بررسی و آسیب شناسی وضعیت ارتباطی و تعاملی روابط عمومی ها و رسانه ها (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
روابط عمومی ها و رسانه ها برای تحقق وظایف و مسئولیت ها، نیازمند به ارتباط، تعامل و همکاری مؤثر با یکدیگر هستند، ولی آنچه در این فرایند ارتباطی- در بسیاری از موارد- مشاهده می شود، وجود چالش های مختلف ارتباطی است، این پژوهش، با هدف شناخت همین چالش ها و ارائه راهکارهایی برای بهبود و توسعه ارتباط و تعامل بین روابط عمومی ها و رسانه ها انجام شده است. در این تحقیق، از دو روش کیفی و کمی استفاده شده است، یکی مصاحبه عمیق با اساتید و صاحبنظران روابط عمومی و رسانه، و دیگری، روش کیو و ابزار پرسشنامه برای اخذ دیدگاه مدیران، کارشناسان روابط عمومی، سردبیران و خبرنگاران روزنامه های سراسری. براساس یافته ها، عواملی نظیر: نبود رویکرد ارتباطی حرفه ای، نگرش سیاسی و جناحی، تبعیض گرایی، عدم اخلاق گرایی و اعتماد متقابل و... از جمله مهمترین عوامل بروز چالش ارتباطی بین روابط عمومی ها و رسانه ها بوده است. همچنین در روش کیو، تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد از میان 4 عامل تأثیرگذار بر ایجاد چالش های ارتباطی بین روابط عمومی ها و رسانه ها، عامل عملکردی با 64/ 0بیشترین و عامل شناختی با 407/ 0کمترین تأثیر را در بروز این چالش ها داشته اند. درنهایت باید گفت متولیان و سیاستگذاران حوزه روابط عمومی و رسانه، می توانند با اتکا به نتایج این پژوهش، نسبت به برنامه ریزی و ساماندهی ارتباط و تعامل علمی و حرفه ای مطلوب دست اندرکاران این دو نهاد ارتباطی، اقدام کنند و آیین نامه ها و دستورالعمل هایی را در این راستا، طراحی و ابلاغ کرده و به مرحله اجرا بگذارند.Analysis and Pathology of Communication and Interaction Condition of Public Relations and The Media
Public relations and media need effective communication, interaction and cooperation with each other to fulfill their duties and responsibilities. But what is observed -in many cases- in this communication process is the existence of various communicative challenges. This research has been conducted with the aim of understanding these very challenges and providing solutions to improve and develop communication and interactions between public relations and the media. In this research, two methods, qualitative and quantitative, have been applied; one is an in-depth interview with professors and experts in public relations and media, and the other is Q-methodology and the questionnaire to obtain the views of managers, public relations experts, editors and reporters of national newspapers. Based on the findings, factors such as lack of professional communication approach, political and factional attitude, discrimination, lack of ethics and mutual trust have been among the most important factors of the emergence of communication challenges between public relations and the media. Also, in the Q method, exploratory factor analysis showed that among the four factors influencing the creation of communication challenges between public relations and the media, the functional factor with 0.64 had the highest impact and the cognitive factor with 0.407 had the lowest impact on the occurrence of these challenges. Finally, it should be stated that by relying on the results of this research, the trustees and policymakers in the field of public relations and media can plan and organize the optimal way of communication and scientific and professional interaction of the people involved in these two communication organizations, and design, communicate and implement regulations and instructions in this regard.