آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۳

چکیده

زمینه و هدف: مطالعه حاضر درصدد بررسی وضعیت قوم گرایی در استان کردستان (سنندج، بیجار و مریوان) و اثر حضور در شبکه های اجتماعی بر آن برآمده است.روش: مطالعه حاضر توصیفی از نوع هم بستگی بوده و جامعه آماری، شهروندان شهرهای سنندج، مریوان و بیجار بوده است و حجم نمونه انتخابی 610 نفر تعیین شد و پرسش نامه پژوهش گر ساخته دارای اعتبار و پایایی مناسب، با استفاده از شیوه نمونه گیری خوشه ای در میان پاسخ گویان توزیع شد. یافته ها: بیش ترین درصد فراوانی پاسخ گویان 5/38 درصد افرادی هستند که از شبکه اجتماعی اینستاگرام استفاده می کنند و 09/4 درصد که دارای کم ترین فراوانی است از توییتر استفاده می کنند. نتایج نشان داد که شدت قوم گرایی سیاسی در مریوان بسیار بالا بوده و با فاصله بسیار نسبت به سایر انواع قوم گرایی قرار دارد و در بیجار تقریباً تا حدودی این وضعیت معکوس بوده و شدت قوم گرایی اقتصادی بالاتر از سایر انواع قوم گرایی قرار دارد. هم چنین وجه غالب قوم گرایی در سه شهر مریوان و سنندج و بیجار از نوع اقتصادی (3/43 درصد در کل) است که وضعیت موجود استان در شاخص های مختلف توسعه اقتصادی و انسانی به خوبی گواه این مطلب است. بررسی فرضیه ها حاکی از آن است که رابطه مستقیم، معنی دار و با شدت متوسط رو به بالایی (412/0) بین استفاده شبکه های اجتماعی مجازی و قوم گرایی در سه شهر سنندج، مریوان و بیجار وجود دارد.نتیجه گیری: نتیجه گیری می شود که رسانه های اجتماعی می تواند در بلندمدت و میان مدت باعث تهدید یکپارچگی و انسجام اجتماعی و واگرایی سیاسی و اجتماعی و حتی ملی شوند.

Sociological analysis of the impact of using social media on ethnocentrism of urban generations and security consequences in Kurdistan province

The present study aims to investigate the state of ethnocentrism in Kurdistan province (Sanandaj, Bijar and Marivan) and the effect of presence in social networks. The present descriptive study is correlational and based on survey technique. The statistical population was the citizens of Sanandaj, Marivan and Bijar cities, and the selected sample size was determined to be 610 people.The highest frequency percentage of the respondents are 38.5% of people who use the Instagram social network, and 4.09%, which has the lowest frequency, use Twitter. The results showed that different types of ethnocentrism are prominent in the cities of Kurdistan province. Also, the intensity of political ethnocentrism is very high in Marivan and it is far away from other types of ethnocentrism, and in Bijar, this situation is almost reversed and the intensity of economic ethnocentrism is significantly higher than other types of ethnocentrism. Also, the dominant aspect of ethnocentrism in the three cities of Marivan, Sanandaj and Bijar is of an economic type (43.3% in total), which the current state of the province in various indicators of economic and human development is a good proof of this. Examining the hypotheses indicates that there is a direct, meaningful and moderately strong relationship (0.412) between the use of virtual social networks and ethnocentrism in the three cities of Sanandaj, Marivan and Bijar. It is concluded that social media can threaten social integration and social cohesion and political and social and even national divergence in the long and medium term.

تبلیغات