 21
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین باورهای دینی با بهداشت روانی دانش آموزان متوسطه دوم انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی؛ از لحاظ ماهیت، توصیفی و از نظر روش، همبستگی و جامعه آماری، شامل کلیه دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان بهشهر به تعداد 4469 نفر بود. مطابق با جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان، 354 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر حسب جنسیت (دختر: 156 نفر و پسر: 198 نفر) انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های استاندارد باورهای دینی و بهداشت روانی بود. با بهره گیری از نرم افزار SPSS23 و در سطح معنی داری 0/05=a، یافته ها نشان داد رابطه معنی داری بین باورهای دینی با بهداشت روانی دانش آموزان وجود دارد. هم چنین، بین باورهای دینی با شکایت های جسمانی، اضطراب، ناسازگاری اجتماعی و افسردگی دانش آموزان نیز رابطه معنی داری وجود دارد. بنابراین، باورهای دینی عاملی موثر در جهت افزایش بهداشت روانی دانش آموزان از جمله کاهش اضطراب و افسردگی و افزایش سلامت جسمانی و سازگاری اجتماعی است که باید در خانواده، مدرسه و جامعه به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
۳.

هنر مهرسازی در دوره ساسانی

نویسنده:
تعداد بازدید : 621 تعداد دانلود : 929
از جمله آثاری که سهم بارزی درشناسایی فرهنگ و تمدن در بسیاری از مسائل گوناگون ادوار کهن داشته و تحقیق بر روی آنها جوابگوی مجهولات بی شماری است، آثار کنده کاری و مهرها می باشند. نقش مهر در دوره های مختلف متفاوت بوده و این نقش ها نشانه پیشرفت جوامع مختلف است. مهرها با توجه به جایگاه مذهبی، سیاسی و اعتقادی که در جوامع مختلف داشته اند شناخت آنها مجهولات فراوانی را می تواند پاسخگو باشد. دوره ساسانی از جمله دورانی است که به ساخت و کاربرد مهر توجه گردیده، در این پژوهش سعی بر آن است که با بررسی فن شناسی هنری مهر در دوره ساسانی به شناخت اعتقادات، باورها، وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آن دوران از طریق نقوش نمادین دست یابیم. با توجه به تنوع فرم جنس و نقش بر روی مهرها به نظر می رسد که مهر در بین تمام طبقات اجتماع ساسانی در زمینه های مختلف از جمله نشانه مالکیت، جنبه دعایی و تعویذ، شخصی، اداری و تجاری مورد استفاده قرار می گرفته است.
۴.

مقایسه انگیزش شغلی، خودکارآمدی و رضایت شغلی معلمان آشنا و ناآشنا با اصول تولید محتوای الکترونیکی در آموزش در دوران پاندمی کرونا

تعداد بازدید : 791 تعداد دانلود : 14
پژوهش حاضر با هدف مقایسه انگیزش شغلی، خودکارآمدی و رضایت شغلی معلمان آشنا و ناآشنا با اصول تولید محتوای الکترونیکی در آموزش در دوران اپیدمی کرونا، با روش توصیفی از نوع پس رویدادی یا علی مقایسه ای انجام شد. جامعه آماری متشکل از کلیه آموزش و پرورش شهرستان جویبار بوده که به روش نمونه گیری در دسترس، تعداد 100 نفر (آشنا با اصول تولید محتوای الکترونیکی: 50 نفر و ناآشنا با اصول تولید محتوای الکترونیکی: 50 نفر) به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری متغیرها، پرسشنامه های استاندارد انگیزش شغلی لوداهل و کیچنر (1997)، خودکارآمدی شرر و مادوکس (1982) و رضایت شغلی گریکسون (1987)، بود که روایی محتوایی آن با نظر متخصصان تایید شد. جهت تایید پایایی، محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه های انگیزش شغلی، خودکارآمدی و رضایت شغلی، به ترتیب برابر با 0/86، 0/84 و 0/81، بود. آزمون پارامتری t مستقل نشان داد میزان انگیزش شغلی، خودکارآمدی و رضایت شغلی معلمان آشنا با اصول تولید محتوای الکترونیکی در آموزش در دوران کرونا بیشتر از انگیزش شغلی، خودکارآمدی و رضایت شغلی معلمان ناآشنا با اصول تولید محتوای الکترونیکی در آموزش در دوران کرونا است.
۵.

بررسی رابطه بلوغ الکترونیک با رفتار شهروندی سازمانی و جانشین پروری کارکنان آموزش وپرورش ناحیه 2 شهر ساری

نویسنده:
تعداد بازدید : 934 تعداد دانلود : 34
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بلوغ الکترونیک با رفتار شهروندی سازمانی و جانشین پروری کارکنان آموزش و پرورش ناحیه 2 شهر ساری بود. در این تحقیق به منظور تحقق اهداف مطرح شده و با توجه به ماهیت موضوع از روش توصیفی و از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان آموزش و پرورش ناحیه2 شهر ساری بود که تعداد آنها برابر با 500 نفر بودکه تعداد 217 نفر بر اساس روش نمونه گیری تصادفی با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته شاخص های بلوغ تجارت الکترونیک، پرسشنامه استاندارد رفتار شهروندی سازمانی اورگان و کانوسکی (OCBI)، و جانشین پروری بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بلوغ الکترونیک با رفتار شهروندی سازمانی و جانشین پروری کارمنان آموزش و پرورش ناحیه 2 ساری رابطه دارد. بدین ترتیب که هر چه بلوغ الکترونیک در بین کارکنان بالاتر باشد رفتار شهروندی و جانشین پروری آنان نیز بالا خواهد بود و همچنین رفتار شهروندی سازمانی با جانشین پروری کارکنان آموزش وپرورش ناحیه 2 ساری رابطه دارد. به این معنی که هر چقدر که رفتار شهروندی سازمانی در بین کارکنان بالاتر باشد جانشین پروری آنان نیز بالاتر خواهد بود.
۶.

رابطه بهزیستی روان شناختی و احساس تنهایی و کیفیت زندگی با اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی با تاکید بر اینستاگرام در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان آمل

تعداد بازدید : 245 تعداد دانلود : 565
پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه بهزیستی روان شناختی و احساس تنهایی و کیفیت زندگی با اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی با تاکید بر اینستاگرام در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان آمل، انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع تحصیلی متوسطه دوم آموزش و پرورش شهرستان آمل در سال تحصیلی 98 – 1397 به تعداد 10616 نفر بود. طبق جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد 375 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های بهزیستی روان شناختی ریف (1989)، احساس تنهایی راسل و همکاران (1980)، کیفیت زندگی ویر و شربون (1992) و اعتیاد به شبکه های اجتماعی حسن زاده و اولادزاد (1394) بود. روایی پرسشنامه ها با نظر متخصصان تایید شد و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه های بهزیستی روان شناختی، احساس تنهایی، کیفیت زندگی و اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی، به ترتیب برابر 0/87، 0/89، 0/86 و 0/88 بدست آمد. آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین بهزیستی روان شناختی و کیفیت زندگی با اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی با تاکید بر اینستاگرام در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم رابطه منفی معنی و بین احساس تنهایی با اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی با تاکید بر اینستاگرام در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم رابطه مثبت معنی دار وجود دارد. تحلیل رگرسیونی نشان داد سهم بهزیستی روان شناختی، احساس تنهایی و کیفیت زندگی در پیش بینی اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی با تاکید بر اینستاگرام در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم متفاوت است. به طوری که متغیر احساس تنهایی بیشترین سهم را در پیش بینی اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی دارد و بعد از آن به ترتیب متغیرهای بهزیستی روان شناختی و کیفیت زندگی قرار دارند.
۷.

بررسی ابعاد فرهنگ سازمانی در سازمان های آموزشی

تعداد بازدید : 106 تعداد دانلود : 531
فرهنگ سازمانی، به عنوان عامل بقای سازمان ها و فراهم نمودن رشد سازمانی آنها درنظر گرفته می شود. بنابراین هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی ابعاد فرهنگ سازمانی در سازمان های آموزشی سطح شهر سنندج بود. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی می باشد و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و دبیران مقطع متوسطه دوم شهر سنندج بود که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به فعالیت بودند. تعداد این افراد 667 نفر بوده که براساس جدول مورگان 242 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. براساس روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای تعداد 191 نفر که به سوالات پرسشنامه به صورت کامل پاسخ داده بودند، جهت تجزیه و تحلیل انتخاب گردیدند. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی«دنیسون» بود که پایایی آن نیز توسط آلفای کرونباخ (0/946) محاسبه شد. همچنین از آزمون های آمار استنباطی (t تک نمونه ای و تحلیل معادلات ساختاری) جهت تحلیل داده ها استفاده گردید. سطح معنی داری در این پژوهش (0/05) در نظر گرفته شد. نتایج تحلیل ساختاری معادلات در مدل اندازه گیری فرهنگ سازمانی و ابعاد و مؤلفه های آن تأیید گردید. همچنین با توجه به سطح معناداری متغیرها که همگی کمتر از 0/05 می باشد میزان فرهنگ سازمانی و ابعاد و مؤلفه های آن در کارکنان و معلمان در سطح بالاتر از متوسط قرار دارد. توجه به فرهنگ سازمانی در سازمان های آموزشی، با توجه به تأثیرات مثبت آن بر بهبود و عملکرد مدارس، حائز اهمیت است.
۸.

بررسی هوش سازمانی کارکنان سازمان آموزش و پرورش ناحیه 2 ساری

نویسنده:
تعداد بازدید : 867 تعداد دانلود : 928
پژوهش حاضر با هدف بررسی هوش سازمانی کارکنان سازمان آموزش و پرورش ناحیه 2 ساری با روش توصیفی- پیمایشی انجام شد . جامعه ی آماری کلیه ی کارکنان آموزش و پرورش ناحیه 2 شهر ساری بوده که با توجه به حجم نمونه کل جامعه تعداد 90 نفر از اعضای جامعه به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزرار گردآوری اطلاعات پرسشنامه کارل آلبرخت(2003)بود این پرسشنامه شامل 49 سؤال 5 گزینه ای بوده است. به منظور تجزیه تحلیل داده از آزمون t مستقل تک جامعه و t دو جامعه و نیز تحلیل واریانس استفاده شد . یافته ها نشان داد که تمامی مولفه های بینش و استراتژیک ، سرنوشت مشترک ، تمایل به تغییر ، جرات و شهامت ، اتحاد و توافق ، کاربرد دانش و فشار عملکرد در نظام آموزش و پرورش ناحیه 2 شهر ساری رو به رشد بوده و می توان در سطح خطای 0/05 معنی دار بودن سطح مقادیر آنها را پذیرفت. بر این اساس نتایج نشان داد هوش سازمانی کارکنان سازمان آموزش و پرورش ناحیه 2 شهر ساری از حد متوسط بیشتر است.
۹.

رابطه افسردگی، اضطراب، استرس و نگرانی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان جویبار

تعداد بازدید : 342 تعداد دانلود : 653
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین افسردگی، اضطراب، استرس و نگرانی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه ششم انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی؛ از لحاظ ماهیت، توصیفی و از نظر روش، همبستگی بود. کلیه دانش آموزان پایه ششم آموزش و پرورش شهرستان جویبار در سال تحصیلی 00-1399 به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدند که تعداد آن ها برابر ۱۱۴۰ نفر (دختر: 540 نفر و پسر: 600 نفر) بود. مطابق با جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان (1970)، تعداد 291 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر حسب جنسیت (دختر: 138 نفر و پسر: 153 نفر) انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های استاندارد افسردگی، اضطراب و استرس لاویبوند و لاویبوند (1995)، نگرانی دهشیری و همکاران (1388) و عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) بود. با بهره گیری از نرم افزار SPSS23 و در سطح معنی داری 0/05=a، یافته ها نشان داد که بین افسردگی، اضطراب، استرس و نگرانی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه ششم رابطه منفی معنی داری وجود دارد. بنابراین، از جمله روش های ارتقاء عملکرد تحصیلی در دانش آموزان توجه به شیوع و کنترل متغیرهای روان شناختی و ارتقاء سلامت روان دانش آموزان از جمله کاهش افسردگی، اضطراب، استرس و نگرانی است که باید در خانواده، مدرسه و جامعه به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
۱۰.

شناخت میزان بهزیستی روان شناختی معلمان آموزش و پرورش شهرستان ساری پس از دوران اپیدمی کووید-19

تعداد بازدید : 65 تعداد دانلود : 151
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان بهزیستی روان شناختی معلمان آموزش و پرورش پس از دوران اپیدمی کووید-19، انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی؛ از لحاظ ماهیت، توصیفی و از نظر روش، زمینه یابی (پیمایشی) و جامعه آماری، شامل تمامی معلمان ابتدایی آموزش و پرورش نواحی یک و دو شهرستان ساری در استان مازندران در سال تحصیلی 01-1400 بود. مطابق با تاباچنیک و همکاران (2007)، 124 نفر به روش نمونه گیری در دسترس (زن: 67 نفر و مرد: 57 نفر) انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه استاندارد بهزیستی روان شناختی نسخه کوتاه (18 سؤالی) ریف (2002) بود. با بهره گیری از نرم افزار SPSS23 و در سطح اطمینان 95 درصد (0/05=a)، یافته ها نشان داد تفاوت معنی داری بین میانگین بهزیستی روان شناختی و مولفه های آن (تسلط بر محیط، استقلال، ارتباط مثبت با دیگران، رشد شخصی، هدفمندی در زندگی و پذیرش خود) با میانگین نظری (نقطه برش: 3/50) وجود دارد (Sig. < α = 0.05) و از آن جا که مقادیر میانگین نمونه از میانگین نظری بزرگتر است از نظر آماری، میزان بهزیستی روان شناختی و مولفه های آن (تسلط بر محیط، استقلال، ارتباط مثبت با دیگران، رشد شخصی، هدفمندی در زندگی و پذیرش خود) در معلمان ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان ساری پس از دوران اپیدمی کووید-19، بزرگتر از متوسط است. نتیحه این که شرایط کرونایی و فاصله گذاری اجتماعی تاثیری بر بهزیستی روان شناختی معلمان ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان ساری نداشته است.
۱۱.

بررسی تأثیر نرم افزار های آموزشی بر یادگیری زبان انگلیسی دانش آموزان دختر پایه دوم مقطع متوسطه شهرستان قائمشهر

تعداد بازدید : 121 تعداد دانلود : 264
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر نرم افزارهای آموزشی بر یادگیری زبان انگلیسی دانش آموزان دختر پایه دوم مقطع متوسطه شهرستان قائمشهر با روش شبه آزمایشی در سال 14001-1400 انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر پایه دوم مقطع متوسطه شهرستان قائمشهر به تعداد 1257 نفر تبوده که تعداد 40 نفر «20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه کنترل» با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات شامل دو آزمون حیطه شناختی و حیطه روانی حرکتی و یک پرسشنامه محقق ساخته برای حیطه عاطفی می باشد یافته های پژوهش نشان داد که نرم افزارهای آموزشی توانسته بر سه حیطه یادگیری یعنی حیطه شناختی و حیطه روانی حرکتی و حیطه عاطفی تاثیر گذارد در نتایج حاصله حاکی از آن بود روش استفاده از نرم افزار آموزشی تاثیر بیشتری نسبت به روش سنتی در یادگیری دارد.
۱۲.

تاثیر داستان های فکری فیلیپ کم بر ابراز وجود کودکان سازگار و ناسازگار

نویسنده:
تعداد بازدید : 318 تعداد دانلود : 861
پژوهش حاضر به بررسی تاثیر داستان های فکری فیلیپ کم بر ابراز وجود کودکان سازگار و ناسازگار، پرداخت. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، تمامی کودکان مراکز پیش دبستانی شهر بهنمیر در سال تحصیلی 01-1400 که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای، کودکان مرکز پیش دبستانی امیدان فردا بهنمیر به عنوان کانون اجرای طرح انتخاب گردید. جهت تمایز بین کودکان سازگار و ناسازگار از آزمون راتر (1967) فرم آموزگار و در پیش آزمون و پس آزمون از پرسشنامه ابراز وجود گمبریل و ریچی (1975) استفاده شد. برای گروه های آزمایشی (سازگار و ناسازگار)، به تصادف داستان هایی از مجموعه داستان های فکری فیلیپ کم در هفت جلسه 30 دقیقه ای به مدت چهار هفته اجرا شد. در حالی که اعضاء گروه شاهد در این مدت هیچ گونه مداخله ای دریافت نکردند. نتایج آزمون تحلیل کواریانس یک متغیره نشان داد که داستان های فکری فیلیپ کم بر میزان ابراز وجود کودکان سازگار و نا سازگار تاثیر داشت و آن را افزایش داد. آزمون تحلیل واریانس یک راهه نیز نشان داد، میزان تاثیر داستان های فکری فیلیپ کم بر ابراز وجود کودکان گروه سازگار بیشتر از کودکان گروه نا سازگار و بیشتر از گروه شاهد بود.
۱۳.

تاثیر آموزش مبتنی بر یادگیری سیار بر خود کارآمدی و یادگیری خود تنظیمی دانش آموزان متوسطه اول شهرستان ساری

تعداد بازدید : 319 تعداد دانلود : 306
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر یادگیری سیار بر خود کارآمدی و یادگیری خود تنظیمی دانش آموزان، انجام شد. این پژوهش به روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و گروه های آزمایش و کنترل انجام شد. جامعه آماری، شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول ناحیه 2 آموزش و پرورش شهرستان ساری در سال تحصیلی 01–1400 بود. تعداد 30 نفر از دانش آموزان دختر پایه هشتم (گروه آزمایش: 15 نفر و گروه کنترل: 15 نفر) به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای آزمودنی های گروه آزمایش، آموزش مبتنی بر یادگیری سیار (ارسال پیامک درس پیام های آسمان)، اجرا شد. ابزار اندازه گیری در پیش آزمون و پس آزمون پرسشنامه های خودکارآمدی شرر و مادوکس (1982) و خودتنظیمی پینتریچ و دی گروت (1990) بود. روش تجزیه و تحلیل داده ها استفاده از آزمون تحلیل کواریانس (ANCOVA) با استفاده از نرم افزار SPSS 23 بود. در سطح اطمینان 95 درصد (0/05=α)، یافته ها نشان داد که آموزش مبتنی بر یادگیری سیار بر خود کارآمدی و خود تنظیمی دانش آموزان دختر پایه هشتم در درس پیام های آسمان تاثیر دارد.
۱۴.

رابطه آینده نگری و کیفیت آموزشی مدرسه در زیست بوم جدید

تعداد بازدید : 288 تعداد دانلود : 898
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین آینده نگری و کیفیت آموزشی مدرسه در زیست بوم جدید انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی؛ از لحاظ ماهیت، توصیفی و از نظر روش، همبستگی و جامعه آماری، شامل تمامی دانش آموزان دوره متوسطه اول در آموزش و پرورش ناحیه یک ساری در سال تحصیلی 00-1399 بود. مطابق با تاباچنیک و همکاران (2007)، 96 نفر به روش نمونه گیری در دسترس (دختر: 60 نفر و پسر: 36 نفر) انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های استاندارد آینده نگری پارسا و همکاران (1390) و کیفیت آموزشی مدرسه موسوی و همکاران (1396) بود. با بهره گیری از نرم افزار SPSS23 و در سطح معنی داری 05/0=a، یافته ها نشان داد رابطه مثبت معنی داری بین آینده نگری و مولفه های آن یعنی درک مفهومی، توانایی محاسبات، روش شناسی و روحیه آینده نگری با کیفیت آموزشی مدرسه وجود دارد. بنابراین، آینده نگری عاملی موثر در جهت افزایش کیفیت آموزشی مدرسه است که باید به طور جدی مورد توجه سیاست گذاران آموزش و پرورش قرار گیرد.
۱۵.

رابطه تیپ های شخصیتی و اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی در دانش آموزان دوره ابتدایی

نویسنده:
تعداد بازدید : 887 تعداد دانلود : 418
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه تیپ های شخصیتی و اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی در دانش آموزان دوره ابتدایی انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی؛ از لحاظ ماهیت، توصیفی و از نظر روش، همبستگی و جامعه آماری، شامل کلیه دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان قائم شهر در سال تحصیلی 01-1400 بود. مطابق با تاباچنیک و همکاران (2007)، تعداد 111 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های استاندارد فرم کوتاه تیپ های شخصیتی کوستا و مک کری (1986) و اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی خواجه احمدی و همکاران (1395) بود. با بهره گیری از نرم افزار SPSS23 و در سطح معنی داری 0/05=a، یافته ها نشان داد رابطه مثبت معنی داری بین تیپ شخصیتی روان آزرده و اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی در دانش آموزان دوره ابتدایی وجود دارد. هم چنین، رابطه منفی معنی داری بین تیپ های شخصیتی برون گرایی، انعطاف پذیری (باز بودن به تجربه)، توافق پذیری (خوشایندی) و وظیفه شناسی (پیرو وجدان بودن) و اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی در دانش آموزان دوره ابتدایی وجود دارد. بنابراین، اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی به تیپ های شخصیتی دانش آموزان وابسته است و تیپ های شخصیتی عاملی موثر در جهت کنترل و کاهش اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی در دانش آموزان دوره ابتدایی محسوب شده که باید به طور جدی مورد توجه خانواده، مدرسه و جامعه قرار گیرد.
۱۶.

رابطه جامعه یادگیرنده حرفه ای با یادگیری سازمانی و پایداری سازمانی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران

نویسنده:
تعداد بازدید : 34 تعداد دانلود : 535
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین جامعه یادگیرنده حرفه ای با یادگیری سازمانی و پایداری سازمانی انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی؛ از لحاظ ماهیت، توصیفی و از نظر روش، همبستگی و جامعه آماری عبارت بود از کلیه کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران در سال 1400 که تعداد 130 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های استاندارد جامعه یادگیرنده حرفه ای بلام و همکاران (2005)، یادگیری سازمانی گومژ و همکاران (2005) و پایداری سازمانی ویک و ساتکلیف (2001) بود. با بهره گیری از نرم افزار SPSS23 و در سطح معنی داری 0/05=a، یافته ها نشان داد رابطه مثبت معنی داری بین جامعه یادگیرنده حرفه ای با یادگیری سازمانی وجود دارد. هم چنین، رابطه مثبت معنی داری بین جامعه یادگیرنده حرفه ای با پایداری سازمانی وجود دارد. بنابراین، یادگیری سازمانی و پایداری سازمانی عواملی موثر در جهت توسعه و ارتقاء جامعه یادگیرنده حرفه ای در اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران است که باید به طور جدی مورد توجه مدیران، برنامه ریزان و سیاست گذاران آموزش و پرورش در استان مازندران قرار گیرد.
۱۷.

بررسی رابطه بین سبک های یادگیری و درک متن زبان انگلیسی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر پایه سوم متوسطه نظری شهرستان بابلسر

تعداد بازدید : 127 تعداد دانلود : 573
عوامل متعددی از جمله سبک یادگیری می تواند بر جریان یادگیری تاثیر داشته باشد. سبک یادگیری شیوه ای است که فراگیران در یادگیری مطالب درسی خود به سایر شیوه ها ترجیح می دهند. یکی ازمهمترین این سبک ها، سبک شناختی وابسته – نابسته به زمینه ویتکین است.این پژوهش جزء معدود پژوهش های انجام گرفته در این زمینه در ایران است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبک های یادگیری و درک متن زبان انگلیسی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام شد. در این پژوهش 338 دانش آموز دختر و پسر پایه سوم متوسطه نظری به صورت تصادفی چند مرحله ای از میان دانش آموزان شهرستان بابلسر انتخاب شدند و به آزمون گروهی اشکال نهفته((GEFT) پاسخ دادند. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل رگرسیون نشان می دهد که سبک شناختی FDI به ترتیب 69 صدم، 92 صدم و 11/6 درصد تغییرات متغیرهای وابسته (نمره درک مطلب، یادگیری زبان انگلیسی و معدل کل) را تبیین می کند. براساس یافته ها هر چه سبک شناختی نابسته تر به زمینه باشد، مهارت درک متن انگلیسی،یادگیری زبان انگلیسی و پیشرفت تحصیلی بالاتر است. از یافته های این پژوهش می توان در زمینه انتخاب رشته تحصیلی و همچنین راهنمایی دقیق تر یادگیرندگان جهت ارتقای یادگیری استفاده نمود.
۱۸.

مروری بر فن آوری های دیجیتال و آموزش از راه دور در دوران پاندمی ویروس کرونا

نویسنده:
تعداد بازدید : 771 تعداد دانلود : 337
یادگیری، رسانه و فناوری در طول همه گیری کووید 19 می توانند و باید کمک مستقیم تری به دانش و عمل کنند آمورش دیﺠیﺘﺎﻟی، رﻫیﺎﻓﺖ ﻣﺴیﺮ ﺗکﺎﻣﻠی ﻣﺮاکﺰ آﻣﻮزش ﻋﺎﻟی در ﻣﻮاﺟﻪ ﺑﺎ ﺑﺤﺮان کﺮوﻧﺎ و ﭘﺲ از آن ﺑ ﻪ ﺷ ﻤﺎر ﻣی رود. بر این اساس مطالعه حاضر با هدف بررسی فن آوری های دیجیتال و آموزش از راه دور در دوران پاندمی ویروس کرونا صورت گرفته است. بنابراین مطالعه حاضر با جستجو واژه های کلیدی آمورش دیجیتال، یادگیری الکترونیکی، آموزش مجازی، دانشجو، استاد، دانشگاه، پاندمی، همه گیری کووید-19، در پایگاه داده های در بازه زمانی سال های 1993 تا 2021 صورت گرفته است. تعداد مقالات ابتدایی حاصل از جستجو شامل 36 مقاله بوده است که بعد از بررسی مرحله ای و غربالگری سه فاز و اعمال معیارهای خروج از مطالعه، به 28 تعداد مقاله دست یافتیم. نتایج نشان داد ظهور ویروس کرونا در کنار همه آفت هایی که داشته است، فرصتی برای محک زدن قدرت و توانمندی کشورها در استفاده از ابزار راهبردی مدیریت هویت و دسترسی به جهت اعمال حاکمیت و مهار این بیماری بود و ایجاد، تقویت و توسعه زیرساخت های هویت دیجیتال در سطح ملی بیش از پیش مورد توجه کشورها قرارگرفته است. بنابراین استفاده و بهره مندی از امر دیجیتال بیش از هر زمانی ضروری است زیرا آینده متعلق به مراکز آموزشی هست که ارتباط بیشتری با دیجیتال دارند. .