تأثیر طنز و سبک طنز بر رابطه بین مصرف کننده و برند در اینستاگرام (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
امروزه طنز و سبک های طنز در تبلیغات اهمیت ویژه ای دارد سبک های طنز به کار رفته در این پژوهش شامل طنز وابسته، طنز خودمحور، طنز خودمخرب و طنز پرخاشگر می باشد، که متغیر مستقل پژوهش می باشند. متغیر وابسته پژوهش نیز رابطه مصرف کننده و برند می باشد که در این پژوهش از دو رابطه عشق و دشمنی استفاده شده است. هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر سبک های طنز استفاده شده در تبلیغات بر رابطه مصرف کننده با برند در اینستاگرام می باشد. پژوهش حاضر به روش پیش آزمایش-پس آزمایش انجام شده که جهت سنجش تأثیر سبک های طنز بر رابطه مصرف کننده با برند از تیزرهای تبلیغاتی چهار برند اسکچرز با استفاده از سبک طنز خودمحور ، برند پپسی با استفاده از سبک طنز، برند اسنیکرز با استفاده از سبک طنز خودمخرب، و برند آکس که سبک طنز وابسته در آن به کار رفته، استفاده شده است. پرسشنامه بین 210 نمونه از جامعه آماری توزیع شد و از آنها خواسته شد تا پرسشنامه را قبل از مشاهده تیزرها پاسخ داده و بعد از مشاهده تیزرها، مجددا به سؤالات پاسخ دهند تا بررسی شود تیزرهای تبلیغاتی با سبک های طنز استفاده شده، چه تأثیری در رابطه مصرف کننده با آن برند دارد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون مقایسات زوجی استفاده شد و نتایج به دست آمده نشان داد، سبک های طنز خود محور و وابسته، باعث بهبود رابطه مصرف کننده با برند می شود. همچنین سبک های طنز خود مخرب و پرخاشگر تأثیر منفی بر رابطه مصرف کننده با برند می گذارد.The effect of humor and humor style on the relationship between the consumer and the brand in the Instagram
Today, humor and humor styles are very important in advertising. The humor styles used in this research include dependent humor, self-centered humor, self-destructive humor, and aggressive humor, which are the independent variables of the research. The dependent variable of the research is the relationship between the consumer and the brand, and two relationships of love and enmity have been used in this research. The purpose of this research is to investigate the effect of humorous styles used in advertisements on the consumer's relationship with the brand on Instagram. . The current research was carried out in a pre-test-post-test method to measure the effect of humor styles on the consumer's relationship with the brand from the advertising teasers of four brands: Sketchers using self-centered humor style, Pepsi brand using humor style, Snickers brand using self-destructive humor style, and Ax brand is used in which the related style of humor is used. The questionnaire was distributed among 210 samples of the statistical population and they were asked to answer the questionnaire before viewing the teasers and to answer the questions again after viewing the teasers in order to check the effect of the advertising teasers with humorous styles on the consumer relationship. with that brand. To analyze the data, the paired comparison test was used and the results showed that self-centered and dependent humor styles improve the consumer's relationship with the brand. Also, self-destructive and aggressive humor styles have a negative effect on the consumer's relationship with the brand.