تبیین ارتباط سواد دیداری با گسترش دامنه ی واژگان در دانش آموزان اول ابتدایی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از این پژوهش مقایسه تأثیر تصویر بر پیشرفت نوآموزان در گسترش واژگان در مدارس غیرانتفاعی شهر کرمان در چارچوب نظریه رمزگذاری دوگانه پاویو (1986) است و با روش های آماری توصیفی تک متغیره، پیشرفت نوآموزان در گسترش واژگان مقایسه می شود. دو مدرسه با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و سپس شصت آزمودنی انتخابی پیش آزمون و پس آزمون واژگان می دهند. پس از انتخاب دو کتاب داستان و مطالعه برای سه گروه در شرایط مختلف و انجام آزمون، داده های به دست آمده نشان می دهد گسترش واژگان در گروه اول (دیدن تصویر و تأکید بر آن) نسبت به گروه دوم (دیدن تصویر در زمان روایت) و سوم (گروه کنترل (ندیدن تصویر)) در مدرسه «الف» 03/4 با سطح معناداری 002/0 و در مدرسه «ب» 52/2 با سطح معناداری 02/0 بالاتر بوده و دیدن تصویرو تأکید بر آن اثربخشی قابل توجهی در گسترش واژگان نوآموزان خواهد داشت.The Effect of Visual Literacy on Vocabulary Development of First-Grade Students
This article examined the effect of picture on the vocabulary developement in the first-grade elementary students in the non-profit schools in Kerman.Within the framework of Pavio's dual coding theory (1986) and the descriptive statistics methods, their vocabulary developement was compared. Two schools were selected by cluster sampling and then sixty selected students were given a vocabulary pre test and post test. After choosing two story books and reading them for three groups in different conditions and giving test, the results showed that the vocabulary developement in the first group (seeing picture with emphasizing on it) compared to the second group (seeing picture during narration) and the third group (control group (not seeing picture)) in school A (4/03) with the significant level (0.002) and in school B (2.52) with the significant level (0.02) is higher and seeing the pictures with emphasising has significant effectiveness in expanding the vocabulary of new students.