مقایسه اثربخشی برنامه فرزندپروری ذهن آگاهانه همراه با آموزش مدیریت والدین با فرزندپروری ذهن آگاهانه و مدیریت والدین به تنهایی بر راهبردهای مقابله ای و رضایت زناشویی در مادران کودکان پیش دبستانی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
منبع:
خانواده درمانی کاربردی دوره 4 ویژه نامه 1402 شماره 3 (پیاپی 17) مجموعه مقالات حوزه خانواده و فرزند
حوزه های تخصصی:
شماره صفحات:
۴۲۵ - ۴۴۸
دریافت مقاله
 
تعداد دانلود  : 
۱۰۳
آرشیو
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی برنامه آموزش فرزندپروری ذهن آگاهانه همراه با آموزش مدیریت والدین (آموزش ترکیبی) با آموزش فرزندپروری ذهن آگاهانه و آموزش مدیریت والدین به تنهایی، بر راهبردهای مقابله ای و رضایت زناشویی در مادران کودکان پیش دبستانی انجام شد. روش پژوهش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری دو ماهه با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران کودکان پیش دبستانی شهر کاشمر در سال 1399-1400 بود که از این جامعه تعداد 120 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و در چهار گروه 30 نفره به صورت تصادفی گمارده شدند که گروه اول برنامه ی آموزشی فرزندپروری ذهن آگاهانه و گروه دوم برنامه ی آموزش مدیریت والدین را طی 8 جلسه 120 تا 150 دقیقه ای هفتگی، و گروه سوم آزمایشی بسته ی آموزش ترکیبی را طی 16 جلسه 150 دقیقه ای دو روز در هفته دریافت نمودند. گروه گواه برنامه ای دریافت نکرد و در لیست انتظار قرار گرفت. همه افراد در هر سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری پرسشنامه های رضایت زناشویی انریچ (1989) و راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن (1984) را تکمیل کردند. در نهایت داده ها به روش های تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر با کمک نرم افزار SPSSV19 تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد هیچکدام از روش های آموزشی باعث اثربخشی در رضایت زناشویی نشد (08/0 =F و 98/0=P). این در حالی بود که در دو راهبرد مسأله محور (14/8 =F و 0001/0 = P) و هیجان محور (97/6 =F و 001/0= P) این میزان معنی دار بود. به این معنی که در مراحل پس آزمون و پیگیری آموزش ترکیبی از دو آموزش مدیریت والدین و فرزندپروری ذهن آگاهانه مؤثرتر بود. نتیجه گیری: یافته های پژوهش بیان گر این است که آموزش ترکیبی فرزندپروری ذهن آگاهانه و آموزش مدیریت والدین می تواند باعث کاهش راهبردهای هیجان محور و افزایش راهبردهای مسأله محور شود، امّا در رضایت زناشویی تأثیری ندارد، لذا آگاهی والدین، معلمان، مشاوران، روانشناسان و سایر متخصصان از این آموزش ها می تواند کمک کننده باشد.Comparison of the Effectiveness of the Mindfulness Parenting Training Program along with Parent Management Training (Combined Training) with Mindfulness Parenting Training and Parent Management Training alone on Coping Strategies and Marital Satisfaction in Mothers of Preschool Children
Aim: The present study was conducted with the aim of comparing the effectiveness of the mindful parenting training program along with parent management training (combined training) with mindful parenting training and parent management training alone on coping strategies and marital satisfaction in mothers of preschool children. Methods: The current research was a quasi-experimental design with a pre-test, post-test and two-month follow-up with a control group. The statistical population included all the mothers of preschool children in Kashmir city in 2019-2020, from which 120 people were selected by purposive sampling and randomly assigned to four groups include 30 subjects that first group received Mindful Parenting Training and second group received Parent Management Training in 8 sessions 120 to 150 minuties weekley, and last group received Combined Training in 16 sessions 150 minutes, two sessions per week. Control group didn’t recived any program and was wait list. In all three stages of pre-test, post-test and follow-up, all people completed Enrich's (1989) marital satisfaction questionnaires and Lazarus and Folkman's (1984) coping strategies. Finally, the data were analyzed by repeated measurement variance analysis methods with the help of SPSS V19 software. Results: The results showed that none of the educational methods were effective in marital satisfaction (F=0/08, P=0.98). This was despite the fact that in two problem-oriented (F= 6/97, P= 0/0001) and emotion-oriented strategies (F= 8/14, P= 0/001), this amount was significant. This means that in the post-test and follow-up phases, the combined training of parent management and mindful parenting was more effective. Conclusion: The findings of the research show that the combined training of mindful parenting and parenting management training can reduce emotion-oriented strategies and increase problem-oriented strategies, but it has no effect on marital satisfaction, so the awareness of parents, teachers, counselors, psychologists and other professionals about these trainings can be helpful