بررسی فرصت های کار آفرینی شرکت های دانش بنیان "ناجا"
آرشیو
چکیده
شرکت هایی که بر پایه دانش تشکیل می شوند و به عبارتی دانش بنیان هستند، اهمیت بسیاری در رشد و توسعه اقتصادی کشورها به دست می آورند؛ از این رو دانش این شرکت ها منجر به ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت، رشد اقتصادی و توسعه همه جانبه درجوامع امروزی می شود. از سویی اهمیت روزافزون بهینه شدن سازمان ها در دنیای جدید، سازمان ها را واداشته است تمام توان خود را برای شناسایی فرصت های کارآفرینانه که می توانند استفاده نمایند بکار گیرند، ناجا نیز در سال های اخیر توانسته در خصوص ایجاد شرکت های دانش بنیان گام های قابل توجهی را اتخاذ کند و نقش مهم و ویژه ای را در این راستا ایفا کند. اما شناسایی فرصت های کار آفرینانه در شرکت های دانش بنیان وابسته مورد توجه قرار نگرفته لذا در این پژوهش به بررسی این فرصت ها در شرکت های دانش بنیان ناجا می پردازیم. بر اساس پژوهش صورت گرفته از یک نمونه 80 تایی از کارمندان، کارشناسان و مدیران شرکت های دانش بنیان ناجا تایید شد که متغیرهای شخصیت کارآفرین، شبکه های اجتماعی و دانش قبلی بر روی شناسایی فرصت های کارآفرین تاثیر معناداری دارند.Investigating entrepreneurial opportunities of Naja knowledge-based companies
Companies that are formed on the basis of knowledge, and in other words, are knowledge-based, gain great importance in the economic growth and development of countries; Therefore, the knowledge of these companies leads to the creation of added value, wealth production, economic growth and comprehensive development in today's society. On the one hand, the increasing importance of optimizing organizations in the new world has forced organizations to use all their power to identify entrepreneurial opportunities that they can use, and in recent years, Naja has been able to take steps in creating knowledge-based companies. adopt a significant role and play an important and special role in this direction. However, the identification of entrepreneurial opportunities in affiliated knowledge-based companies has not been taken into account, therefore, in this research, we investigate these opportunities in Naja's knowledge-based companies. Based on the research conducted on a sample of 80 employees, experts and managers of knowledge-based companies in Naja, it was confirmed that the variables of entrepreneur personality, social networks and previous knowledge have a significant impact on the identification of entrepreneurial opportunities.