چکیده

با تکامل سریع کاربردها و شیوه های فناوری اطلاعات در سازمان، حکمرانی فناوری اطلاعات برای موفقیت یک سازمان ضروری است تا زمینه دستیابی به چابکی و یادگیری سازمانی را فراهم کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فرایندهای حکمرانی فناوری اطلاعات بر ارتقای چابکی و یادگیری سازمانی تدوین شده است. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر نحوه گرداوری داده ها توصیفی و از نظر نوع پیمایشی- تحلیلی می باشد. جامعه آماری کارکنان معاونت های شهرداری منطقه 7 شهر تهران مشتمل بر 836 نفر می باشد که حجم نمونه با فرمول کوکران برابر با 263 نفر مشخص گردید. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون فریدمن و مدل سازی معادلات ساختاری از نرم افزار AMOS26 استفاده شده است. نتایج نشان داد که متغیرهای حکمرانی فناوری اطلاعات، چابکی سازمانی و یادگیری سازمانی دارای سطح متوسط(تاحدودی موافق) است. همچنین نتایج در بخش استنباطی بیانگر این است که تأثیر استراتژی های حکمرانی فناوری اطلاعات اثربخش بر ارتقای چابکی سازمانی و ارتقای یادگیری سازمانی مستقیم و معنادار است.

The impact of Information technology governance processes on improving agility and organizational learning (Case study: Municipality of 7th district of Tehran)

With the rapid evolution of information technology applications and practices in the organization, information technology governance is essential for the success of an organization to provide the context for achieving agility and organizational learning. The current research was developed with the aim of investigating the impact of information technology governance processes on improving organizational agility and learning. The research method is applied in terms of purpose, descriptive in terms of data collection, and survey-analytical in terms of type. The statistical population of the employees of the deputy municipal offices of the 7th district of Tehran includes 836 people, and the sample size was determined by the Cochran formula to be 263 people. Friedman's test was used to analyze the data and AMOS26 software was used to model the structural equations. The results showed that the variables of information technology governance, organizational agility and organizational learning have an average level (somewhat agree). Also, the results in the inferential part indicate that the effect of information technology governance strategies is effective on promoting organizational agility and promoting organizational learning, which is direct and meaningful.

تبلیغات