آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹

چکیده

هدف: جمهوری اسلامی ایران به عنوان پرچمدار تمدن نوین اسلامی، باید توجه ویژه ای به فرهنگ، خصوصا مدیران فرهنگی که نقش آن ها کارساز و حساس است داشته باشد؛ از مهم ترین کتاب هایی که می تواند به مدیران فرهنگی جهت دهد، نهج البلاغه است. در نهج البلاغه عرصه های مدیریت، شیوه های حکمرانی و رسالت های آنها در کلام امیر المومنین(ع) به نحو شایسته تبیین شده است. از این رو هدف این پژوهش ارائه الگوی شایستگی مدیران فرهنگی از دیدگاه نهج البلاغه می باشد.  روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی ازنوع روش، کیفی وچارچوب نظری به روش کتابخانه ای از نهج البلاغه شامل خطبه ها، نامه ها، حکمت های امام علی(ع)به وسیله فیش برداری استخراج و با تحلیل مضمون، داده های به دست آمده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، سپس جهت اعتبار بخشی داده ها با مصاحبه نیمه ساختاریافته از جامعه مشارکت کنندگان، شامل 15 نفر از خبرگان فرهنگی و اساتید دانشگاهی که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند، دسته بندی و تحلیل نهایی داده ها انجام شده است. یافته ها: یافته های پژوهش حاضر از  نهج البلاغه که مستخرج از نرم افزار اطلس تی آی 8 می باشد، حاکی از آن است که تعداد 3 بُعد شامل: بُعد فرهنگ فردی، با مولفه های خود مدیریتی وخود کارآمدی، دینمداری، تقویت اخلاقی، تقویت معنوی ومثبت اندیشی بُعد مهارت های تخصصی با مولفه های آینده نگری، توانایی و هنر مدیریت، مهارت وحمایت از کارکنان و بُعد ارزش های دینی با مولفه های شجاعت وقاطعیت داشتن مدیران آینده، درست کاری، حق الناس و مردم دوستی و آرمان داشتن از طریق مصاحبه با جامعه خبرگان پژوهش دسته بندی و تحلیل نهایی گردید. نتیجه گیری:  براس اس تحلیل وترکیب داده های نظ ری و تجربی مدل مفهومی آن در انتهای پژوهش آورده شده است. 

Presenting the Competency Model of Cultural Managers from the Perspective of Nahj al-Balagha

Objective: The Islamic Republic of Iran, as the flagship of the modern Islamic civilization, should pay special attention to culture, especially by cultural managers who play a crucial and sensitive role. One of the most important books that can guide cultural managers is Nahj al-Balagha. In this book, the fields of management, methods of governance, and their missions are appropriately explained in the words of Imam Ali (as). This study aims to present the competency model of cultural managers from the perspective of Nahj al-Balagha. Method: This study, in terms of its applied objective, uses a qualitative and theoretical framework, and applies a library method to extract and analyze data through extracting excerpts from Nahjul Balagha, including Imam Ali’s sermons, letters, and wisdom. The obtained data were then analyzed and categorized through content analysis. To validate the data, semi-structured interviews were conducted with 15 cultural experts and university professors who were purposefully selected through targeted sampling. Finally, the data were classified and analyzed. Findings: The findings of this study from Nahj al-Balagha, which is extracted from Atlas ti8 software, indicate that there are three dimensions that have been categorized and analyzed through interviews with the community of research experts: (a) individual cultural dimension, with self-management and self-efficacy components, religious commitment, moral strengthening, spiritual strengthening, and positive thinking (b) specialized-skills dimension, with components of future orientation, management ability and art, skill and support of employees (c) religious-values dimension, with components of courage and decisiveness of future managers, righteousness, respect for the rights of others, friendliness towards people, and having ideals. Conclusion: According to the findings, it is suggested that these dimensions should be included in the agenda of policymakers for the selection and appointment of managers, especially cultural managers.
competency model , cultural managers , Nahj al-Balaghah , Islamic management ,

تبلیغات