چکیده

یکی از مسائل مهم و چالش برانگیز در پژوهش های مستشرقان درباره تاریخ نگاری هنر، بررسی ماهیت و جایگاه هنر شرق در قیاس با هنر غرب و نحوه تعامل آن ها با یکدیگر طی دوره های مختلف تاریخی است. استرژیگوفسکی و پوپ از برجسته ترین پژوهشگران غربی بودند که در اوایل قرن بیستم به بررسی سیر تحول هنر شرق با محوریت هنر ایرانی و تعاملات آن با هنر غرب پرداختند. با توجه به اینکه دیدگاه های این دو پژوهشگر بر پژوهشگران غربی و ایرانی در حوزه تاریخ هنر تأثیرات بسزایی داشته است، شناخت و تحلیل این دیدگاه ها برای بررسی تحولات تاریخ نگاری هنر ایرانی ضرورت دارد. ازاین رو در مقاله حاضر دیدگاه های این دو مستشرق درخصوص تاریخ نگاری هنر شرق با یکدیگر سنجیده و مقایسه می شود. پژوهش حاضر از نوع بنیادی است که با بهره گیری از روش توصیفی تحلیلی و تطبیقی انجام شده است. شیوه گردآوری اطلاعات در این پژوهش، کتابخانه ای و با استفاده از منابع مکتوب است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که خاستگاه، روش و رهیافت و نیز منابع مورداستفاده این دو پژوهشگر یکسان نبوده است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که استرژیگوفسکی و پوپ به ماهیت مستقل و اثرگذار هنر ایران در قیاس با هنر غرب از دو منظر متفاوت توجه نشان داده اند. ویژگی خاص دیدگاه استرژیگوفسکی تأکید بر تأثیرگذاری جریان تاریخی هنر شرق بر هنرهای باستانی متأخر اروپای غربی و هنرهای قرون وسطایی است. درمقابل، پوپ اهمیت بیشتری به بررسی هنر شرقی با محوریت هنر ایران و تأکید بر جنبه های زیبایی شناختی فرمالیستی می دهد. اگرچه پوپ صراحتاً به تأثیرات استرژیگوفسکی بر نظراتش اشاره ای نکرده، اما به نظر می رسد اندیشه های نژادی استرژیگوفسکی و نیز دیدگاه او درباره نقش مهاجرت در تحولات تاریخ هنر، مبنای اصلی دیدگاه پوپ درخصوص برتری هنر ایرانی آریایی بوده است.

A Comparative Analysis of the Views of Josef Strzygowski and Arthur Upham Pope on the Historiography of Eastern Art

One of the most important and challenging issues in Orientalists’ research about art historiography is to investigate the nature and place of Eastern art in comparison with Western art, and how they interact with each other during different historical periods. Strzygowski and Pope were among the most prominent Western researchers who, in the early 20th century, investigated the evolution of Eastern art, focusing on Iranian art and its interactions with Western art. Considering that the views of these two researchers have had significant effects on Western and Iranian researchers in the field of art history, the recognition and analysis of these views is necessary to examine the evolution of Iranian art historiography. Therefore, in the present article, the views of these two Orientalists regarding the historiography of Eastern art are measured and compared with each other. This research is fundamental and theoretical, and a descriptive-analytical method has been used. Data collection in the current research was based on library research. The findings of this research show that the origin, method and approach as well as the sources used by these two researchers were not the same. The results of this research indicate that Strzygowski and Pope have paid attention to the independent and influential nature of Iranian art in comparison with Western art from two different perspectives. The special feature of Strzygowski’s point of view is its emphasis on the influence of the historical flow of Eastern art on the late ancient arts of Western Europe and medieval arts. On the other hand, Pope gives more importance to the examination of oriental art, focusing on Iranian art and emphasizing the formalist aesthetic aspects. Although Pope did not explicitly mention Strzygowski’s influence on his opinions, it seems that Strzygowski’s racial thoughts as well as his view on the role of immigration in the evolution of art history were the main basis of Pope’s view on the superiority of Iranian-Aryan art.

تبلیغات