پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی

پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی

پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی سال دوم تابستان 1400 شماره 3

مقالات

۱.

کاربرد اصل برائت در رسیدگی به جرائم توسط ضابطین امنیتی و انتظامی

نویسنده:
تعداد بازدید : 77 تعداد دانلود : 237
ضابطین امنیتی و انتظامی مهمترین دستگاه اجرایی و یکی از نهادهای صف مقدم فرآیند رسیدگی کیفری، نقش مهم و قابل توجهی در دستیابی به نظام کیفری مطلوب و کارآمد دارند از این رو تعیین تکالیف ضابطین و الزامات آنان در جهت حفظ حقوق متهم بزه دیده امری بدیهی و ضروری است تا در مرحله عمل و اجرا ضابطین و با توجه به الزامات قانونی از تضیع حقوق مسلم و قانونی شهروندان جامعه جلوگیری و موجبات تحقق اهداف قانون گذار در حفظ حقوق شهروندان را فراهم نمایند . یکی از اصول بنیادین که در حقوق جز می توان به آن اشاره کرد، اصل برائت است که که به دفاع از اولین و مهمترین حق دفاعی متهم می پردازد. سیستم قانونی و مقنن کشور ما نیز به مانند بسیاری از سیستم های حقوقی دیگر اصل برائت را پذیرفته و جهت استحکام و تثبیت هر چه بهتر آن، آن را در قانون اساسی جای داده و در موارد متعدد آیین دادرسی به حمایت از این اصل و در واقع به حمایت از حقوق متهم پرداخته است. هدف این نوشته کاربرد اصل برائت در رسیدگی به جرائم توسط ضابطین امنیتی و انتظامی است. مقاله حاضر با موضوع تحلیلی مورد بحث و با به کارگیری روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از مطالعات کتابخانه ای- اسنادی سعی در رسیدن به مقصود مورد نظر دارد.
۲.

رابطه عملکرد شغلی کارکنان نسل شبکه با عملکرد آموزشی و پژوهشی معلمان آموزش و پرورش شهرستان جویبار

تعداد بازدید : 706 تعداد دانلود : 544
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه میان عملکرد شغلی کارکنان نسل شبکه با عملکرد آموزشی و پژوهشی معلمان آموزش و پرورش شهرستان جویبار، انجام شد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی؛ از نظر ماهیت، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان آموزش و پرورش شهرستان جویبار در استان مازندران در سال 1399 بود که تعداد 175 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های محقق ساخته بود که روایی با نظر متخصصان تایید و با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، پایایی هر یک از پرسشنامه های عملکرد شغلی کارکنان نسل شبکه و عملکرد آموزشی و پژوهشی به ترتیب برابر 92/0 و 93/0 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون از طریق نرم افزار SPSS 23 و در سطح اطمینان 95 درصد (05/0=) بود. یافته ها نشان داد رابطه مثبت معنی دار بین عملکرد شغلی کارکنان نسل شبکه با عملکرد آموزشی و پژوهشی معلمان (انتشار مقالات، ارائه مقالات در سمینارها، مشارکت در انجام طرح های پژوهشی، ترجمه یا تألیف کتاب، شرکت در سمینارها یا کنگره ها و تدریس در کارگاه های آموزشی) وجود دارد..
۳.

رابطه سواد اطلاعاتی با عملکرد شغلی، آموزشی و پژوهشی معلمان مقطع متوسطه آموزش و پرورش شهرستان محمودآباد در دوران همه گیری اپیدمی کووید-19

نویسنده:
تعداد بازدید : 620 تعداد دانلود : 694
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه سواد اطلاعاتی با عملکرد شغلی، آموزشی و پژوهشی معلمان متوسطه در دوران همه گیری اپیدمی کووید-19، انجام شد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی؛ از نظر ماهیت، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه دوم آموزش و پرورش شهرستان محمودآباد در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 448 نفر بود که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر حسب جنسیت تعداد 210 نفر (120 نفر مرد و 90 نفر زن) به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه-گیری، پرسشنامه های استاندارد سواد اطلاعاتی داورپناه و سیامک (1388) و محقق ساخته عملکرد شغلی، آموزشی و پژوهشی بود که روایی صوری و محتوایی آن با نظر متخصصان تایید گردید. از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، پایایی هر یک از پرسشنامه ها به ترتیب برابر 83/0 و 89/0 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و در سطح اطمینان 95 درصد (05/0=) انجام گرفت. یافته ها نشان داد رابطه مثبت معنی دار بین سواد اطلاعاتی با عملکرد شغلی، آموزشی و پژوهشی معلمان مقطع متوسطه دوم آموزش و پرورش شهرستان محمودآباد در دوران همه گیری اپیدمی کووید-19 وجود دارد.
۴.

رابطه اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی با نگرانی و کیفیت زندگی کاری معلمان آموزش و پرورش شهرستان سوادکوه شمالی

تعداد بازدید : 556 تعداد دانلود : 717
پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی با نگرانی و کیفیت زندگی کاری معلمان، انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان آموزش و پرورش شهرستان سوادکوه شمالی در سال تحصیلی 00 – 1399 بود که تعداد 165 نفر به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های استاندارد اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی حسن زاده و اولادزاد (1394)، نگرانی مه یر و همکاران (1990) و کیفیت زندگی کاری والتون (1973) بود. پایایی پرسشنامه ها طبق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 86/0، 88/0 و 85/0 بود. در سطح اطمینان 95 درصد (05/0=)، آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که رابطه مثبت معنی داری بین اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی با نگرانی معلمان وجود دارد. هم چنین، رابطه منفی معنی داری بین اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی با کیفیت زندگی کاری معلمان وجود دارد.
۵.

مقایسه اثربخشی درمان شناختی-رفتاری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر نشخوار فکری زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشت ساری

نویسنده:
تعداد بازدید : 208 تعداد دانلود : 606
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان شناختی-رفتاری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر نشخوار فکری زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشت ساری بوده که با روش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این تحقیق متشکل از کلیه زنان دارای نشانه های نشخوار فکری که به مراکز بهداشت شهرستان ساری در بین ماه های آذر تا بهمن سال 1398 مراجعه کرده اند، بود. تعداد 45 نفر نمونه در قالب 3 گروه 15 نفره (دو گروه های آزمایشی و یک گروه کنترل) با شیوه نمونه گیری در دسترس مشخص شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه نشخواری فکری نالن هوکسما و مارو (۱۹۹۱) استفاده شد. نتایج نشان دادن که درمان شناختی-رفتاری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد توانسته است نشخوار فکری را در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشت ساری بهبود بخشد. همچنین نتایج نشان دادند که بین اثربخشی دو روش درمانی شناختی-رفتاری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش میزان نشخوار فکری مراجعه کننده به مراکز بهداشت ساری تفاوت معنادار وجود دارد و اثربخشی درمان ACT بیشتر بوده است.
۶.

پیش بینی تعلل ورزی تحصیلی بر اساس سرمایه روان شناختی دانش آموزان پایه دهم شهرستان بابل

تعداد بازدید : 51 تعداد دانلود : 891
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان بر اساس سرمایه روان شناختی آنان با روش تحقیق همبستگی، انجام شد. کلیه دانش آموزان دختر پایه دهم شهرستان بابل در سال تحصیلی 00-1399 به عنوان و جامعه آماری در نظر گرفته شد که به روش نمونه گیری در دسترس، تعداد 320 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های استاندارد سرمایه روان شناختی لوتانز و همکاران (2007) و تعلل ورزی تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984) بود. ضریب آلفای کرونباخ نشان داد که پایایی پرسشنامه ها به ترتیب برابر 85/0 و 81/0 است. یافته ها در سطح اطمینان 95 درصد (05/0=) نشان داد که رابطه منفی معنی داری بین سرمایه روان شناختی و مولفه های آن یعنی خودکارآمدی، خوش-بینی، امیدواری و تاب آوری با تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان دختر پایه دهم وجود دارد. هم چنین، 5/68 درصد از تعلل ورزی تحصیلی توسط خودکارآمدی، تاب آوری، خوش بینی و امیدواری قابل تبیین (پیش بینی) است. به طوری که، از بین مولفه های سرمایه روان شناختی، خوش بینی بیشترین سهم را در پیش بینی تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان دختر پایه دهم دارد. در مراتب بعدی به ترتیب امیدواری، تاب آوری و خودکارآمدی قرار دارند.
۷.

بررسی تأثیر مدیریت سود و استراتژی تجاری بر ریسک ورشکستگی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

تعداد بازدید : 653 تعداد دانلود : 969
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر مدیریت سود و استراتژی تجاری بر ریسک ورشکستگی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. برای این منظور اثر مدیریت سود، استراتژی رهبری هزینه و استراتژی تنوع بر ریسک ورشکستگی شرکت ها مورد بررسی قرار گرفت. هم چنین، اثر متغیرهای اهرم مالی، اندازه شرکت، نقدینگی و زیان شرکت در مدل های رگرسیونی کنترل شد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی شش ساله بین سال های 1393 الی 1398 می باشد که بر اساس روش نمونه گیری حذف سیستماتیک تعداد 147 شرکت و در مجموع 882 سال-شرکت به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها در گروه پژوهش های توصیفی-پس رویدادی قرار دارد که برای بررسی فرضیه ها از مدل های رگرسیونی چندمتغیره با استفاده از نرم افزار ایویوز8 و روش داده های پانلی (تابلویی)- اثرات ثابت بهره گرفته شد. نتایج به دست آمده در این پژوهش نشان می دهد در مجموع مدیریت سود و استراتژی تنوع می تواند موجب افزایش ریسک ورشکستگی شرکت ها شود و این در حالی است که استراتژی رهبری هزینه موجب کاهش ریسک ورشکستگی شرکت ها می شود.
۸.

اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر رفتارهای خود مراقبتی خوش بینی و سلامت روان بیماران مبتلا به سرطان پستان

نویسنده:
تعداد بازدید : 82 تعداد دانلود : 227
هدف سرطان پستان شایع ترین سرطان زنان در کشورهای پیشرفته و دومین سرطان شایع در ایران می باشد. بیماران مبتلا به انواع سرطان دارای درجات بالایی از اختلالات روانی می باشند که دامنه ی این اختلالات از افسردگی، اضطراب، عدم سازگاری با بیماری و کاهش اعتماد به نفس پایین تا اختلالات احساسی و ترس از عود بیماری و مرگ متفاوت است. هدف پژوهش حاضر اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر رفتارهای خود مراقبتی و خوش بینی و سلامت روان بیماران مبتلا به سرطان سینه بوده است. روش پژوهش از نوع ﻃﺮح آزﻣﺎیﺸی ﺑﺎ ﭘیﺶآزﻣﻮن-ﭘﺲآزﻣﻮن ﺑﺎ ﮔﺮوه کﻨﺘﺮل ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﭘیﮕیﺮی بود. جامعه آماری شامل ﻫﻤﻪی ﺑیﻤﺎران ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﺳﺮﻃﺎن ﭘﺴﺘﺎن در ﺷﻬﺮ ساری کﻪ در ﺳﻪ ﻣﺎﻫﻪ ﭘﺎیﺎﻧی ﺳﺎل 1398 ﺑﻪ کﻠیﻨیک ﻓﻮق ﺗﺨﺼﺺ ﺑیﻤﺎریﻫﺎی ﭘﺴﺘﺎن زﻧﺎن ﺑیﻤﺎرﺳﺘﺎن ﻣﺮاﺟﻌﻪ کﺮده ﺑﻮدﻧﺪ. ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔیﺮی در دﺳﺘﺮس ٣٠ ﺑیﻤﺎر ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﺳﺮﻃﺎن ﭘﺴﺘﺎن اﻧﺘﺨﺎب و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﺗﺼﺎدﻓی در دو ﮔﺮوه آزﻣﺎیﺶ و ﮔﺮوه کﻨﺘﺮل (ﻫﺮ ﮔﺮوه ١٥ ﻧﻔﺮ) ﺟﺎیﮕﺰیﻦ ﺷﺪﻧﺪ. برای تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش از تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری استفاده گردید. روش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT) بر رفتارهای خود مراقبتی و خوش بینی و سلامت روان بیماران مبتلا به سرطان سینه موثر است. یافته های پژوهش حاکی از تاثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر رفتارهای خود مراقبتی و خوش بینی و سلامت روان بیماران مبتلا به سرطان سینه است. هم راستا بودن نتایج این تحقیق با یافته های پژوهش های گذشته، نشان دهنده موثر بودن درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT) در اکثر بیماران مبتلا به سرطان سینه است که به عنوان یک درمان موثر و مفید شناخته شده و باید بیشتر به آن پرداخته شود.
۹.

مقایسه رضایت شغلی و خلاقیت سازمانی معلمان مدارس دخترانه و پسرانه دوره ابتدایی شهرستان ساری در دوران اپیدمی کووید-19

نویسنده:
تعداد بازدید : 463 تعداد دانلود : 548
هدف پژوهش حاضر مقایسه رضایت شغلی و خلاقیت سازمانی معلمان مدارس دخترانه و پسرانه دوره ابتدایی شهرستان ساری در دوران اپیدمی کووید-19، بود. روش تحقیق از نوع پس رویدادی و جامعه آماری شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان ساری در سال تحصیلی 1400–1399 که تعداد 110 نفر از معلمان مدارس دخترانه و تعداد 110 نفر از معلمان مدارس پسرانه و در مجموع، تعداد دویست و بیست نفر به شیوه نمونه گیری غیر تصادفی در-دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه های رضایت شغلی گریکسون (1987) و خلاقیت سازمانی رند سیپ (1979) بود. آزمون پارامتری t مستقل در سطح اطمینان 95 درصد (05/0=) نشان داد در دوران همه گیری کووید-19، بین میانگین رضایت شغلی معلمان مدارس دخترانه و معلمان مدارس پسرانه تفاوت معنی داری وجود دارد. اما، بین میانگین خلاقیت سازمانی معلمان مدارس دخترانه و معلمان مدارس پسرانه تفاوت معنی داری وجود ندارد..
۱۰.

بررسی ارتباط علی بین متغیرهای برندسازی اصلی و استراتژی های بازاریابی بین المللی

نویسنده:
تعداد بازدید : 592 تعداد دانلود : 641
در پژوهش حاضر به بررسی ارتباط علی بین متغیرهای برندسازی اصلی و استراتژی های بازاریابی بین المللی پرداخته شده است. جامعه آماری پژوهش نیز شامل کلیه مدیران و کارکنان شرکت کاله آمل می باشند که تعداد کل جامعه آماری 195 می باشد. برای انتخاب نمونه با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 130 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها در گروه پژوهش های توصیفی- همبستگی قرار دارد که برای بررسی فرضیه های پژوهش از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS23 و Smart PLS بهره گرفته شد. نتایج به دست آمده در پژوهش حاضر نشان می دهد ارتباط علی بین طراحی استراتژی های بین المللی بازاریابی با متغیرهای گرایش به برند، عملکرد برند، عملکرد بازاریابی بین المللی برند، تعهد بین المللی برند، جایگاه یابی برند، تناسب محیط بازاریابی و کنترل فعالیت های برندسازی بین المللی وجود دارد اما این ارتباط در مورد طراحی استراتژی های بین المللی بازاریابی با ویژگی های جمعیت شناختی مورد تایید قرار نگرفت.
۱۱.

رابطه گرایش به کار تیمی و مسئولیت پذیری کارکنان آموزش و پرورش شهرستان ساری

تعداد بازدید : 629 تعداد دانلود : 661
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین رابطه گرایش به کار تیمی و مسئولیت پذیری کارکنان آموزش و پرورش، انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، شامل کلیه کارکنان آموزش و پرورش نواحی 1 و 2 شهرستان ساری در سال تحصیلی 00-1399 بود که از این جامعه آماری تعداد 280 نفر با روش نمونه گیری غیرتصادفی در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های استاندارد گرایش به کار تیمی باکر و همکاران (2010) و مسئولیت پذیری احمدی آخورمه و همکاران (1392) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیونی) از طریق نرم افزار SPSS23 در سطح اطمینان 95 درصد (05/0=) انجام شد. یافته ها نشان داد که رابطه مثبت معنی داری بین گرایش به کار تیمی و ابعاد آن یعنی ساختار گروه، رهبری، کنترل موقعیت، حمایت متقابل و برقراری ارتباط با مسئولیت پذیری کارکنان وجود دارد. به طوری که تحلیل رگرسیونی تایید کرد که این متغیرها 3/82 درصد از مسئولیت پذیری کارکنان را تبیین (پیش بینی) می کنند. در این میان، حمایت متقابل بیشترین سهم را در پیش بینی مسئولیت پذیری کارکنان دارد و بعد از آن در مراتب بعدی، کنترل موقعیت، رهبری، برقراری ارتباط و ساختار گروه قرار دارند.