هنجاریابی پرسشنامه ی طفره روی مجازی (CLQ) در میان کارکنان دانشگاهی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
با پیشرفت فناوری های نوین، یکی از انواع رفتارهای انحرافی که رواج پیدا کرده، طفره روی مجازی است. با توجه به نبود ابزار مناسب برای سنجش رفتار انحرافی در داخل کشور، این پژوهش با هدف هنجاریابی پرسشنامه رفتار انحرافی طفره روی مجازی (CLQ) انجام شد. جامعه آماری این مطالعه، شامل تمامی کارکنان ستادی دانشگاه های جامع وابسته به وزارت علوم در چهار سطح تراز عملکرد بین المللی، ملی، منطقه ای و محلی در سراسر کشور بود. در ادامه، 430 کارمند ستادی با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و داده های تحقیق با استفاده از پرسشنامه طفره روی مجازی، جمع آوری شد. نتایج حاصل از اعتبارسنجی به دو شیوه همسانی درونی و ثبات زمانی نشان داد که اعتبار پرسشنامه طفره روی مجازی براساس آلفای کرونباخ، 89/0 و با استفاده از روش بازآزمایی، 88/0 است. بررسی های مربوط به روایی محتوا، تفکیکی و سازه پرسشنامه طفره روی مجازی (CLQ)، مؤید روایی پرسشنامه مذکور بود. همچنین یافته های حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی همانند فرم اصلی، سه عامل همبسته ولی مجزای گشت و گذار بی هدف در اینترنت، دریافت و ارسال پست الکترونیکی نامرتبط به کار و طفره روی اینترنتی تعاملی را آشکار ساخت. نتایج این مطالعه نشان داد که پرسشنامه طفره روی مجازی (CLQ)، ابزاری قابل اعتماد و روا برای سنجش و غربالگری میزان طفره روی مجازی کارکنان ستادی دانشگاه است. در نتیجه، پژوهشگران و محققان حوزه مدیریت سازمان های آموزشی، مطالعات رفتار سازمانی، فناوری های نوین و مدیریت منابع انسانی با کاربست این ابزار کارآمد در حیطه پژوهشی، قادر به تشخیص وضعیت طفره روی مجازی کارکنان خواهند بود.Standardization of Cyber Loafing Questionnaire (CLQ) among the Academic Staff
With the advancement of new technologies, one of the types of deviant behaviors that has become popular is cyber loafing. Due to the lack of appropriate tools for measuring deviant behavior in the country, the present study was conducted with the aim of standardizing the cyber loafing deviation behavior questionnaire (CLQ). The statistical population of this study included all staff of universities affiliated with the Ministry of Science at four levels of international, national, regional and local levels of performance across the country. The research data were collected from 430 staff members who were selected by multi-stage cluster sampling method using cyber loafing questionnaire. The results of the validation of the method showed that the internal consistency and stability reliability of the Cyber Loafing Questionnaire by using Cronbach's alpha was 0/89 and by test-retest method was 0/88. Evaluate the content validity, discriminant, and construct of cyber loafing questionnaire confirms the validity of the questionnaire. Exploratory and confirmatory factor analyses as the main form revealed three correlated but separable dimensions that were "Internet surfing", "Receiving and sending irrelevant e-mail" and "interactive internet dodging". The results of this study showed that the Cyber Loafing Questionnaire (CLQ) is a reliable and valid tool for measuring and screening the cyber loafing of academic staff. As a result, researchers in the field of management of educational organizations, studies of organizational behavior, new technologies and human resource management with the use of this efficient tool in the field of research; Be able to detect the cyber loafing status of employees.