آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۲

چکیده

گردشگری مدرن با تخطی از اقدامات اخلاقی به ناهنجاری های اجتماعی دامن زده و جوامع انسانی را گرفتار مخمصه های اخلاقی فراوان کرده است. بنابراین، هدف این پژوهش، طراحی مدل تبیین کننده اخلاق گردشگری در استان گیلان به عنوان یکی از پربازدیدترین مقاصد گردشگری کشور با استفاده از روش پژوهش کیفی و نظریه داده بنیاد سیستماتیک است. با توجه به اهداف پژوهش، جامعه مشارکت کنندگان شامل اساتید دانشگاه، مسئولین، کارشناسان و سیاست گذاران صنعت گردشگری هستند که حداقل از تحصیلات کارشناسی ارشد و 5 سال سابقه کاری اجرایی در بخش های مختلف صنعت گردشگری برخوردارند. انتخاب این نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انجام پذیرفت و مصاحبه های نیمه ساختاریافته با طرح 7 سوال کلی تا تحقق اشباع نظری در مصاحبه 12 ادامه یافت. تحلیل داده ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی منجر به استخراج 71 مفهوم، 19 مقوله فرعی و در نهایت 6 مقوله اصلی از تلفیق و طبقه بندی مفاهیم شد. بر مبنای مدل پیشنهادی، رفتار اخلاقی گردشگر به عنوان مقوله محوری؛ مسئولیت اجتماعی مقصد گردشگری به عنوان شرایط علی؛ ارزش های جامعه میزبان به عنوان شرایط زمینه ای؛ اخلاق کسب وکارها به عنوان شرایط مداخله گر؛ مدیریت و سیاست های گردشگری به عنوان راهبرد و سرانجام گردشگری اخلاق محور به عنوان پیامد اجرای راهبردها در نظر گرفته شده اند.

Designing an explanatory model of tourism ethics using grounded theory

Modern tourism has added to social anomalies by violating ethical practices and has caused many ethical problems to human societies. Therefore, the purpose of this research is to design an explanatory model of tourism ethics in Gilan province, as one of the most visited tourist destinations in the country, using qualitative research methods and systematic grounded theory. According to the research objectives, the population of participants includes university professors, officials, experts and policy makers of the tourism industry who have at least a master's degree and 5 years of executive work experience in various sectors of the tourism industry. The selection of these samples was done using purposive sampling method and semi-structured interviews with 7 general questions were continued until the realization of saturation in interview 12. Data analysis in three stages of open, axial and selective coding led to the extraction of 71 concepts, 19 sub-categories and finally 6 main categories from the integration and classification of concepts. Based on the proposed model, tourist's ethical behavior as a core category; social responsibility of the tourism destination as a causal condition; the values of the host society as context conditions; business ethics as interferer condition; tourism management and policies are considered as a strategy, and finally, ethical tourism is considered as a result of the implementation of strategies.

تبلیغات