آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶

چکیده

با توجه به حذف اقلام انرژی و منابع طبیعی از لیست صادرات کشورها و لزوم شکوفایی اقتصاد کشور در بخش صادرات غیرنفتی و عدم وابستگی به اقتصاد تک محصولی، چنین به نظر می رسد که صادرات مواد معدنی می تواند ابزار مفیدی باشد. انجام سیاستگذاری هایی در زمینه افزایش صادرات غیرنفتی ضروری خواهد بود. هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی توسعه صادرات کالاهای معدنی از طریق مناطق ویژه اقتصادی (مطالعه موردی:منطقه ویژه اقتصادی هرمزگان) بوده است. پژوهش حاضر با رویکردی کاربردی و هدف آن ارائه مدلی الگوی صادرات مواد معدنی از طریق مناطق ویژه اقتصادی بوده است.این پژوهش از نوع ترکیبی و بصورت کیفی وکمی صورت گرفته است. محقق در ابتدا با روش پژوهش کیفی و رویکرد داده بنیاد و با مصاحبه با هفده نفر از خبرگان و مدیران گمرک و مدیران شرکت های صادراتی مواد معدنی از طریق تحلیل مصاحبه های صورت گرفته و با استفاده از کدگذاری باز، محوری، انتخابی و تحلیل داده های بصورت دستی، به شناسایی عوامل موثر و ارائه الگوی صادرات مواد معدنی پرداخته و در مطالعه دوم با روش کمی،ضمن تهیه پرسشنامه آن را در اختیار 384 نفر قرار داده است. محقق نتایج پژوهش خود در قالب یک مدل ، شامل شش بعد اصلی شامل عوامل ساختاری،صادرات مواد معدنی،مزیت ایران در صادرات مواد معدنی،به روز رسانی قوانین گمرکی،شرایط محیطی و ارتقا بازاریابی مواد معدنی و سی و یک بعد فرعی ارائه کرده است.

Presenting the model of mineral commodity export development through marketing in special economic zones (case study: Hormozgan Special Economic Zone)

Considering the removal of energy and natural resources items from the list of countries' exports and the need for the prosperity of the country's economy in the non-oil export sector and not depending on a single-product economy, it seems that the export of minerals can be a useful tool. It will be necessary to make policies in the field of increasing non-oil exports. The aim of the current research was to provide a model for the development of export of mineral goods through special economic zones (case study: Hormozgan Special Economic Zone). The current research has a practical approach and its purpose is to present a model of the export pattern of minerals through special economic zones. At first, the researcher used the qualitative research method and the data approach of the foundation and interviewed seventeen experts and customs managers and managers of mineral export companies through the analysis of the interviews and using open, central, selective coding and data analysis. Manually, he identified the effective factors and presented the pattern of mineral exports, and in the second study, using a quantitative method, while preparing a questionnaire, he provided it to 384 people. The researcher has presented the results of his research in the form of a model, including six main dimensions, including structural factors, exports of minerals, Iran's advantage in exporting minerals, updating customs laws, environmental conditions and promoting the marketing of minerals, and thirty one sub-dimensions. .

تبلیغات