بررسی انعکاس مطالب مربوط به سیره معصومین(ع) در کتاب های درسی مطالعات اجتماعی دوره اول آموزش متوسطه
آرشیو
چکیده
توجه به سیره پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع)، در کتابهای درسی نظام آموزش رسمی کشور، بستری مناسب برای تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان و زمینه سازی و انتقال آموزه های دینی و اخلاقی به شمار می رود. در نوشته حاضر؛ با استفاده از روشهای کمی و فراوانی سنجی به بررسی میزان انعکاس داده های مربوط به سیره در کتاب های درسی مطالعات اجتماعی دوره اول آموزش متوسطه، سال تحصیلی 1402- 1401 پرداخته شده است. جامعه آماری شامل کتاب های مطالعات اجتماعی پایه هفتم تا نهم بوده است که با توجه به ماهیت موضوع، نمونه گیری انجام نشده و همه جامعه آماری بررسی شده است. ابزار جمع آوری داده ها فهرست وارسی است. در این تحقیق میزان فراوانی داده ها، ارجاعات و نوع مطالب مورد بررسی قرار گرفت. یافته های پژوهش بیانگر آن بود که بیشتر مطالب مرتبط با سیره «دارای منبع» بوده اند. همچنین در نوع مطالب، غلبه با «دیگر اشکال روایت» بوده است و «روایت داستانی» با وجود ظرفیت آموزشی زیاد، کمتر مورد استفاده قرار گرفته است.Investigating the reflection of the contents related to the life of Masoomin (PBUH)In the social studies textbook of the first period of secondary education
Paying attention to the life of the Prophet (PBUH) and the Imams of the Infallible Imams (PBUH) in the textbooks of the country's official education system is considered a suitable bed for the education of children and teenagers and the setting and transmission of religious and moral teachings.The present article tries; Using quantitative and frequency measurement methods, investigate the amount of reflection of the data related to life in the social studies textbook of the first period of secondary education, academic year 1402-1401.The statistical population included seventh to ninth grade social studies books, and due to the nature of the subject, sampling was not done and all the statistical population was examined.The data collection tool is a checklist. In this research, the frequency of data, type of narration and references were investigated.The findings of the research indicated that most of the contents related to life in the social studies books of the first period of secondary education were "sourced". Also, in the type of content, "other forms of narration" have prevailed, and "narrative" has been used less despite its great educational capacity.