آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

وجود ویژگی این بودگی در اشیاء، از جمله راه حل هایی است که برای حل مسئله ی تمایز و مسئله ی فردیت در اشیاء ارائه شده است. باور به وجود چنین ویژگی ای به فلسفه دانس اسکاتس باز می گردد. اغلب اندیشه ی وی را تحت تاثیرابن سینا می دانند. درمتن پیش رو ابتدا برخی مطالب مقدماتی مانند اختلاف نظر در مساوی بودن این بودگی و ذات فردی، به منظور روش شدن نقطه نظر این باوران، بیان شده است. سپس نگرش ابن سینا درباره ی این موضوع شرح داده شده و پس از آن به تاثیر ابن سینا بر اسکاتس به عنوان واضع اصطلاح این بودگی پرداخته شده است. در آخر اندیشه های ابن سینا بر اساس نظرات این باوران معاصر ارزیابی شده و به این نتیجه کلی رسیده که هرچند ابن سینا در ایجاد سوال از تشخص و فردیت در ذهن اولین این باور تاریخ فلسفه، یعنی اسکاتس نقشی برجسته داشته؛ اما باید توجه داشت که در فلسفه ی تحلیلی معاصر آراء بوعلی نه با ذات فردی و نه با این باوری سازگاری ندارد. در نتیجه، نه تنها نمی توان بوعلی را این باور قلمداد کرد بلکه حتی به نظر می رسد می توان وی را از جنبه هایی ضد این باور نیز به شمار آورد.

The Assessment of Ibn Sina s Views on Individuality based on Haecceitism

The existence of Haeccity property in objects is one of the solutions provided to solve the problem of differentiation and the problem of individuality in objects. The belief in the existence of such a property goes back to the Dance Scotts philosophy. His thought is often considered to be influenced by Avicenna. In the following text, first, some preliminary material such as the difference of opinion on the equality of Haeccity and individual essence has been stated in order to clarify the point of view of these believers. Then Avicenna's attitude about this issue is described and after that Avicenna's influence on Scotts as the author of the term of Haeccity is discussed. In the end, Avicenna's thoughts were evaluated based on the opinions of contemporary believers and the general conclusion was reached that although Avicenna had a prominent role in creating the question of identification and individuality in the mind of the first believer to Haeccity in the history of philosophy, Scotts; But it should be noted that in contemporary analytical philosophy, Avicenna's opinions are neither compatible with individual nature nor with Haecceitism. As a result, not only Avicenna cannot be considered to be of Haecceitism, but even it seems that he can be considered to be Anti Haecceitism as well.

تبلیغات