بازشناسی معنای «مخلّفون» در کاربست قرآنی با تأکید بر دو سوره فتح و توبه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
واژه «مخلّفون» 4 بار در قرآن آمده؛ یک بار در سوره توبه و سه بار در سوره فتح. در پژوهش حاضر با توجه به همنشینی «مخلّفون» در سوره های «توبه» و «فتح» با واژگان «فرح»، «قعود»، «کراهت»، «قول»، «استیذان» و «اعراب» و بر محور جانشینی با «مُعذّرون» و بر محور تقابل معنایی با «مؤمنون»، مشخص شد «مخلّفون» جاگذاشته شدگان از جهاد در راه خدا هستند که در اثر نفاق، ضعف ایمان یا نادانی از امر خداوند تمرّد می نمایند. مخلّفون سوره فتح افراد گمراهی هستند که با بهانه های واهی و عذرخواهی از همراهی رسول الله(ص) در جهاد تمرّد کرده و سعی در تغییر حکم الهی دارند. خداوند بعد از تنبیه آنان، با دعوت به شرکت در جهادی سخت تر، فرصتی دیگر به آنان اعطاء می نماید که در صورت اجابت مستحق اجر الهی و در صورت تمرّد، سزاوار آتش سوزان جهنم می شوند. مخلّفون منافق در سوره توبه، از جاگذاشته شدن در جهاد شاد شده و از جهاد همراه رسول الله (ص) کراهت دارند، در اموال بخل ورزیده و مردم را از جهاد منع می کنند و لذا سزاوار آتش سوزان جهنم می شوند.Recognizing the meaning of "Mokhallafun" in the Qur'anic application with emphasis on the two surahs Fath and Towbah
The word "dissenters" appears 4 times in the Qur'an; Once in Surah Tawbah and three times in Surah Fath. In the present study, by extracting the companions of the "dissenters" in the chapters of "Repentance" and "Conquest" with the words "Farah", "Qaud", "Kerahat", " Ghawl", "Istizan" and "Arabs" Substitution with "Mu'azrun" and confrontation with "Mu'minun", it became clear that the "dissenters" are those who are placed in jihad in the way of God, who rebel against the command of God due to hypocrisy, weakness of faith or ignorance. Repentance, they are happy to be placed in jihad and they hate jihad with the Messenger of God, they are stingy in their property and forbid people from jihad, and in return they deserve the burning of hell. However, the dissenters in Surah Fath are misguided people who, under false pretenses and apologizing for accompanying the Prophet in jihad, try to change the divine rule. After punishing them, God invites them to participate in a more severe jihad, giving them another chance