واکاوی عوامل مؤثر بر اشتراک تجربه مشتری در اجتماع های آنلاین برند (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
تحولات بازارهای جهانی شرکت ها را ناگزیر به روی آوردن به سوی جوامع برند آنلاین کرده است؛ محیطی که مصرف کنندگان در تبادل، اشتراک گذاری و بحث در خصوص افکار خود بسیار مشتاق و باانگیزه عمل می کنند. درنتیجه تقویت جامعه برند آنلاین یکی از مؤثرترین روش هایی است که می توان از اثربخشی طرح های بازاریابی اطمینان حاصل کرد. به همین جهت در این تحقیق به واکاوی عوامل موثر بر اشتراک تجربه مشتری در اجتماع های آنلاین برند پرداخته شده است. به این منظور سایت دیجی کلاب (باشگاه مشتریان دیجی کالا) به عنوان مورد پژوهش انتخاب شده است. این پژوهش از منظر هدف از نوع کاربردی و از نظر شیوه جمع آوری داده ها توصیفی-پیمایشی است و از روش های کتابخانه ای و میدانی برای جمع آوری داده های پژوهش استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل آن دسته از اعضای دیجی کلاب است که در دی ماه سال 1400 در دسترس پژوهشگر قرار داشته اند. نمونه آماری برابر با ۴۳۵ نفر بود که به صورت در دسترس انتخاب شدند. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی سازه و محتوا و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی و تایید قرار گرفته است. بر اساس نتایج این پژوهش عوامل موثر بر اشتراک گذاری تجارب مشتری در اجتماع های آنلاین برند شامل احساس مسئولیت، اعتماد، ایجاد ارتباط، ابراز وجود، پاداش، پاسخگویی، پیوند عاطفی با برند، درگیری ذهنی، سرگرمی، سرمایه اجتماعی رابطه ای، شناخته شدن، خودکارآمدی، کشف خود است. بAnalysis of Factors Affecting Customer Experience Sharing in Online Brand Communities
Global market developments have forced companies to turn to online brand communities; an environment in which consumers are very enthusiastic and motivated to exchange, share and discuss their thoughts. As a result, strengthening the online brand community is one of the ways to ensure the effectiveness of marketing plans. Therefore, in this study, the factors affecting the sharing of customer experience in the brand's online communities (Case study: Digi Club) have been investigated. This research is of applied and descriptive-survey type and library and field methods have been used to collect data. The statistical population of this study includes those members of the Digi Club who were available to the researcher in January 2021. The statistical sample was 435 people who were selected as available. The validity of the questionnaire was evaluated using the opinion of expert professors and the reliability of the questionnaire was evaluated using the Cronbach's alpha coefficient. Based on the results of this study, the factors affecting the sharing of customer experiences in online brand communities include responsibility, self-expression, reward, emotional brand attachment, relational social capital, recognition and self-efficacy.