پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی

پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی

پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی سال سوم تابستان 1401 شماره 7

مقالات

۱.

رابطه خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی با اضطراب آزمون آنلاین دانش آموزان مقطع ابتدایی در زمان شیوع کرونا

تعداد بازدید : 648 تعداد دانلود : 168
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی با اضطراب آزمون آنلاین دانش آموزان مقطع ابتدایی در زمان شیوع کرونا، با روش کاربردی، توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری کلیه دانش آموزان پایه ششم آموزش و پرورش شهرستان جویبار در سال تحصیلی 1400–1399 به تعداد 1140 بوده که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای (بر حسب جنسیت)، تعداد 291 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری متغیرها، پرسشنامه های استاندارد خودکارآمدی شرر و مادوکس (۱۹۸۲)، انگیزش تحصیلی هارتر (1981) و اضطراب امتحان فریدمن و جاکوب (1977)، بود که روایی محتوایی آن با نظر متخصصان تایید شد. جهت تایید پایایی، محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه های خودکارآمدی، انگیزش تحصیلی و اضطراب آزمون آنلاین به ترتیب برابر با ۰/۸۹، ۰/۹۱ و ۰/۹۰، بود. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد بین خودکارآمدی و اضطراب آزمون آنلاین دانش آموزان مقطع ابتدایی در زمان شیوع کرونا رابطه معنادار منفی وجود دارد. بین انگیزش تحصیلی و اضطراب آزمون آنلاین دانش آموزان مقطع ابتدایی در زمان شیوع کرونا رابطه معنادار منفی وجود دارد. هم چنین، 46 درصد از اضطراب آزمون آنلاین، توسط خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی قابل پیش بینی است که انگیزش تحصیلی سهم بیشتری در پیش بینی اضطراب آزمون آنلاین دارد و خودکارآمدی در مرتبه بعدی قرار دارد.
۲.

رواسازی، اعتبارسنجی و هنجاریابی مقیاس حافظه فعال ایران- بدلی کودکان 7 تا 11 سال

تعداد بازدید : 373 تعداد دانلود : 665
هدف رواسازی، اعتبارسنجی و هنجاریابی مقیاس حافظه فعال ایران- بدلی کودکان 7 تا 11 سال بوده است. این پژوهش کاربردی، روش گردآوری داده ها میدانی و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع شبه آزمایشی با طرح (پیش آزمون- پس آزمون) بوده است. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر و پسر ناحیه 1 و 2 شهر ساری در سال تحصیلی 1400-99 به تعداد 100 نفر بودند. که بصورت غیر تصادفی در دسترس تعداد 30 نفر (15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل) به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده شامل پرسشنامه استاندارد حافظه فعال بدلی (2000) بود. تعیین روایی پرسشنامه پژوهش حاضر به دو روش صوری و محتوایی انجام شد، در روش صوری پرسشنامه در اختیار گروهی از خبرگان قرار گرفت و در روش محتوایی محاسبات مربوط به ضرایب AVE و CR مربوط به روایی گویه های پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت. ضریب پایایی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 0/790 محاسبه شد. همچنین به منظور تجزیه و تحلیل داده ها و ارتباط مولفه ها و خرده آزمون ها از روش تحلیل عاملی به روش معادلات ساختاری از طریق نرم افزارهای SPSS و lisrel استفاده شده است. نتابج نشان داد بین مولفه ها و هر یک از خرده آزمون های مؤلفه های سه گانه حافظه فعال رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین محاسبه ضرایب پایایی و همسانی درونی و دو نیمه سازی آزمون نشان داد که این شاخص ها قابل قبول بوده و بیانگر هنجاریابی و حساسیت آزمون در سنجش این خرده آزمون ها است.
۳.

اضطراب ریاضی و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه ششم شهرستان ساری

نویسنده:
تعداد بازدید : 945 تعداد دانلود : 804
پژوهش حاضر با هدف شناخت میزان اضطراب ریاضی و تعیین رابطه آن با عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه ششم انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی؛ از لحاظ ماهیت، توصیفی و از نظر روش، همبستگی و جامعه آماری، شامل کلیه دانش آموزان پایه ششم شهرستان ساری در سال تحصیلی 01-1400 بود. مطابق با فرمول تاباچنیک و همکاران (2007)، 96 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های استاندارد اضطراب ریاضی چیو و هنری (1990) و عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) بود. با بهره گیری از نرم افزار SPSS23 و در سطح معنی داری 0/05=a، یافته ها نشان داد میزان اضطراب ریاضی دانش آموزان پایه ششم کمتر از حد متوسط و میزان عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه ششم بالاتر از حد متوسط است. هم چنین، رابطه منفی معنی داری بین اضطراب ریاضی و ابعاد آن (اضطراب یادگیری ریاضی، اضطراب حل مسأله ریاضی، اضطراب معلم ریاضی و اضطراب ارزیابی ریاضی) و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه ششم وجود دارد. بنابراین، والدین و خانواده ها، آموزشگاه ها و مدارس، معلمان و متولیان آموزش و پرورش جهت افزایش عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه ششم در درس ریاضی، اقدامات لازم جهت کاهش میزان اضطراب ریاضی دانش آموزان، طراحی، پیاده سازی و بر حسن اجرای آن تاکید نمایند.
۴.

مروری بر ضرورت اینترنت اشیا در پروژه های شهر هوشمند رویکرد نوین در توسعه پایدار شهری

نویسنده:
تعداد بازدید : 834 تعداد دانلود : 45
مفهوم شهر هوشمند بر ساختار، سامانه و هویت آبادی هایی دلالت دارد که فناوری ارتباطات از دور به آن ها حیات می بخشد. بر اساس بررسی ادبیات گسترده، مقاله ابتدا مفهوم شهر هوشمند را ارائه می کند، که بر معماری شهر هوشمند و نقش داده ها در راه حل های شهر هوشمند تاکید می کند. بخش دوم اینترنت اشیا را با تمرکز بر فناوری اینترنت اشیا، استفاده از اینترنت اشیا در برنامه های کاربردی شهر هوشمند و امنیت ارائه می کند. مقالات بر اساس معیارهای ورود و خروج به مطالعه مورد ارزیابی قرار گرفتند. این پژوهش از نظر عمق مطالعه، کاربردی- توسعه ای است و از نظر هدف پژوهش، توصیفی است، به این دلیل که با هدف تبیین جنبه های مختلف شهرهای هوشمند، هوشمندسازی شهری و توسعه پایدار شهری انجام گردیده است. انتخاب مقالات بدین صورت بود که در ابتدا فهرستی از عناوین و چکیده تمام مقالات موجود در پایگاه های اطلاعاتی توسط پژوهشگر تهیه و به منظور تعیین و انتخاب عناوین مرتبط مورد بررسی قرار گرفتند. سپس مقالات مرتبط به طور مستقل از همه موارد وارد فرآیند پژوهش شدند. در انتهای جستجو، تعداد 84 مقاله به دست آمد و در نهایت 14 مقاله که از کیفیت خوبی برخوردار بودند وارد مطالعه مرور سیستماتیک شدند.
۵.

آغازی نو با حضور دانش آموزان در مدارس: بررسی تاثیر آموزش های بر خط بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان استان مازندران در پایان پاندمی کووید19

تعداد بازدید : 267 تعداد دانلود : 633
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش های بر خط (آنلاین) بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان استان مازندران در پایان پاندمی کووید-19 پس از حضور دانش آموزان در مدارس، انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی؛ از لحاظ ماهیت، توصیفی و از نظر روش، زمینه یابی (پیمایشی) بود. تمامی دانش آموزان شاغل به تحصیل در آموزش و پرورش استان مازندران در سال تحصیلی 01-1400 به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شد. مطابق با جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان (1970)، تعداد 384 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند (خوشه هفتم: دانش آموزان دختر پایه ششم مدارس شهری مناطق مرکز و شرق استان مازندران). ابزار اندازه گیری، پرسشنامه استاندارد عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) بود. با بهره گیری از نرم افزار SPSS23 و در سطح اطمینان 95 درصد (0/05=a)، یافته ها نشان داد تفاوت معنی داری بین میانگین عملکرد تحصیلی دانش آموزان در قبل و بعد از بازگشایی مدارس به سبب دوران کرونایی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی وجود دارد و از آن جا که مقادیر میانگین نمونه بعد از بازگشایی مدارس (61/3) از میانگین نمونه در قبل از بازگشایی مدارس (21/3) بزرگتر است، از نظر آماری میزان عملکرد تحصیلی دانش آموزان در پایان پاندمی کووید-19 و با حضور دانش آموزان در مدارس افزایش یافته است (Sig. < α = 0.05). نتیحه این که با بازگشایی مدارس و ایجاد شرایط حضور دانش آموزان در کلاس های درس عملکرد تحصیلی دانش آموزان را ارتقا داده است.
۶.

تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی بایبی بر خود کنترلی خود تنظیمی دانش آموزان پایه ششم شهرستان جویبار

تعداد بازدید : 119 تعداد دانلود : 896
پژوهش حاضر با هدف تاثیر تعیین اثربخشی روش آموزش مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی بایبی بر خود کنترلی و خود تنظیمی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه ششم شهرستان ساری، انجام شد. این پژوهش به روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و گروه های آزمایش و کنترل انجام شد. جامعه آماری، شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه ششم در ناحیه 1 آموزش و پرورش شهرستان ساری در سال تحصیلی 96 – 1395 به تعداد 855 نفر بود. تعداد 47 نفر از دانش آموزان به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. برای آزمودنی های گروه آزمایش، آموزش مبتنی بر بر الگوی طراحی آموزشی بایبی ، اجرا شد. ابزار اندازه گیری در پیش آزمون و پس آزمون پرسشنامه های خودکنترلی تاجنی و همکاران (2004) و پرسشنامه های خودتنظیمی پینتریچ و دی گروت (1990) بود. روش تجزیه و تحلیل داده ها استفاده از آزمون تحلیل کواریانس (ANCOVA ) با استفاده از نرم افزار IBM SPSS 23 بود. یافته ها نشان داد که بر الگوی طراحی آموزشی بایبی بر خودکنترلی و خود تنظیمی دانش آموزان تاثیر دارد.
۷.

بررسی تأثیر خوانایی گزارش مالی بر نگهداشت وجه نقد با تاکید بر نقش حاکمیت شرکت

تعداد بازدید : 917 تعداد دانلود : 631
خوانایی گزارش ابزاری مهم برای ارتباط موثر شرکت ها با استفاده کنندگان اطلاعات شرکت محسوب می شود. با توجه به اهمیت خوانایی گزارش و پیامدهای مالی آن، ایﻦ ﭘﮋوﻫﺶ با هدف بررسی تأثیر خوانایی گزارش مالی بر سیاست تامین مالی با تأکید بر نقش حاکمیت شرکتی در ﺷﺮکتﻫﺎی ﭘﺬیﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در ﺑﻮرس اوراق ﺑﻬﺎدار ﺗﻬﺮان انجام شده است. نمونه پژوهش شامل دادهﻫﺎی 142 ﺷﺮکﺖ ﭘﺬیﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در ﺑﻮرس اوراق ﺑﻬﺎدار ﺗﻬﺮان، در دوره زﻣﺎﻧی 1389 تا 1398می باشد. برای آزمون فرضیه های پژوهش از ﻣﺪلﻫﺎی رﮔﺮﺳیﻮن ﭼﻨﺪ متغیره با داده های تابلویی استفاده شده اﺳﺖ. برای سنجش خوانایی از دو شاخص فوگ و طول متن و برای سنجش کیفیت حاکمیت شرکتی از مدل جبارزاده کنگرلویی و همکاران (1390) استفاده شد. نتایج حاصل شده نشان می دهد که خوانایی گزارش مالی با نگه داشت وجه نقد ارتباط منفی معنادار دارد. به عبارتی، شرکت هایی که گزارش های مالی خواناتری دارند وجه نقد کمتری نگهداری می کنند. تجزیه تحلیل اضافی نشان می دهد که کیفیت حاکمیت شرکتی قوی، ارتباط منفی بین خوانایی و نگهداشت وجه نقد را تعدیل و تقویت می کند
۸.

مروری بر ایده دانش محتوایی تعلیم و تربیت و بالندگی اعضای هیات علمی

نویسنده:
تعداد بازدید : 775 تعداد دانلود : 175
دانش محتوایی- تعلیم و تربیت معجون و ترکیبی خاص از دانش محتوا به همراهان دانش تربیتی می باشد که خاص مدرسان آن محتوا است از طرفی،بالندگی اعضای هیأت علمی به دامنه ی وسیعی از فعالیت ها اشاره دارد که مؤسسات آموزش عالی جهت بازآموزی و کمک به اعضای هیأت علمی در ایفای نقش هایشان به کار می گیرند. این پژوهش از نظر عمق مطالعه، کاربردی- توسعه ای است و از نظر هدف پژوهش، توصیفی است، به این دلیل که با هدف تبیین جنبه های مختلف ایده دانش محتوایی تعلیم و تربیت و بالندگی اعضای هیات علمی انجام گردیده است. یافته ها نشان داد امروزه TPACK به عنوان یک تئوری، مدل، رویکرد آموزشی و نیز رویکرد ارزیابی از دانش تلفیق تکنولوژی در مؤسسات متعددی به کار گرفته شده و در پژوهش های بسیاری قابلیت های خود را افزایش یادگیری نشان داده است..
۹.

تحلیل و بررسی کاربردی کتاب مهارت های نگارشی پایه نهم

نویسنده:
تعداد بازدید : 985 تعداد دانلود : 410
نقد یکی از روش های تأثیرگذار برای سنجش کیفیت متن علمی و مشخص نمودن نقاط ضعف و قوت آن است که در چارچوب یک تحلیل علمی مطرح می شود و در رابطه با زمینه های مختلف پیام ها و موضوعات به نقش آگاه سازی بیشتر و بهتر می پردازد. هر چند که نقد در نگاه اولیه به عنوان ذکر نقاط ضعف یک اثر ادبی مطرح می شود، نقد خوب و منصفانه می تواند باعث رشد و پیشرفت یک اثر و نیز خلق آثار زیبا و خردمندانه و ادبی شود. یکی از معیارهایی که ناقد در نقد باید مورد نظر داشته باشد این است که نقد باید از هرگونه سوگیری و تعصب دور باشد تا بتوان با دید بهتر و وسیع تر به آن بپردازد. کتاب مهارت های نگارشی پایه نهم یکی از منابع درسی دانش آموزان است. در این کتاب، باوجود محتوای مفید و آموزنده آن برخی کاستی ها نیز دیده می شود که این مقاله سعی دارد با بررسی فصل به فصل این کتاب، هر دو جنبه آن را تحلیل و بررسی کند.تخیل، خلاصه نویسی، اصلاح برخی مثال های کتاب از جمله موارد مورد اشاره در این بررسی است.
۱۰.

رابطه محیط کاری سالم و رفتار شهروندی سازمانی معلمان (مورد مطالعه: مدارس ابتدایی شهرستان سوادکوه شمالی)

تعداد بازدید : 148 تعداد دانلود : 353
پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه بین محیط کاری سالم و رفتار شهروندی سازمانی معلمان، انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری عبارت بود از کلیه معلمان مدارس ابتدایی شهرستان سوادکوه شمالی در استان مازندران در سال 1400 که به روش نمونه گیری در دسترس، تعداد 90 نفر (60 نفر خانم و 30 نفر آقا) به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های استاندارد محیط کاری سالم جمشیدی و همکاران (1397) و رفتار شهروندی سازمانی پادساکوف و همکاران (2000) بود. در سطح اطمینان 95 درصد (0/05=α)، یافته ها نشان داد رابطه مثبت معنی داری بین متغیر محیط کاری سالم و خرده مقیاس ه ای آن یعنی ارتقاء فعالیت فیزیکی در محیط کار، ارتقاء تغذیه سالم در محیط کار، ارتقاء محیط کار عاری از دخانیات، مدیریت استرس در محیط کار و خدمات تشخیص و درمان و رفتار شهروندی سازمانی معلمان وجود دارد.
۱۱.

مطالعه رفتار زیست محیطی دانش آموزان دوره ابتدایی

تعداد بازدید : 300 تعداد دانلود : 62
پژوهش حاضر با هدف بررسی رفتار زیست محیطی دانش آموزان ابتدایی شهرستان آمل، انجام شد. روش پژوهش، کیفی، از نوع نظریه پایه بود. این مطالعه با نمونه گیری هدفمند آغاز و تا اشباع داده ها ادامه یافت. مشارکت کنندگان 13 دانش آموز پایه های چهارم (2 نفر)، پنجم (4 نفر) و ششم (7 نفر) مقطع ابتدایی شهر آمل مورد مصاحبه فردی قرار گرفتند. با توجه به این که در 3 مصاحبه آخر، هیچ کد جدیدی استخراج نگردید، اشباع داده ها حاصل و فرآیند نمونه گیری متوقف گردید. گردآوری داده ها با استفاده از روش مصاحبه فردی نیمه ساختار یافته انجام شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل مقایسه مداوم کوربین و اشتراوس شامل سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کد گذاری انتخابی، استفاده شد. در کدگذاری اولیه، تعداد 83 کد اولیه استخراج گردید که در فرآیند تحلیل و مقایسه مداوم، تعداد کدهای اولیه به 34 مورد تقلیل یافت و در نهایت 4 کد محوری و 1 کد انتخابی حاصل گردید. کد انتخابی حاصل از این پژوهش، عوامل فردی نامیده شد که چگونگی اجرای رفتار زیست محیطی دانش آموزان ابتدایی را شکل می دهد. بر این اساس، متغیرهای حاصل از کد بندی در کد محوری عوامل فردی شامل آگاهی، عوامل انگیزشی، عادت ها و نگرش بود.
۱۲.

مطالعه بررسی رابطه بین رهبری آگاهانه و اثربخشی رهبری در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان

نویسنده:
تعداد بازدید : 974 تعداد دانلود : 516
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین رهبری آگاهانه و اثربخشی رهبری در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان با هدف کاربردی و از لحاظ روش جزء تحقیقات توصیفی- همبستگی و از لحاظ زمانی مقطعی انجام شد. جامعه ی آماری شامل کارکنان و مدیران سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوده که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی- طبقاتی تعداد 155 نفر از میان شاغلین به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته برگرفته از الگوی رهبری آگاهانه جونز و برازداو، (2015) (دیدگاه نظری، شناخت روند تحولی و سیستمی، موقعیت، ظرفیت آگاهی اجتماعی، احساسی و انسانی و ظرفیت شناختی) شامل 24 سوال و پرسشنامه استاندارد اثربخشی رهبری (انطباق، تحقق هدف، انسجام و تداوم و پایایی) شامل 24 سوال بود. به منظور انجام تحلیل های آماری از نرم افزارهای تحلیل آماری SPSS و لیزرل استفاده شدد. یافته های پژوهش نشان داد که بین رهبری آگاهانه و اثربخشی رهبری در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان رابطه معنادار و مثبت وجود دارد. همچنین نتایج حاصل نشان داد که بین تک تک مؤلفه های رهبری آگاهانه (دیدگاه نظری، شناخت روند تحولی و سیستمی، موقعیت، ظرفیت آگاهی اجتماعی، احساسی و انسانی و ظرفیت شناختی) با اثربخشی رهبری رابطه معنی داری وجود دارد.
۱۳.

بررسی تاثیر کیفیت زندگی کاری بر خودکارآمدی معلمان آموزش و پرورش شهرستان میاندرود

تعداد بازدید : 960 تعداد دانلود : 753
هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی تاثیر کیفیت زندگی کاری بر خودکارآمدی معلمان آموزش و پرورش شهرستان میاندرود بود. این پژوهش از نظر هدف، کاریردی و از نظر روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام شد. جامعه آماری متشکل از کلیه معلمان آموزش و پرورش شهرستان میاندرود به تعداد 747 نفر بوده که که بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) تعداد 254 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسش نامه کیفیت زندگی کاری والتون با 27 سوال و پرسش نامه خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران (1982) با 17 سوال استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزارها به تایید متخصصان رسید و پایایی آنها با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ برای پرسش نامه کیفیت زندگی کاری 0/92 و خودکارآمدی 0/85 بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های رگرسیون تک متغیره وچند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که؛ کیفیت زندگی کاری بر خودکارآمدی معلمان آموزش و پرورش شهرستان میاندرود تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین از بین ابعاد کیفیت زندگی کاری، پرداخت منصفانه و کافی، محیط کار ایمن و بهداشتی، تأمین فرصت رشد و امنیت مداوم، وابستگی اجتماعی زندگی کاری، یکپارچگی و انسجام اجتماعی در سازمان و توسعه قابلیت های انسانی بر خودکارآمدی معلمان تاثیر مثبت و معناداری دارند.
۱۴.

رابطه اعتیاد به تلگرام و اینستاگرام با نشخوار ذهنی و نگرانی در دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان ساری

نویسنده:
تعداد بازدید : 458 تعداد دانلود : 416
پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه اعتیاد تلگرام و اینستاگرام با نشخوار ذهنی و نگرانی در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم، انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع تحصیلی متوسطه دوم آموزش و پرورش شهرستان ساری در سال تحصیلی98–1397 به تعداد 5867 نفر بود. طبق جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد 361 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های اعتیاد حسن زاده و اولادزاد (1394)، نشخوار ذهنی تراپنل و کامپبل (1999)، نگرانی مه یر و همکاران (1990) و نگرش های ناکارآمد وایزمن و بک (1978) بود. آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین اعتیاد تلگرام و اینستاگرام با نشخوار ذهنی در دانش آموزان مقطع متوسطه رابطه مثبت معنی دار وجود دارد. بین اعتیاد تلگرام و اینستاگرامبا نگرانی در دانش آموزان مقطع متوسطه رابطه مثبت معنی دار وجود دارد.
۱۵.

رابطه بین وفاداری سازمانی و اخلاق کاری با سازگاری شغلی در محیط کار بیمارستان

تعداد بازدید : 393 تعداد دانلود : 628
هدف کلی پژوهش حاضر، پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطه بین وفاداری سازمانی و اخلاق کاری با سازگاری شغلی در محیط کار بیمارستان با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. و جامعه آماری متشکل از کلیه کارکنان بیمارستان های تنکابن و رامسر به تعداد980 نفر در سال 96- 1395 بوده که تعداد120 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها، پرسشنامه های وفاداری سازمانی لیندگرین(2004)، پرسشنامه اخلاق کاری گریگوری (1990) و پرسشنامه سازگاری شغلی دیویس و لافکوایست (1984) بود. تجزیه تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین متغیر های وفاداری سازمانی و اخلاق کاری با سازگاری شغلی کارکنان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و این متغیرها در ترکیب یکدیگر توانسته اند 47 درصد از واریانس را تبیین کنند. از بین متغیرهای پیش بین، وفاداری سازمانی پیش بینی کننده قویتر است.
۱۶.

بررسی عناصر ادبیات پایداری در شاهنامه ی فردوسی

تعداد بازدید : 966 تعداد دانلود : 74
شعر پایداری ، برآیند احساس همدلی میهنی در برابر هر نوع تجاوز، برای تحصیل استقلال است . ای ن ن وع ادب ی ، بستری برای تجلّی احساسات دینی ، میهن پرستی ، آزادی خواهی و حق طلبی به حساب می آید. یورش بیگانگان به ایران زمین و تلاش برای ایستادگی در برابر متجاوزان، توصیف رشادت ها و جانبازی ه ای قهرمان انی ک ه م دافع حقوق وطن هستند، پرداختن به اصل دفاع از حریم وطن در برابر عناصر ظلم و تهاجم، در شعر فردوسی برجسته ترین مضامین پایداری به حساب می آید. در پژوهش حاضر که به بررسی ادبیات پایداری در شعر فردوسی اختصاص یافت ه است ، تلاش بر آن بوده تا پس از تبیین ادبیات پایداری، به تشریح عناصر پایداری در شعر فردوسی پرداخته شود. در این راستا ، اشعار فردوسی به شیوه ی تحلیلی - توصیفی مورد بررسی و پژوهش قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان می دهد که اصلی ترین همسانی شاهنامه ی فردوسی ب ا مؤلفه های پایداری، دفاع از وطن و صلح طلبی است . فردوسی ، مخاطب را در تمام شاهنامه، به دنیایی عاری از خشونت، جنگ و بیداد دعوت کرده و ب ا وج ود ای ن ، اتح اد، همدلی و آمادگی در برابر هجوم دشمنان خارجی را نیز همواره در نظر داشته است و از ایرانیان می خواهد ک ه برای نگهبانی از سرزمین خویش ، تمام توان خود را به کار گیرند و از پراکندگی پرهیز کنند. اف زون ب راین، ظلم ستیزی، دادخ واهی ، م یهن پرستی ، دشمن شناسی، بیگانه ستیزی، نفی اسارت و بندگی، مبارزه با شر و پلیدی و نیاز به رهبر و راهنما از دیگر شاخص های پایداری است که در شاهنامه ی فردوسی بازتاب دارد.
۱۷.

طاعت و آثار آن از منظر قرآن کریم

تعداد بازدید : 342 تعداد دانلود : 511
موضوعی که در این پژوهش به آن پرداخته شده است ، «طاعت و آثار آن از منظر قرآن کریم» می باشد. طاعت مساله ای مهم است که در سعادت و شقاوت انسان نقش به سزایی دارد. آن چه پرداختن به آن را ضروری می کند تاثیرگذاری این مساله در زندگی مادی و معنوی و سرنوشت نهایی اوست. این که اگر آدمی به تمام دستورات و فرامین خداوند که توسط فرستادگانش فرستاده شده عمل نماید به نهایت کمال خود می رسد و شناخت این که چه مسائلی سبب می شود که انسان طوق بندگی به گردن نهد و آثار این بندگی او چه چیزهایی می تواند باشد؛ از اهم موضوعاتی است که در این پژوهش سعی شده است تا از منظر قرآن کریم به آن ها پرداخته شود و ما حصل این پژوهش این است که عوامل متعددی در طاعت نقش دارند. طاعت آثار و ثمرات فراوانی چون آمرزش گناهان و پوشاندن بدی ها، ورود به بهشت، بهره مندی از پاداش الهی، جاودانگی وخلود در بهشت، آرامش و اطمینان خاطر، حصول رحمت الهی، مانع خوف و اندوه و را در زندگی دنیوی و اخروی در پی دارد. هرکس از فرامین الهی پیروی کند در زندگی دنیا و آخرت به سعادت واقعی می رسد و هرکس از دستورات او سرپیچی نماید عاقبت آن بدبختی و خلود در جهنم است.
۱۸.

بررسی اثربخشی امید درمانی بر بهزیستی ذهنی مادران شاغل دارای فرزند معلول شهرستان تربت حیدریه

تعداد بازدید : 52 تعداد دانلود : 199
پژوهش با هدف بررسی اثربخشی امیددرمانی بر بهزیستی ذهنی مادران شاغل دارای فرزند معلول انجام شد. روش تحقیق پژوهش حاضر به صورت نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل مادران شاغل دارای فرزند معلول مراجعه کننده به کلینیک توانبخشی ترنم شهرستان تربت حیدریه بودند که از بین آن ها نمونه ای به حجم 30 نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) گُمارده شدند. برای سنجش متغیر بهزیستی ذهنی از پرسشنامه بهزیستی ذهنی کی یز ماگیارمو (2003) استفاده گردید. همچنین آموزش امیددرمانی (به عنوان متغیر مستقل پژوهش) در 8 جلسه و هر جلسه به مدت 90 دقیقه و هر هفته یک جلسه، انجام شد. از هر دو گروه آزمایش و کنترل، پیش آزمون به عمل آمد، سپس گروه آزمایش تحت آموزش متغیر مستقل قرار گرفت، اما گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای دریافت نکرد. در نهایت از هر دو گروه، پس آزمون به عمل آمد و داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-21 و روش های آمار توصیفی (مانند میانگین و انحراف استاندارد) و روش های آمار استنباطی (مانند آزمون کولموگروف- اسمیرنوف و آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره)، مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج نشان داد که امیددرمانی بر بهزیستی ذهنی مادران شاغل دارای فرزند معلول، تاثیر دارد.
۱۹.

بررسی تاثیر آموزش اخلاق حرفه ای معلمان بر خودکارامدی تحصیلی دانش آموزان

تعداد بازدید : 605 تعداد دانلود : 602
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش اخلاق حرفه ای معلمان بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دوره متوسطه شهر بوشهر بودند. به منظور انتخاب نمونه از روش نمونه گیری خوشه ای استفاده شد. پژوهش حاضر به روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و گواه انجام شد. اعتبار و روایی بسته آزمایشی به تایید 15 نفر از اساتید علوم تربیتی رسید. ابزار سنجش پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی شرر و مادوکس (1982) بود یافته های تحقیق نشان داد که پس از تعدیل اثر پیش آزمون، تاثیر آموزش اخلاق حرفه ای معلمان بر خودکارآمدی تحصیلی معنی دار بود. ضریب اتا نشان می دهد که 33/9 درصد خودکارآمدی تحصیلی توسط آموزش اخلاق حرفه ای معلمان قابل تبیین است. برآورد پارامتر در پس آزمون گروه آزمایش نشان داد که اندازه اثر گروه آزمایش در سطح 001/>P معنی دار است. اندازه اثر اخلاق حرفه ای معلمان بر خودکارآمدی تحصیلی بین 4/41 تا 9/60 واحد افزایش خودکارآمدی تحصیلی است نتایج نشان داد دانش آموزانی که معلمان آنان با اخلاق حرفه ای بالا در کلاس تدریس می کردند، از خودکارامدی تحصیلی بالاتری نسبت به دانش آموزانی که معلمان آنان تحت آموزش قرار نگرفته بودند، برخوردار بودند.
۲۰.

نقش استرس ادراک شده و تاب آوری در پیش بینی وضعیت روانی زنان داغدیده

تعداد بازدید : 638 تعداد دانلود : 944
سلامت روانشناختی از شاخص های مهمی نظیر تاب آوری، استرس ادراک شده، راهبردهای مقابله و روابط درون فردی تاثیر می پذیرد. هدف این مطالعه تعیین نقش استرس ادراک شده و تاب آوری در پیش بینی وضعیت روانی زنان داغدیده بود. نمونه پژوهش شامل60 نفر بود که از میان زنان داغدیده شهر ساری به صورت در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس استرس ادراک شده، مقیاس تاب آوری و پرسشنامه نشانه های روانی استفاده شد. داده های پژوهش با روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که استرس منفی(0/52=r)، استرس مثبت(0/51-=r) و تاب آوری(0/23-=r) با وضعیت روانی زنان داغدیده رابطه ی معنی داری دارد. نتایج رگرسیون چند متغیری نشان داد که استرس ادراک شده و تاب آوری 44 درصد واریانس وضعیت روانی زنان داغدیده را تبیین می کنند. این نتایج بیان می کند که تاب آوری و استرس از متغیرهای تاثیر گذار در وضعیت روانی زنان داغدیده است. این یافته ها تلویحات مهمی برای پژوهش های آتی و پیشگیری از آشفتگی روانشناختی ناشی از داغدیدگی دارد.
۲۱.

رابطه ویژگی های شخصیتی و خلاقیت معلمان مدارس پسرانه دوره ابتدایی شهرستان ساری در دوران همه گیری اپیدمی کوید-19

نویسنده:
تعداد بازدید : 579 تعداد دانلود : 401
پژوهش حاضر با هدف شناخت رابطه ویژگی های شخصیتی و خلاقیت معلمان در دوران همه گیری اپیدمی کوید-19، با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری، کلیه معلمان مدارس پسرانه دوره ابتدایی در ناحیه 2 آموزش و پرورش شهرستان ساری در سال تحصیلی 01-1400 بود که تعداد 146 نفر به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های ویژگی های شخصیتی کوستا و مک کری (1986) و خلاقیت تورنس (1974) بود. در سطح اطمینان 95 درصد (0/01=α)، آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که رابطه مثبت معنی داری بین ویژگی های شخصیتی برونگرایی، انعطاف پذیری، توافق پذیری و وظیفه شناسی و رابطه منفی معنی داری بین ویژگی شخصیتی روان رنجورخویی (نوروزگرایی) با خلاقیت معلمان وجود دارد.
۲۲.

مسئولیت پذیری اجتماعی و دانش آموزان دوره ابتدایی (به روش تحلیل اسنادی)

نویسنده:
تعداد بازدید : 794 تعداد دانلود : 694
دانش آموزان و به ویژه دانش آموزان دوره ابتدایی بزرگترین سرمایه های انسانی هر جامعه به حساب می آیند؛ زیرا با به کارگیری دانش و مهارت های آموخته شده می توانند گام های استواری در جهت تعالی، رشد و آبادانی جامعه بردارند. بنابراین، یکی از اهداف مهم نظام آموزشی، تربیت دانش آموزانی مسئولیت پذیر است. در همین خصوص، هدف این پژوهش شناخت عوامل موثر بر مسئولیت پذیری اجتماعی دانش آموزان دوره ابتدایی بود. این پژوهش از نوع کاربردی و با رویکرد کیفی با استفاده از روش تحلیل اسنادی انجام شد. بدین منظور به صورت هدفمند و با جستجو در پایگاه های اطلاعاتی داخل کشور تعداد 15 پژوهش منتشر شده طی سال های 1400-1390، در خصوص مسئولیت پذیری با استفاده از روش تحلیل اسنادی، دسته بندی و مؤلفه های تاثیرگذار بر مسئولیت پذیری اجتماعی دانش آموزان شناسایی گردید. یافته ها نشان داد عوامل فردی، اجتماعی، آموزشی، تربیتی، اخلاقی، فرهنگی، قانونی، اقتصادی و زیستی، مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر مسئولیت پذیری اجتماعی دانش آموزان می باشند. بنابراین، در پسا کرونا، توجه به این عوامل و مؤلفه ها سبب می شود که روحیه تعهد، مسئولیت پذیری، تلاش و پشتکار در دانش آموزان دوره ابتدایی پرورش یافته تا بتوان نیروهای فعال و مولدی را برای فعالیت در عرصه های مختلف اجتماع تربیت نمود.
۲۳.

بررسی رابطه سواد اطلاعاتی و مدیریت دانش با کارآفرینی سازمانی کارکنان در دوران همه گیری اپیدمی کوید-19

تعداد بازدید : 775 تعداد دانلود : 170
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سواد اطلاعاتی و مدیریت دانش با کارآفرینی سازمانی کارکنان آموزش و پرورش شهرستان ساری در دوران همه گیری اپیدمی کوید-19، انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی؛ از لحاظ ماهیت، توصیفی و از نظر روش، همبستگی و جامعه آماری، شامل تمامی کارکنان آموزش و پرورش در نواحی یک و دو شهرستان ساری در سال تحصیلی 01-1400 بود. مطابق با تاباچنیک و همکاران (2007)، 169 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های استاندارد سواد اطلاعاتی سیامک و داور پناه (1388)، مدیریت دانش پاتریک و همکاران (2009) و کارآفرینی سازمانی هیل (2003) بود. با بهره گیری از نرم افزار SPSS23 و در سطح معنی داری 0/05=a، یافته ها نشان داد رابطه مثبت معنی داری بین سواد اطلاعاتی با کارآفرینی سازمانی وجود دارد. هم چنین، رابطه مثبت معنی داری بین مدیریت دانش با کارآفرینی سازمانی وجود دارد. بنابراین، توجه به رشد و توسعه سواد اطلاعاتی و مدیریت دانش در آموزش و پرورش می تواند به افزایش کارآفرینی سازمانی کارکنان آن منتهی شود.