چکیده

پژوهش حاضر به بررسی تاثیر داستان های فکری فیلیپ کم بر ابراز وجود کودکان سازگار و ناسازگار، پرداخت. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، تمامی کودکان مراکز پیش دبستانی شهر بهنمیر در سال تحصیلی 01-1400 که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای، کودکان مرکز پیش دبستانی امیدان فردا بهنمیر به عنوان کانون اجرای طرح انتخاب گردید. جهت تمایز بین کودکان سازگار و ناسازگار از آزمون راتر (1967) فرم آموزگار و در پیش آزمون و پس آزمون از پرسشنامه ابراز وجود گمبریل و ریچی (1975) استفاده شد. برای گروه های آزمایشی (سازگار و ناسازگار)، به تصادف داستان هایی از مجموعه داستان های فکری فیلیپ کم در هفت جلسه 30 دقیقه ای به مدت چهار هفته اجرا شد. در حالی که اعضاء گروه شاهد در این مدت هیچ گونه مداخله ای دریافت نکردند. نتایج آزمون تحلیل کواریانس یک متغیره نشان داد که داستان های فکری فیلیپ کم بر میزان ابراز وجود کودکان سازگار و نا سازگار تاثیر داشت و آن را افزایش داد. آزمون تحلیل واریانس یک راهه نیز نشان داد، میزان تاثیر داستان های فکری فیلیپ کم بر ابراز وجود کودکان گروه سازگار بیشتر از کودکان گروه نا سازگار و بیشتر از گروه شاهد بود.

تبلیغات