چکیده

آرای کانت درخصوص امر زیبا در کتاب «نقد قوه حکم» آورده شده است. کانت در این کتاب به جای تمرکز مستقیم بر تجربه زیبایی شناختی، بر احکام زیبایی شناختی زیبایی تکیه کرده است. وی احکامی را که به آن ها می پردازد، گزاره هایی می داند که زیبایی را به چیزها نسبت می دهند و بحث خود را درباره آن ها به چهار دقیقه کمیت، کیفیت، نسبت و جهت تقسیم می کند. مسئله نوشتار حاضر نیز بررسی دقایق چهارگانه امر زیبای کانتی و امکان استفاده از آن ها برای غنا بخشیدن به مفاهیم مطرح شده در زیبایی شناسی زندگی روزمره است، به این صورت که در این مقاله به این چهار دقیقه و همچنین رابطه میان آن ها و زیبایی شناسی زندگی روزمره پرداخته شده است. درواقع پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی تحلیلی درصدد پاسخ گویی به این سؤال است که میان احکام ناظر به زیبایی در دیدگاه کانت و مفاهیم مطرح شده در زیبایی شناسی زندگی روزمره، چه نسبتی وجود دارد؟ در دیدگاه کانت احکام ذوقی نه به ابژه ای متعین یا خاصیتی از آن، بلکه به حالت خود ضمیر که ناشی از بازی آزاد قوای متخیله و فاهمه و آگاهی سوبژکتیو از آن است ارجاع دارد. این واکنش را به عنوان احساسی سوبژکتیو می توان با یکی از مهم ترین مأموریت های زیبایی شناسی زندگی روزمره، یعنی کشف پتانسیل های پنهان در پشت نمای معمولی زندگی روزانه، مرتبط دانست. پرورش ظرفیت و حساسیت برای روشن کردن چیزهای بسیار آشنا، توانایی به دست آوردن یک تجربه زیباشناختی تازه و غنی سازی زندگی فردی از این طریق، یکی از نقش های مهم زیبایی شناسی زندگی روزمره است.

The Explanation of the Status of Aesthetics of Everyday Life in Kant’s Critique of Judgment

Kant’s views on beauty are given in his book, The Critique of Judgment. In this book, instead of focusing directly on the aesthetic experience, Kant relied on the aesthetic judgments of beauty. He considers the sentences he dealt with as propositions attributing beauty to things. He divides his discussion about them into four moments: quantity, quality, relation, and modality, which means clarifying their essential nature under distinct aspects. The problem of the present article is to examine Kantian’s four moments of the beauty and the possibility of using them to enrich the concepts raised by the aesthetics of everyday life. As such, in this article, these four moments and the relationship between these four moments and the aesthetics of everyday life have been discussed. In fact, the current research, using the descriptive-analytical method, intends to answer the question that what is the relationship between the sentences regarding beauty in Kant’s view and the concepts raised in the aesthetics of everyday life? In Kant’s view, aesthetic judgments do not refer to a specific object or a property of it, but to the state of the mind itself, which is caused by the free play of imagination and understanding powers and subjective awareness of it. This reaction as a subjective feeling can be related to one of the most important missions of the aesthetics of everyday life, that is, to discover the hidden potentials behind the ordinary facade of daily life. Cultivating the capacity and sensitivity to illuminate very familiar things, the ability to gain a new aesthetic experience and enrich one’s life in this way is one of the important roles of everyday life aesthetics. Another feature that makes Kant interesting is that, unlike many later writers, he did not limit aesthetics to nature and art. Furthermore, in Kant’s views, the aesthetic experience is the result of the pain that comes from judging that the objective is ugly. This can also be related to the negative aesthetics that are raised in the discussions related to the aesthetics of everyday life.

تبلیغات