نقش فرهنگ در تحقق اقتصاد مقاومتی با تأکید بر رسانه ملی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش ابعاد فرهنگ در تحقق اقتصاد مقاومتی با تاکید بر رسانه ملی می باشد. از لحاظ هدف، تحقیق حاضر از نوع کاربردی، از لحاظ نوع روش، توصیفی و همبستگی می باشد و از لحاظ روش گردآوری اطلاعات روش تحقیق مورد نظر پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر را تمامی شهروندان بالای 18 سال شهر تهران در سال 1401 تشکیل می دهند. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده و نمونه برابر 384 نفر می باشد، روش نمونه گیری نیز خوشه ای چندمرحله ای می باشد. برای اندازه گیری متغیرها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. داده ها با نرم افزار Lisrel تحلیل شد و برای تحلیل فرضیات از معادلات ساختاری استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که بین ابعاد فرهنگ (فرهنگ درونی، فرهنگ نمادی، فرهنگ نهادی و فرهنگ متبلور) و تحقق اقتصاد مقاومتی با تاکید بر نقش رسانه ملی رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین بین فرهنگ درونی شده، فرهنگ نمادی، فرهنگ نهادی فرهنگ متبلور با تحقق اقتصاد مقاومتی رابطه مستقیم معنی داری وجود دارد.The Relationship between the Dimensions of Culture and the Realization of a Resistance Economy Based on the Role of the National Media
The purpose of this research is to investigate the role of culture in the realization of resistance economy (relying on the role of national media). In terms of purpose, the current research is applied, in terms of method, descriptive and correlational, and in terms of data collection method, the research method is survey. The statistical population of the current research consists of all citizens over 18 years of age in Tehran city in 2021. To determine the sample size, Cochran's formula was used and the sample is 384 people, and the sampling method is a multi-stage cluster. A researcher-made questionnaire was used to measure the variables. The data was analyzed with Lisrel software and structural equations were used to analyze the hypotheses. The findings of the research showed that there is a significant relationship between the dimensions of culture (internal culture, symbolic culture, institutional culture and crystallized culture) and the realization of resistance economy relying on the role of national media. Also, there is a significant direct relationship between internalized culture, symbolic culture, institutional culture, crystallized culture and the realization of resistance economy.