آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۳

چکیده

هدف: اخلاق حرفه ای، یک فرایند تفکر عقلانی است که مجموعه ای از کنش ها و واکنش های اخلاقی پذیرفته شده است که از سوی سازمان ها و مجامع حرفه ای مقرر می شود تا مطلوب ترین روابط اجتماعی ممکن را برای اعضای خود در اجرای وظایف حرفه ای فراهم آورد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر اخلاق حرفه ای در تیم های مجازی بر عوامل خدمات غیرحضوری صورت گرفته است.روش: این پژوهش برحسب هدف کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق کارمندان سازمان تأمین اجتماعی استان تهران می باشد که تعداد کارمندان بخش خدمات آنلاین 5400 نفر است. حجم نمونه با توجه به فرمول جامعه محدود 359 نفر می باشد. تعداد 370 پرسشنامه توزیع گردید و 364 پرسشنامه معتبر به دست آمد. با توجه به گستره بالای جامعه آماری این تحقیق؛ از روش نمونه گیری تصادفی ساده به منظور اندازه گیری تعداد کارمندان جامعه آماری استفاده می شود. ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه می باشد.یافته ها: در این پژوهش، ابتدا متغیرهای تحقیق به کمک روش های آمار توصیفی و سپس آمار استنباطی و به طور کلی برای نرمال بودن یا نبودن داده ها از بررسی شاخص های کشیدگی و چولگی استفاده شده است. برای بررسی فرضیه ها از نرم افزار Spss26 و آزمون معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شده است.نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان می دهد که متغیرهای مسئولیت پذیری، معقولیت، صادق بودن و عدالت در توزیع کار بر اخلاق حرفه ای در تیم مجازی خدمات غیرحضوری (کارایی و اثربخشی) مؤثر می باشد.      

Investigating the effect of professional ethics in the virtual team on non-attendance service factors in the social security organization of Tehran

Professional ethics is a rational thought process that is a set of accepted ethical actions and reactions that are prescribed by professional organizations and associations in order to provide the most favorable social relations possible for its members in the performance of professional duties. The present study was conducted with the aim of investigating the effect of professional ethics in virtual teams on absentee service factors. This research is a descriptive survey according to its practical purpose and based on the method of data collection. The statistical population of this research is the employees of Social Security Organization of Tehran province. The number of employees in the online service department is 5400. The sample size is 359 people according to the limited population formula. 370 questionnaires were distributed and 364 valid questionnaires were obtained. Due to the high scope of the statistical population of this research; A simple random sampling method is used to measure the number of employees in the statistical population. The tool used in this research is a questionnaire. In this research, first the research variables were used with the help of descriptive statistics methods and then inferential statistics, and in general, to check the normality or not of the data, the skewness and skewness indices were used. Spss26 software and structural equations test using Lisrel software were used to check the hypotheses. The results of the research show that the variables of responsibility, reasonableness, honesty and justice in the distribution of work are effective on professional ethics in the virtual team of non-attendance services (efficiency and effectiveness). 

تبلیغات