چکیده

هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل تصمیم گیری مشتریان خرد در انتخاب یک خدمت بانکی در عصر دیجیتال می باشد. جامعه آماری این تحقیق کارکنان شعب بانک تجارت ایلام می باشد که تعداد آن برابر 210 نفر است. روش نمونه گیری تصادفی بوده و حجم نمونه از طریق فرمول کوکران تقریبأ برابر با 140 نفر برآورد شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است که روایی آن توسط اساتید مربوطه مورد تایید قرار گرفته و بررسی پایایی داده ها با استفاده از روش الفای کرونباخ انجام گرفته و تایید شده است. جهت سنجش نرمال بودن از آزمون کولموگروف-اسمیرنف استفاده شده است و تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه بر اساس آزمونهای تی تست و با استفاده از نرم افزار Spss23 و Smart PLS3 انجام گرفته است. یافته ها نشان می دهد که نگرش های اقتصادی مشتریان (با ابعاد اهداف مالی کوتاه مدت، اهداف مالی بلند مدت و سیستم پاداش دهی) بر تصمیم گیری مشتریان خرد در انتخاب یک خدمت بانکی تاثیر دارد. هم چنین گرایش به فناوری (با ابعاد منفعت درک شده، سهولت استفاده، اعتماد به ابزار) بر تصمیم گیری مشتریان خرد در انتخاب یک خدمت بانکی تاثیر معناداری دارد.

Designing A Decision Model For Retail Customers In Choosing A banking Service In The Digital Era

The purpose of this research is to design a decision model of retail customers in choosing a banking service in the digital era. The statistical population of this research is the employees of Tejarat Bank Ilam branches, whose number is equal to 210 people. The sampling method was random and the sample size was estimated to be approximately 140 people through Cochran's formula. The data collection tool is a questionnaire, the validity of which has been confirmed by the relevant professors, and the data reliability has been checked using Cronbach's alpha method. The Kolmogorov-Smirnov test was used to measure normality, and the data from the questionnaire was analyzed based on t-tests and using Spss23 and Smart PLS3 software. The findings show that the economic attitudes of customers (with the dimensions of short-term financial goals, long-term financial goals and reward system) have an effect on the decision-making of retail customers in choosing a banking service. Also, the tendency towards technology (with dimensions of perceived benefit, ease of use, trust in the tool) has a significant impact on the decision making of small customers in choosing a banking service.

تبلیغات