اثربخشی آخرت باوری به صورت بحث گروهی بر پایبندی مذهبی نوجوانان (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
آخرت باوری پس از توحید دومین اصلی است که همه ادیان الهی به ویژه اسلام، انسان ها را بدان دعوت کرده اند. این باور نقش مهمی در پایبندی مذهبی انسان ها دارد. آموزش آخرت باوری در نوجوانی که دوره شکوفایی عقل و دین و از سویی دوره طغیان غرایز است، اهمیت بیشتری دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آخرت باوری به صورت بحث گروهی بر پایبندی مذهبی نوجوانان است. پس از ساخت بسته آموزشی آخرت باوری، ۴۰ نفر از دانش آموزان پسر سوم دبیرستانی شهر قزوین، به شیوه تصادفی خوشه ای، نمونه گیری شدند و پس از تشکیل گروه آزمایش و کنترل، پیش آزمون پایبندی مذهبی برای هردو گروه اجرا شد. آموزش بسته آموزشی آخرت باوری به صورت بحث گروهی برای گروه آزمایش انجام و پس آزمون پایبندی مذهبی روی هر دو گروه اجرا شد. طرح پژوهشی بکار رفته، تحلیل داده ها برای مسائل مربوط به دو مجموعه از اندازه های وابسته بود و داده ها به کمک آزمون آماری کالموگروف - اسمیرنوف و U مان - ویتنی، تجزیه وتحلیل شد. یافته های پژوهش نشانگر اثربخشی آموزش آخرت باوری به صورت بحث گروهی بر افزایش پایبندی مذهبی و کاهش ناپایبندی و دوسوگرایی مذهبی نوجوانان بود.The Effectiveness of Teaching the Concept of Afterlife through Group Discussion on the Religious Commitment of Teenagers
Believing in the afterlife is the second major principle which people are invited to, after theism, in all divine religions especially in Islam. This belief has an important role in religious commitment. Teaching of believing in the afterlife in the adolescence, which is an era of flourishing of wisdom and religion and the era of outburst of instincts, is more important. The present study aims to investigate the effectiveness of teaching the concept of afterlife through group discussion on religious commitment of teenagers. To this end, after designing an educational package, 40 eleventh-grade high schooler boys from Qazvin were selected through cluster random sampling. After designing an experiment and a control group, pre-tests were applied on both groups. Then, the educational package of afterlife belief was administered among the experiment group through group discussion. And then the post-tests were applied. Study design was for two dependent series and data were analyzed using Kolmogorov-Smirnov and Mann-Whitnet U tests .Results showed that teaching the concept of afterlife was effective on religious commitment and decreased religious non-commitment and ambivalence among teenagers.