طراحی مدل مسئولیت فرهنگی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی
آرشیو
چکیده
هدف: هدف از مطالعه حاضر، مدل سازی مسئولیت فرهنگی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، به منظور گشودن مسیری نو برای تعمیق مسئولیت پذیری کلیه سازمان ها، در قبال فرهنگ است.روش: پژوهش حاضر یک پژوهش کیفی، اکتشافی و کاربردی از نوع داده بنیاد است که داده های لازم را، از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته، تا مرحله اشباع نظری، جمع آوری و با کدگذاری های سه گانه باز، محوری و انتخابی، تحلیل کرده است. مشارکت کنندگان در مصاحبه ها، 17 نفر از اساتید دانشگاه، مدیران و خبرگان فرهنگی بودند که به روش گلوله برفی، به صورت هدفمند انتخاب شدند. پایایی داد ه ها از روش باز آزمون و کدگذاری مجدد تعدادی از مصاحبه ها و روایی آن نیز، با مرور نتایج توسط تعدادی از خبرگان مصاحبه شونده و غیر مصاحبه شونده حاصل گردید.یافته ها: فرایند کدگذاری داده ها، به استخراج 360 مفهوم و 44 مقوله منتهی و بر اساس الگوی پارادایمی اشتراوس و کوربین، نسبت به مدل سازی مسئولیت فرهنگی بنیاد و تعیین شرایط علّی، پدیده محوری، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله گر، راهبردها و پیامدها در مدل منجر شد. بر اساس یافته های پژوهش، مسئولیت مزبور شامل چهار حوزه فرهنگ سازمانی، اخلاق کسب وکار و خدمت، فرهنگ شهروندی و پیوست فرهنگی است که در مأموریت های این نهاد، اعم از عرصه های کسب وکار و خدمات اجتماعی به محرومین، جریان می یابد.نتیجه گیری: ظرفیت و عینیت یافتگی ابعاد مدل، نشانگر فراهم شدن نقشه راه مدون و امکان استفاده مستقیم یا بومی شده از آن در تمامی سازمان ها، ازجمله سازمان های عمومی غیردولتی است.Designing a Model of cultural responsibility for "Islamic revolution Mostazafan Foundation"
Purpose: The purpose of this study is to model the cultural responsibility of the Foundation of the Underprivileged of the Islamic Revolution, in order to open a new path for deepening the responsibility of all organizations towards culture.
Method: The current research is a qualitative, exploratory and applied research of the grounded theory type, which has analyzed the necessary data, through semi-structured interviews, up to the stage of theoretical saturation, collection and with three open, central and selective codings. . The participants in the interviews were 17 university professors, managers and cultural experts who were purposefully selected by snowball method. The reliability of the data was obtained from the method of retesting and recoding a number of interviews and its validity was also obtained by reviewing the results by a number of interviewed and non-interviewed experts.
Findings: The data coding process led to the extraction of 360 concepts and 44 categories and based on the paradigm model of Strauss and Corbin, in relation to modeling the cultural responsibility of the foundation and determining the causal conditions, central phenomenon, background conditions, intervening conditions, strategies and The results in the resulting model. Based on the findings of the research, the aforementioned responsibility includes four areas of organizational culture, business and service ethics, citizenship culture and cultural attachment that flow in the missions of this institution, including business and social services to the disadvantaged.
Conclusion: The capacity and objectivity of the dimensions of the model indicate the provision of a codified road map and the possibility of its direct or localized use in all organizations, including non-governmental public organizations.